Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1179 ggr
TheCottonCandy
7/20/16, 11:21 AM

Hemskt slut på livet

Igår hade jag bokat en tid till veterinären för att låta min ena råtta Rosie somna in. Rosie på 2½ hade länge kämpat med en lunginflammation, besök hos veterinären, flera behandlingar osv, men hon kunde tyvärr inte bli frisk och därför bestämdes det att det bästa för henne skulle vara att få somna in.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av att få en råtta avlivad så jag utgår ju ifrån att veterinären gör det bästa för att min råtta ska få ett så lugnt och smärtfritt slut på livet som möjligt.

Väl där skulle sköterskan först ge henne någon typ av lugnande i munnen. Jag fick hålla Rosie samtidigt som hon skulle spruta in vätskan, vilket inte var lätt då Rosie kämpade emot och endast blev stressad. Dessutom verkade det som att hon spottade ut det mesta. Sköterskan gick ändå ut och vi fick vänta en stund på veterinären för att det lugnande medlet (som hon knappt fick i sig något av) skulle verka.

Veterinären kom och medlet verkade knappt ha funkat (vilket ju inte var så konstigt med tanke på att hon spottat ut det mesta), vetn sa tom själv "Det verkar inte som att det lugnande medlet har verkat jättemycket". Rosie var fortfarande väldigt vaken, hon kunde gå runt osv. Jag satt då med henne i stolen och veterinären var bredvid och började ändå ta fram nålen med avlivningsvätskan. Jag litar då på att veterinären är kunnig och att hon vet att det kanske inte gör en  så stor skillnad att det inte har verkat fullt ut. Sedan bad veterinären mig att hålla i Rosie och hon tryckte då in den lååånga nålen i magen och snett uppåt. Fyfan va hemskt det var. Rosie pep och kämpade emot som tusan. Det var riktigt svårt att hålla fast henne och hon försökte även bita mig. Ska påpeka att hon ALDRIG NÅGONSIN har bitit någon som helst innan. Det var ingen tvekan om att det var helt otroligt smärtsamt för henne. Jag började inte gråta för att hon skulle dö, utan för att hon fick lida så till sist. När vätskan hade sprutats in gick det ju snabbt och hon dog nästan  på direkten. Men fy tusan vad jag kände mig som världens djurplågare som höll fast henne under tiden och lät henne gå igenom ett sådant hemskt slut :'( Sådan panik och smärta hon kände.  Detta var något av det värsta jag varit med om och det får mig verkligen att tveka på att någonsin låta en råtta avlivas hos veterinären igen, även om jag vet att det ju kommer behövas ifall ett djur är sjukt och svagt och inte kan bli friskt. 

Trodde inte att det skulle vara nödvändigt men vet nu att jag i framtiden kommer behöva ringa runt och fråga på vilket sätt dom avlivar då jag nu har läst här på sidan att många fått narkosgas eller liknande till sina råttor först så att dom sover innan dom får avlivningssprutan. För detta var verkligen inte att få "somna in"..

Min fina lilla Rosie. Är ledsen nu när jag tänker på hela händelsen igen. Detta var verkligen en av det värsta upplevelserna jag har varit med om, tänk att hon skulle få ett sådant avslut på livet… 😢

Ville mest bara skriva av mig någonstans…

Vila i frid fina fina vän 🌺

Annons:
micki83
7/20/16, 11:26 AM
#1

Usch va hemskt 😭 

Jag har aldrig haft råttor, men har haft degus i flera år nu, och har varit tvungen att säga adjö till några stycken. Tycker det är det är hur otäckt som helst. Jag brukar gå till Evidensia.

[Belliszz]
7/20/16, 11:52 AM
#2

#0

Beklagar så mycket. 

Samma sak hände mig när jag tog bort min katt. Utom att hon fick lugnande hon skulle få 5 min. Men veterinären kom tillbaka efter 2 min och gav henne sista sprutan. Hon kämpade med att få luft mm. Jag gick dock till distriktsveterinär. 

Men fick då veta att jag kunde anmäla händelsen vilket jag så klart gjorde. Och de lede till att dom fick betala tillbaka pengarna jag hade lagt och Veterinären fick 1 års övervakning för att bedöma hennes arbete.

Då dom ansåg att hon led och de var mot Svensk djurskyddslag att utsätta djuret för lidande.

Beklagar verkligen att du har fått se detta :'(

Leia.birgersson
7/20/16, 3:06 PM
#3

Beklagar låter mykt hemskt!

Honestyisdead
7/20/16, 4:04 PM
#4

Beklagar verkligen  :( Det där ska inget djur eller matte behöva uppleva :(

Mymlan&Vifs
7/21/16, 2:45 PM
#5

Usch, vad tragiskt. Beklagar verkligen. 

Att avlivningar prakticeras på det sättet gör mig så upprörd! Jag skulle förmodligen ha letat efter något sätt att göra en anmälan på. Att känna sorg är en sak, men att en avlivning innebär panik och psykiskt illamående är inte ok!

När jag skulle avliva min första råtta var jag väldigt orolig över att detta skulle hända. Jag har aldrig låtit en veterinär hålla i mina djur innan jag vet vad de ska göra. Att icke råttkunniga veterinärer hanterar råttor med sådan nonchalans borde inte få ske.

Kashii
7/21/16, 11:05 PM
#6

Låter som när jag fick åka in med min tös för ett par år sedan. Hon fick dock sprutan bakifrån, då hon låg mage mot mage med mig. Har aldrig hört en råtta skrika så, och vet. sa att hon nog var extra känslig i huden o___o' Händelsen hängde över mig ett bra tag och har nu haft uppehåll från råttor sedan dess. Hoppas att du inte blivit avskräckt, och jag tror inte att lilla Rosie klandrar dig :)

Annons:
marathos
7/22/16, 8:52 PM
#7

Så fruktansvärt, det gör ont i hela hjärtat… Vilken mardröm, det är verkligen inte det slutet man önskar någon.  Två gånger har jag fått avliva smådjur på det sättet. En gång gick det jättefort, verkade inte vara någon smärta. Andra gången kändes förskräckligt då den lugnande sprutan inte verkade ha full verkan utan råttpojken var vaken när han fick den sista sprutan och det märktes att det gjorde ont.  Det tänker jag ofta på. Efter det har det blivit avlivning med gas, vilket jag tror är mycket skonsammare. Jag har frågat veterinärerna 379 gånger om det verkligen är så att de sakta somnar in och är helt borta innan de får den dödande sprutan.  Alla intygar att det är så. Nackdelen är att dit jag går får jag inte vara med när de sövs, eftersom det är i operationssalen. Känner mig dock väldigt trygg på den kliniken, så jag tror att det stämmer att de somnar in.

Tycker tyvärr jag hör många som upplevt samma som TS, så ibland undrar jag om det inte vore bättre att skjuta råttisarna om man vet vad man gör.

[AnimeV4]
7/23/16, 6:32 PM
#8

Jag råkade ut för ungefär samma med ett marsvin, men då hade han fått lugnande och var helt borta. Ändå vaknade han upp och pep och vred sig när han fick den långa sista sprutan. Riktigt hemskt! *redigerat av moderator, inte okej diskutera hur man avlivar hemma*

Det du berättar gick verkligen inte rätt till! Jag beklagar sorgen🌺

[Tibonnanj]
7/26/16, 12:06 PM
#9

Hände exakt samma sak för oss men en av våra killar. De gav en vätska i munnen som han spottade ut. Han led som f*n när de stack in sprutan med den sjukt långa nålen. Jag är så arg att jag inte sa ifrån, han borde fått ordentligt med sömnmedel/lugnande. Nästa råtta som vi avlivar kommer jag insistera på att de ger en spruta först med lugnande och de får inte sticka in den långa nålen ändå in.

Min sorg och vrede håller i sig ett halvår senare.

Xellius
7/27/16, 4:16 PM
#10

usch vilken hemsk upplevelse! :( 

#9 den långa nålen måste ju tyvärr in långt, man siktar mot levern och vill komma så nära den som möjligt, ju närmare levern desto snabbare somnar råttan in = råttan hinner inte uppfatta vad som händer i kroppen. Men det är ju förjävligt om råttisen inte får tillräckligt med lugnande innan! det borde ju självklart kontrolleras innan dom börjar om råttan sover eller är helt uppe i varv!

Det finns dom som ger lugnande subkutant i nackskinnet vilket tar lite längre tid att verka men då är det iallafall  säkert att de har fått i sig en ordentlig dos, sedan märker man som matte/husse när råttisen "degar ihop" och om nån stressad veterinären kommer och vill sticka innan det så får man säga ifrån. Jag hoppas verkligen att inte detta hör till vanligheten!  Jag lider verkligen med er <3

[Tibonnanj]
7/28/16, 10:27 AM
#11

Vi har haft 5 råttor men det va bara på de 2 sista som de hade metoden med vätska i munnen. Veterinären sa att det va "något nytt".

#10 Det där med levern visste jag inte. Tack för upplysningen.

Hur grymt den än låter så hade jag hellre gjort avlivningen själv än låta råttan genomlida det som blev. Vet att det är mycket väldigt mycket lagar och regler omkring egen avlivning så det är inget jag kommer ge mig på utan att va säker på att det går rätt till men med facit i hand så….

Fokusarad
7/28/16, 11:31 AM
#12

Alltid tråkigt att höra om dåliga upplevelser vid avlivning, själv har jag lyckligtvis haft lugna avlivningstillfällen på den tiden jag hade råttor och behövt avliva. Funderar lite på hur man brukar gå till väga, ni som har mer koll kan gärna få berätta om ni vill. #10 Siktar man på levern? Jag trodde att man gav en injektion i bukhålan, men det kanske finns andra tillvägagångssätt. Bukhinnan är känslig, så när man sticker in en nål i magen är det nog inte ovanligt att råttan piper till eller rör på sig. Det som talar emot att de injicerar i bukhålan är att ni pratar om långa nålar, det borde inte behövas en så värst lång nål (sen ser kanske de flesta nålar långa ut jämfört med råttan). Har någon koll på vilken storlek som brukar användas? Om veterinären har möjlighet att söva med gas hade jag kanske frågat om det är okej att söva råttan med gas innan själva sprutan, även om det troligtvis skulle vara mer för min skull än för råttans. Intressant att höra om lugnande i munnen också - men generellt så verkar det som att ni som provat mest upplevt att råttan försöker "spotta ut" det? Någon som har positiv erfarenhet av det?

Honestyisdead
7/28/16, 12:23 PM
#13

#12 På vilket sätt hade sving varit mer för din skull när det är råttan som lider av en spruta in i kroppen i vaket tillstånd?

Annons:
Fokusarad
7/28/16, 2:16 PM
#14

#13 Tänker mig att även gasnarkos är stressande för ett djur, även om det inte innebär ett nålstick, men ur min synvinkel som djurägare så slipper jag t ex vara orolig att råttan piper vid injektion, något jag själv upplever som mer stressande än att t ex se ett djur gå runt i en sövningsbox. Har svårt att avgöra djurets upplevelse, därför tänker jag att det är mer för min skull. Obs: Återigen så har ju jag hittills bara haft förhållandevis positiva upplevelser då jag behövt avliva ett djur, även om själva avlivningen i sig är väldigt jobbig. Råttorna har då enbart fått en spruta i magen och hela processen har varit lugn och de har då fått somna in i min famn. I dessa fall tror jag inte att det hade varit bättre med t ex lugnande spruta innan (ytterligare en injektion) eller gasnarkos. Det är ju förstås lätt att säga i efterhand, det låter fruktansvärt jobbigt med de avlivningar som nämns ovan, både för råttorna och ägarna! Tycker att det här är ett jätteviktigt ämne att prata om, man skulle ha en guide med frågor man kan ställa till veterinären inför en avlivning. Kanske den viktigaste är om veterinären är råttvan..?

[Tibonnanj]
7/28/16, 3:47 PM
#15

#14 En guide låter bra. Det är så stor skillnad på avlivning mellan råttor och tex katt just på grund av storleken. Vår veterinär verkar använda samma längd på nålen på råttor som för större djur, nålen är ca 3-4 cm lång. Vet inte hur de gör med andra smådjur som hamster eller marsvin.

Xellius
7/29/16, 10:36 AM
#16

#12 ja alltså man går in i bukhålan och vinklar nålen upp mot levern när man injicerar. Det är ju en överdos man ger och ju snabbare dosen når levern (där dosen tas upp av kroppen) ju fortare somnar råttan in.

Honestyisdead
7/29/16, 11:01 AM
#17

#14 Okey. Själv ser jag hellre min råtta somna, kanske stressad men sedan lugnad av narkosen än ser den dö med smärta som sista minne. För nog tusan gör sprutan ont.

Fokusarad
7/29/16, 2:51 PM
#18

#16 Vad jag kan läsa mig till så verkar det som om man vill komma ca en halv cm in i buken och inte träffa något organ då detta är smärtsamt (t ex i lever, njurar), att upptaget av substansen tar längre tid (tarmar) eller att man kan riskera att det kissas ut (urinblåsa). Har bland annat läst här (engelska): http://www.ratfanclub.org/euth.html #17 Förstår det! Har du använt dig av gasnarkos + avlivning tidigare? Låter man råttan "vakna" (dvs t ex ligga i ägarens famn) efter sprutan eller ligger den kvar på gas tills den somnat in helt? Kanske bättre att starta en separat tråd om detta, blir lite illa till mods varje gång jag scrollar igenom de dåliga erfarenheterna. Känns bara som ett viktigt ämne att prata om.

Honestyisdead
7/29/16, 3:05 PM
#19

Har aldrig behövt närvara vid avlivning då mina råttor dött oväntat hemma (inte samtidigt )

En kompis råtta fick gas för att somna och sedan fick hon hålla honom. Råttan hinner inte vakna när man ger sprutan direkt så.

Minoth
7/30/16, 1:10 PM
#20

Har haft liknande upplevelse som denna du beskriver fast med en guldhamster. Efter den dagen har jag aldrig avlivat gnagare hos veterinär igen.  

Jag avlivar mina råttor, möss och hamstrar själv. Då dör dom på sekunden. Behöver inte stressas att åka till veterinär heller.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Honestyisdead
7/30/16, 3:31 PM
#21

#20 Hur gör du?

Minoth
7/30/16, 9:16 PM
#22

#21 tror inte man får skriva avlivningsmetoder här

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
7/31/16, 2:58 PM
#23

#22 Sant. Jag hittade reglerna http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715942b9cb4622330694e2-rif-regler

Vet dock inte om det är en sak som är kvar från min tid som medis här eller om man vidhåller vid detta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
7/31/16, 6:38 PM
#24

Försökt dra upp lite angående reglerna här inne i medis delen. Men fick inte mycket till svar. Så ännu är det samma regler som finns som gäller här inne. 

Reglerna sattes för det var åsikter på att vi hade mycket barn och känsliga här inne som inte borde se bilder på döda djur eller läsa om det.
Folk ansåg att det var stor risk att folk började testa hemma utan erfarenhet om det blev mer diskussion om det. Att folk började våga testa för att nån medlem kanske skrev det var enkelt osv. Större risk att göra det fel som oerfaren och istället orsaka onödigt lidande. Vet en för några år sedan som kontaktade en gemensam vänn om råd i ren panik. Hade försökt avliva hemma efter anvisningar, men gjorde det på fel sätt och råttan blivit svårt skadad men inte dödad och personen fegat ur för att göra om proceduren och ta död på råttan. 

Jag har ifrågasatt den regeln när den kom och det har varit diskussioner om det ett par gånger. Kan själv tips om att ha det tillåtet som diskussion men att sätta nån form av varning i titeln för känsliga att inte råka klicka in sig om de inte vill läsa/se. Själv som Sajtvärd vill jag inte ta det beslutet ensam. Jag är inte emot förändringar. Tillåter själv diskussion på mitt andra forum om avlivning eftersom medlemmarna röstade i mariotet för det. 
Men det mesta här inne är gammalt. Behövs mer Medarbetare som vill va med i att förändra, diskutera, skriva nytt. 
Jag kan ändra lite som jag vill ha det utan problem. Men tycker det är fel att ha en person som bestämmer. Vore kanske nått att starta en undersökningstråd till medlemmarna att säga sitt och försöka få till nått utefter vad folk svarar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Honestyisdead
7/31/16, 6:47 PM
#25

Att diskutera avlivning ser jag inget fel med. Bilder däremot behövs inte. Och att skriva dit att man inte ska göra det själv om man inte vet vad man gör.

zickan
7/31/16, 6:59 PM
#26

#25 kräver att vi bakom sidan kan hålla koll och se till så trådar inte spårar ur. Är ett känsligt ämne. Kommer va folk som rekommenderar sätt som inte är okej. 
Jag är inte emot att kika över sajtreglerna. Men för tillfället är det dom vi går efter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Honestyisdead
7/31/16, 7:06 PM
#27

Att hålla koll på trådarna är ju något som tillhör när man är admin.  Är det vi är till för ;) Och det jag redan gör.

Annons:
zickan
7/31/16, 7:15 PM
#28

Ber om ursäkt till trådskaparen för mer off topic. 

#27 Behövs mycket mer. Behövs skrivas nytt. Speciellt vettig artikel om dagens regler och riktlinjer angående avlivning. Metoder som är tillåtna och hur man gör. 
Alla reglerna behöver piffas upp lite och diskuteras igenom om de ska ändras eller va kvar.
Så med det mesta här inne. Alla artiklar behöver i stort sett skrivas nytt eftersom allt är gammalt och ny fakta finns. Mikeikos jobb med att ta bort en del kategorier och flytta trådar ligger ännu halvfärdigt kvar som behöver tas om hand. Hela tråden recovery skall flyttas till rätt kategorier eller raderas om de inte innehåller nått vettigt. 
Flera texter skulle behöva kollas igenom och göras om eller raderas. 

Behövs mer aktiva Medarbetare här inne som vill göra lite mer än hålla koll på trådar och ordningen för att det ska gå ihop att börja ändra en massa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TheCottonCandy
8/1/16, 11:51 AM
#29

Nu har jag inte riktigt orken att svara på alla inläggen  här, men jag tackar  för stödet och va dåligt att så många har upplevt hemska avlivningar av sina älsklingar :( 

Det borde verkligen ses över på alla kliniker hur dom avlivar smådjur. Alla djuren är ju lika mycket värda oavsett storlek och förtjänar ett slut utan lidande…

#18  Det låter ju lite bättre iaf än det som hände med min råtta. Denna nålen var verkligen 4-5 cm lång och trycktes typ hela vägen in. Jag tänker mig att den nästan kan har gått igenom flera organ. Hade veterinären inte tryckt den snett uppåt men rakt in istället kan jag tänka mig att den kommit ut på andra sidan så lång som nålen var..

Usch, är arg på att det finns så många veterinärer som ens kan få för sig att göra på dessa hemska sätt…

Mymlan&Vifs
8/11/16, 1:08 PM
#30

#24 Att folk tidigare har agerat utefter råd om avlivning hemma ser jag personligen som en god anledning att ha kvar den regeln. Skadan som riskerna medför skulle jag säga överväger friheten att diskutera hemma-avlivningsmetoder.

Finns det något som är viktigt att belysa, så är det vikten av att boka tid hos råttkunniga veterinärer som respekterar djur lika mycket som husse och matte.  Som kund ska man kunna komma med krav på hur en avlivning bör gå till, till djurens fördel.

När mina 4 tidigare råttor somnade in så fick de alla en nackspruta med bedövningsmedel. Efter ca tio minuter var de helt medvetslösa (jag kunde även känna hur andnings- och hjärtrytm gick i viloläge). Veterinären gick ut ur rummet medan medlet fick verka, kom sedan tillbaka och undersökte varje råtta noggrant, testade nervernas respons kring nos, ögon och fötter, och först när slutsatsen kunde dras att råttan var helt medvetslös, så drogs avlivningssprutan fram.

Endast två av råttorna pep till av bedövningssprutan, men samtliga somnade in mycket stillsamt. Vid alla avlivningar fick jag totalt över en timme med råttorna, att gosa med dem en sista stund, samt stanna kvar och sörja vid dem efter att de gått bort. Jag har även fått välja mellan att ta med kroppen hem, eller att få den kremerad i en separat urna. Detta känner jag att alla råttor/råttvänner bör ha rätt till. Att det kunnat gå till så våldsamt som TS beskriver är väldigt upprörande.

Upp till toppen
Annons: