Annons:
Etikettannonsering
Läst 2338 ggr
marathos
2016-07-24 23:41

Omplacering av råttor

Vad är det som gör att så många är ointresserade av omplaceringsråttor?  Är man en riktig djur/råttvän tycker jag  att man borde bry sig om omplaceringar även om de är vuxna. Naturligtvis får de nytt hem  många gånger, men det känns som att många inte får det.  Varför? En stor extra nackdel verkar vara om det är  zooaffärsråttor,  men även råttor från uppfödare verkar ha svårt att ha hitta hem.  Vad spelar det för roll om de kommer från zooaffär eller uppfödare när det redan är individer som finns?  Oavsett ursprung så borde det vara bättre att hjälpa de råttisarna som redan finns.

Annons:
Kalli
2016-07-25 00:07
#1

Det finns säkert många anledningar men en stor del kan nog vara att råttor inte lever så länge. Två år är kanske tillräckligt kort tid för vissa att man inte vill köpa individer där risken att de blir sjuka eller dör inom en snar framtid är förhållandevis hög. Sen har många har antagligen redan tamråttor och är kanske oroliga för att introducera en ny vuxen råtta i flocken. Eller så vill man vara med under hela råttans uppväxt. Planerar man att avla vill kan antagligen ha en råtta med känd bakgrund. Är man nybörjare kanske man oroar sig över lynnesproblem.

Det är jätte fint om man kan/vill ta en omplacering men alla måste välja utifrån vad som passar dem.

Honestyisdead
2016-07-25 00:38
#2

Jag känner ju att det mest borde bero på att råttor inte lever länge.  Sedan omplaceras en del pga att dom inte blivit tama eller har problem med bitande.

Många rått människor har redan flock. Och nybörjare vågar nog inte sig på omplacering. 

Inget konstigt alls att en del blir utan hem eftersom det finns så många som tröttnar på sina råttor.

Hur många omplaceringar har du?

marathos
2016-07-25 10:08
#3

#2 Just nu har jag inga råttor alls, men jag har haft flera omplaceringsråttor tidigare och är jourhem till råttor o andra smådjur.

Har bara en vovve kvar, men det är samma där, har haft flera omplaceringar och är jourhem åt hundar.

Det är nog därför jag brinner lite extra för omplaceringar, har träffat så många fantastiska individer.

Omplaceringsdjur kan ju vara väldigt olika. En del av omplaceringarna kan vara väldigt meriterade o ha bra stamtavla. En del är misskötta, vanvårdade o kan ha massor av problem.  Ibland får jag känslan att en del tror att omplaceringar innebär problemdjur.

Har verkligen full förståelse för att det inte funkar alla gånger att ta in omplaceringar, men önskar att fler övervägde det innan.

Honestyisdead
2016-07-25 13:13
#4

Bättre är det ju att börja i rätt ände. Förbjuda djuraffärer att sälja. Att människor tänker till både en och fem gånger innan köp och att man inte köper till sina barn eftersom det så många gånger slutar med att barnen tröttnar och föräldrarna är ointresserade. 

Det är där ansvaret ligger. Inte på att människor ska plocka upp spillrorna.

marathos
2016-07-25 19:44
#5

#4 Det ena utesluter inte det andra. Det du skriver känns så självklart, så det tog jag inte ens upp när jag skrev inlägget. Naturligtvis handlar det inte om att man bara ska plocka upp det andra lämnar efter sig.

Honestyisdead
2016-07-25 19:50
#6

Okey.

Jag skulle aldrig ta omplacering av råttor. Jag vill ha bebisar som jag själv lär upp från bra uppfödare. 

Önskar folk inte såg smådjur som mindre värda och lättare att göra av med. Men jag känner inget ansvar över att ta omplacering föra uppfödarbebisar.  Jag väljer ju det som passar mig.

Annons:
Kalli
2016-07-25 20:17
#7

#3: Alla omplaceringar har såklart inte problem men allra helst om man är nybörjare eller är osäker kan det ju vara svårt att avgöra. Många är ju tyvärr inte helt ärliga om sina djur.

komigentam
2016-07-26 01:52
#8

Tagit hand om hur många som helst, var personligen mer arbete än det lönade sig för mig & att vara rädd för att de ska bitas osv. tar för mycket på psyket för min del.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2016-07-26 14:01
#9

Varit jourhem i råtthjälpen och tagit hand om jätte många råttor. En del har fått stanna här en del har flyttat. Tar ibland emot råttor som nån måste bli av med om jag har tid/plats. Men som ovan skriver. Oftast har man råttor sedan innan och vill öka den flocken. Kanske har nån som redan innan inte fungerar bra med vuxna vid intron osv. Eller inte vana med att göra intron. Kan va att man även vill ha nån yngre att få behålla i livet lite längre osv. 

Sedan är många råttor som ligger på annons även svårhanterade, har lite fula beteenden som att bita eller inte fungera med nuvarande hemmets egna och därav omplaceras. Troligen kan va svåra att få ihop med nya äldre råttor osv. 
Sedan är det olika beroende på var man bor också. Vissa platser i sverige bor mer råttfolk och det är enklare hitta hem. 
Märker det själv när man hjälpt folk hitta hem till råttor, själv letat hem till råttor osv. Det är alltid svårare med äldre, speciellt om de inte är väldigt mjuka och lätt hanterade. Vissa färger är även svårare än andra. Roan och hooded verkar överlag svårare hitta hem åt. Finns väldigt många och de flesta har oftast haft många i en variant redan och kan tycka det är kul med nån annan variant. Jag har svårt att ha för många i en och samma variant. Dels svårt hålla isär om de är lika. Dels jobbigt om en varit favorit och sedan skaffa en som ser nästan lika dan ut.
Men samma med silverad black och agouti. Går i vågor på att folk vill ha till inte vill ha.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elisabeta
2016-07-28 11:38
#10

För mig var det stora antalet råttor som jag har haft som gjorde att jag inte kunde ta emot andra. Men fr o m årsskiftet, när antalet beräknas minska, tänkte jag börja ta emot en och annan råtta.

Upp till toppen
Annons: