Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 636 ggr
bonnierat
2016-07-26 19:45

Multivitaminer

Hej! jag undrar om det är några av er som använder multivitaminer till era råttor i dricksvattnet eller om man inte ska ha det? Kan ni rekommendera någon bra flaska isåfall det är bra för råttor?

Annons:
Honestyisdead
2016-07-26 19:54
#1

Behövs inte. Ge varierad och näringsrik kost istället.

bonnierat
2016-07-26 19:56
#2

#2 exempel på något.

bonnierat
2016-07-26 19:56
#3

#1 menar jag

Farwuq
2016-07-26 20:15
#4

Ge råttorna sådan mat de själva finner i naturen, de är anpassade för den kosten sedan mycket lång tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2016-07-26 20:34
#5

#2 Vad ger du idag?

Grönsaker, protein och torrfodret tex. Recept på Torrfoder hittar du här på sajten. Kan tyvärr inte länka.

[svensktillverkad]
2016-07-26 21:54
#6

Vitamin A är främst för synen och immunförsvaret. Finns i ägg och lever, mörka gröna gula och röda grönsaker brist är ovanlig men skadlig överdosering kan ske via vitamintillskott. Råttor är bra på att lagra och återanvända vitamin a B vitaminer krävs för immunsystemet, huden, blodet. Säd innehåller stora mängder b vitamin förutom b12 som hittas i animaliska produkter. B vitamin kan inte lagras, överdosering är ingen fara då dom pinkar ut det. Om dom får brist av det kan dom lösa det själv igenom att äta sin avföring. C-vitamin kan råttan tillverka själv men hittas även i bär och bladiga grönsaker. D-vitamin är den vitamin som råttor löper störst risk att få brist av. Den finns i äggula, fet fisk, lever och mjölk produkter. (Du kan göra en enkel leverlåda vilket jag har lagt upp recept på här i råttor) Vitamin e hittas i frön gröna bladväxter mjölk och ägg och lagras i kroppen. Från boken Din vän tamråttan

Annons:
komigentam
2016-07-26 21:55
#7

Läs runt om näringslära så ser du ju vad som finns i vad du brukar ge.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Upp till toppen
Annons: