Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1503 ggr
[nixadorie]
2016-07-18 21:31

"Tumör" som sprack nu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var till vetrinär med lilla Hilda, som har en knöl i ansiktet som vetrinär konstaretat var en tumör. Nu när jag hade henne ute såg atr det var lite svart på pälsen på knölen så jag petade till och ur kom en grön massiv massa, är det så att en tumör kan spricka? Jag har sköljt med koksalt, är det något mer man bör göra ikväll innan vetrinären öppnar imorgon?

Annons:
[nixadorie]
2016-07-18 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på råttan

[nixadorie]
2016-07-18 21:32
#2
Honestyisdead
2016-07-18 21:36
#3

Verkar mer som en böld. Koksaltlösning och att hålla koll är nog det bästa du kan göra till imorgon.

Valkyrija
2016-07-18 22:34
#4

En abscess. Håll rent med koksaltlösning 🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

MoaL
2016-07-19 04:21
#5

Som de andra säger, en abscess (varböld). Rengör och låt det vara, det läker ihop inom några dagar nu när den är tömd. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Elisabeta
2016-07-19 09:36
#6

Hej!

Med all sannolikhet var det en infektion, en böld. Jag hade en gång en råtta som hade en liknande "tumör"- trodde jag och desperat sökte veterinär.

Så, håll såret rent, eventuellt  med klorhexidin.

Annons:
Troberg
2016-07-19 09:59
#7

Du har tur, med stor sannolikhet är det bara en infektion som varat. Håll rent, se till att inte råttan eller andra råttor pillar på såret. Med andra ord, en sjukbur kan vara bra tills det läkt.

Har du otur så kan det vara en tumör som orsakat infektionen, men oftast är det inte det, och det verkar ju inte vara någon knöl kvar, så jag tror att du haft tur.

Är du osäker på hur du ska sköta såret så kan du ju ta en tur till veterinären som får göra första rengöringen och visa hur det ska göras (och då kan du gå till en billig veterinär, behövs inget dyrt djursjukhus för det). Känner du någon sjuksköterska eller liknande så kan de säkert också visa, sårvård är densamma för djur och människor i detta fall.

Mymlan&Vifs
2016-07-19 11:50
#8

Råttkunniga veterinärer brukar enligt min erfarenhet kalla alla knölar för tumörer samt behandla dem som sådana. Förmodligen bättre att vara proaktiv och förbereda sig på det värsta än att behandla för sent. 
Hoppas denna tåtten läker fort! Som andra nämnt, håll såret rent med koksaltlösning och se till att inga råttor pillar i såret. Koksalt går att köpa på apotek men jag brukar göra eget; koka upp 1 ml bordssalt och 1 dl vatten i kastrull under lock, låt svalna till kroppstemperatur.

[nixadorie]
2016-07-19 12:35
#9

Har nu varit i kontakt med vet. Och fått råd hur jag skall göra. Så nu är lilla råttis rakad runt såret och sen spolar jag det flera gånger om dagen med koksalt, och det var endast det man skulle spola med, men bara över natten har det gått ihop jättefint och inget var finns kvar, ingen knöl alls heller. Hon brukar vara litig bitig men hon är supersnäll när man gör rent, så stackar har nog haft rejält ont, känns lite surt att man betalat nästan 800 kr och får höra att det är en tumör och sen har stackarn en böld som måste ha gjort skitont 😣 jag sa att jag tyckte det var konstigt att en tumör växte så fort på några få dagar. Men råttan är pigg och vi hoppas nu på att allt skall gå bra. Tack för era råd som stämde med vad vet sa. 😁

Mymlan&Vifs
2016-07-21 14:49
#10

Skönt att höra att det blev ett gott slut. Råttor brukar läka sina sår snabbt har jag erfarit. :)

Upp till toppen
Annons: