Annons:
Etikettavel
Läst 1434 ggr
Bellzqr
7/15/16, 4:30 PM

double rex

Någon som vet av någon uppfödare i sverige som avlar på double rex? har letat överallt känns det som.. :(

Annons:
tötenöten
7/15/16, 4:57 PM
#1

Ingen seriös uppfödare avlar Dubbelrex då det medför så många hälsoproblem :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Kalli
7/15/16, 9:29 PM
#2

Kan väl bara upprepa ovanstående. Ingen seriös uppfödare avlar på dubbelrex så det blir endera att vända sig till en oseriös sådan och stödje hens avel eller avvakta till någon råkar ut för en oplanerad kull där det råkar bli dubbelrex och hoppas att de vill sälja till dig.

Bellzqr
7/16/16, 2:06 AM
#3

Hade faktiskt ingen aning om det måste jag säga, är inte världens bästa på markings, pälstyper osv. Vill absolut inte stödja något sådant isåfall, tack för att ni sa det! Trodde double rex var hairless namnet, typ.  men har missförstått isåfall. :/

AnneN
7/16/16, 1:58 PM
#4

Hittade denna tråd med info om de olika pälstyperna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

komigentam
7/16/16, 2:32 PM
#5

Hade rek. att ta dig en omplacering eller ur en hoppsankull isf. :)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Bellzqr
7/16/16, 10:34 PM
#6

tack så mycket ovanstående!^

Annons:
Honestyisdead
7/16/16, 10:42 PM
#7

#5 Hur vet man att hoppsankullen inte egentligen var planerad?

komigentam
7/17/16, 11:19 AM
#8

#7 Antar var & en får avgöra själva huruvida de tror på det eller inte. 
Är själv väldigt skeptisk till hoppsankullar.. men ex. om någon köpt hem råttor från djuraffär & då fått en av varje kön är jag inte direkt förvånad, tyvärr..

Kärlek, ärlighet & respekt. 

MoaL
7/17/16, 10:57 PM
#9

Dubbelrex har inte alls några hälsoproblem. Lär er skillnaden mellan dubbelrex och naket innan ni sprider felinformation.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

komigentam
7/18/16, 11:43 AM
#10

#9 Jag vet vad dubbelrex är & har själv haft.  De räknas in att ha hälsoproblem/mer problem, jo, sen kanske du inte anser det själv. Det är isf din åsikt, jag respekterar det, men jag tycker det är en lögn att de inte har mer problem än råttor med päls. 

Precis som nakna (fuzz) får de oftast lättare rivsår, pälsen kan irritera ögonen vilket många anser om rexad päls öht (ögonproblem verkar inte helt ovanligt), de har inte lika mycket päls som råttor med päls så de saknar det "skyddet" vid just klor/rivsår, kiss osv.  Det är inte helt oproblematiskt & jag vet ingen som medvetet avlar på dubbelrex för det anses inte vara något att föra vidare. (okej, vi har säkert någon "privat uppfödare" som gärna avlar för det är så unikt, fint, coolt, sött osv för vem som helst kan kalla sig uppfödare)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

tötenöten
7/18/16, 3:16 PM
#11

#9 De har inge genetiska hälsoproblem som kommer bara för att de är just Dubbelrex. Däremot får de så mycket sämre förutsättningar i livet än vad en pälsad råtta har.

Dessa konstanta rivmärken, sår, förkylningar, ögoninflammationer etc är sånt som kommer just för att de är Dubbelrex och därför kan jag säga att joo, ingen seriös uppfödare föder upp Dubbelrex på grund av hälsoproblemen.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

MoaL
7/19/16, 4:46 AM
#12

#10 Jag har haft en hel del dubbelrexade råttor genom åren, och hade jag haft intresse av avel  så skulle jag gärna ta bland annat sådana kullar eftersom jag tycker att de är fantastiskt charmiga och vet att de inte alls är sjukare än vanliga rexar.

Jo, av vissa av er här räknas de för att ha hälsoproblem, det gör det inte till en sanning. Det är inte ett hälsoproblem att helt enkelt ha mindre päls. De har inte mer problem med vare sig ögon eller förkylningar än rexade råttor. Visst kan de få klösmärken, men det är inte svårare än att klippa klorna på burkamraterna, precis som man gör hos marsvin när man har skinnys - vilket inte anses vara ett dugg oseriöst bland marsvinsfolk. Vill du påstå att marsvinsfolk är oseriösa då också? Att registrerade uppfödare i Svenska Marsvinsföreningen som föder upp skinnys är oseriösa för att deras marsvin kan få klösmärken?
Eller ska vi kolla på katter med lite till ingen päls? Sphynx, Cornish rex, Devon rex, etc.? Vidare till hundar; Chinese crested, Mexikansk nakenhund, Perro sin pelo del Perú?

Ingen av mina dubbelrexar har varit varken sjukare eller mindre långlivade än någon slät eller rexad råtta jag haft, snarare tvärtom. Du får det att låta som något föraktligt att vilja föda upp dem för att man tycker att det är "unikt, fint, coolt, sött osv" men verkar bortse från att det är själva anledningen till varför man väljer ut vissa färger, teckningar och pälslag att avla på överhuvudtaget. Det är väl ingen som föder upp råttor de tycker är fula?

Så nej, jag tycker absolut inte att risken för klösmärken är en godkänd anledning att säga att dubbelrex har hälsoproblem, för klösmärken är inte ett hälsoproblem. Det var väldigt sällsynt att mina dubbelrexar någonsin hade klösmärken eftersom jag höll efter klorna på mina långsvansar. 

Dubbelrex är för övrigt ingenting man "för vidare" då det helt enkelt bara är vanliga rexar bakom. Para en dubbelrex med en slät och ungarna blir rex igen.

#11 Nej, de har inte mycket sämre förutsättningar i livet. De har inte konstanta rivmärken, sår, förkylningar eller ögoninflammationer heller. Det låter inte som att du någonsin har haft någon dubbelrex utan bara har lyssnat på forumsnack. Jag skulle inte alls ha något emot att ta en dubbelrexad kull om jag hade lämpliga föräldrar och plats för ungarna. Det skulle jag aldrig göra om de for illa av det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/19/16, 5:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Kan för övrigt tillägga att det här ämnet har varit uppe för diskussion tidigare (jag lika frustrerad då som nu 😛), i den här tråden.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
zickan
7/20/16, 3:06 AM
#14

Nyfiken på var det kommer ifrån att just dubbelrex är känd att få ögoninflammation? Det är nått som ligger på de de äkta nakenvarianterna. Ett känt genfel som dykt upp här och var hos de som avlat på mer naket  hr/hr, rnu/rnu, fz/fz. 

Angående rexade råttor är det rätt få som ens får problem med det.  Under alla mina år  som ägare och uppfödare har jag haft ytterst få krullade råttor som haft problem med ögonen iom håret ligger in och irriterar. Det kan va pga genetiskt att håren blir så pass krullade att de ligger fel. Kan va genetiskt att hår hamnar för nära ögat där andra råttor normalt inte har hår. Ett rivsår, skada, abecess kan ändra huden. En knöl kan komma till, ärr kan dyka upp. Allt sånt kan ändra vägen för hur hårstrån lägger sig. Inåt växande hår dyker upp i bland. Rätt irriterande när det sker på ens eget ben. Nått sånt nära ett öga kan nog inte va kul. 

Orsakerna bakom varför krullade ibland ses med lite ögon irritation kan va så otroligt många. Men visst de har enklare än en råtta med slät päls.

Men ska man börja ge sig på rex råttor. Så bör man börja lista resten också. Röda ögon ser oftast sämre eller inte alls. Enligt myt blir dumbo råttor lätt mobbade om de är ensamma i flock med toppörade och enligt myt har de större risk för att drunkna om de skulle behöva simma en stund. Det pga att de enklare får vatten i öronen och då får problem med balans och annat. Eller hur det var. Sägs så olika överallt angående dumbo, jag vet inte alls. Tar det med nypa salt.  Roan ska va ohälsosam teckning som dras med dålig hälsa, tumör risk, dåligt temperament och tror även hjärtfel var med på ett hörn. Förr var avel på roan riktigt illa och  dubbelrex helt acceperat, nu är det tvärtom. Jag vet för jag födde upp både i början. 

Alla blue varianter löper risk för hudproblem pga allergier(främst för fett/protein), dräktighetsproblem och  i början när blue kom så led flera av blödarsjukan.

Att oddeye är farligt då de bär på megacolon.  Att alla vittecknade råttor är farligt för att de förknippas också med megacolon.

Råttor som växer fort eller blir stora(inte bara feta) löper större risk för att dö i förtid. 

Listan kan göras rätt lång om man börjar granska lite mer på det. Dubbelrex är två rexade som blivit korsade. Dvs inga genetiska defekter pga just hårlaget. Det är mest att dom drogs under i samma veva som folk började sätta ner foten om fuzz och nakenråttorna. Sedan har det mest fortsatt och folk verkar vilja hålla det där. 

Dels för att naken varianter har blivit mindre populärt. Dels för att rykten sprids och man inte längre vet vad som är sant eller falskt. 

De drar inte enklare på sig förkylningar mer än vanliga råttor. Sånt hänger på mer än pälsen. Dvs släkten bakom spelar större roll i det hela. Och där är det inte direkt konstigt om det blivit sämre på dubbelrex då den varianten ses nästan bara hos mer oseriösa numer som avlar lite hur som.  Men även om man planerar och tänker sig för kan det skita sig med hälsan oavsett om råttan är rex eller slät. 

Dubbelrex är sällan helt nakna dessutom. Då brukar det oftare handla om fuzz. 

Men kvar står att de har mindre skydd mot bråk i en flock och är bur kompisar hårda eller oturen framme så kan de få rivsår. Dock verkar det variera väldigt stort från hem  till hem(lr flock) om de ens får rivsår.

Och de har mindre skydd mot väder och vind. De har mindre skydd mot varm sol, solbränna. De har mindre skydd mot kyla än en tjockpälsad. Men det är samma som för en gammal råtta som fått väldigt tunn päls. De har det också sämre än en ung fräsch råtta med tjock päls. 

Men oavsett att det inte är så hemskt med dubbelrex och extremt lätt att bli av med genetiskt då mot allt annat naket är dubbelrex dominant. Dvs genen kan inte bära. den syns alltid om den finns.  Det bra att folk satt ner foten. Förr gick det nästan till överstyr med dubbelrex innan fuzz och naket började dyka upp. 

Och nu är folk så dåligt pålästa om vad dubbelrex, fuzz och naket ens är. Att det blivit en ny risk efter de resensiva generna dök upp. Blivit svårare att skilja fuzz och dubbelrex. Även om man vet att både föräldrarna är rex och det bör va dubbelrex. kan även både föräldrarna bära anlag för fuzz och nån fuzz va med i en kull med dubbelrex. 
Varvid dålig koll på stamtavlan, en liten miss på att skriva med om de bär naken gen. Kan ge avel på naket när man bara vill avla dubbelrex. 
I det stora hela, enklare att låta dubbelrex va dåligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
7/20/16, 2:24 PM
#15

#14 Tack zickan för att du bekräftar min ståndpunkt, att dubbelrexar inte har några hälsoproblem på grund av att de är dubbelrex. 

Att ni (= insert whoever fits the description) sedan tycker att det är enklare att slå ihop dubbelrex med alla sjukliga nakenvarianter är kanske just enklare, men sant är det inte, och så länge folk ljuger eller blir itutade lögner så kommer jag att protestera när jag ser det. Att folk är dåligt pålästa om skillnaderna är ju för att de inte får lära sig rätt, ni väljer att lära dem fel för att det är "enkelt".

Att förbjuda dubbelrex för att det kan dyka upp fuzz i en dubbelrexkull är en lika dålig ursäkt som att förbjuda tecknade råttor för att det kan dyka upp megacolon. Om man för övrigt föder upp på kända och väl använda linjer borde eventuella nakengener ha gett sig till känna långt tidigare, i annan avel än just rex+rex. Och att föda upp dubbelrexar ibland innebär ju inte att man oavbrutet bara måste para dubbelrexar med varandra. 

OM en fuzz skulle dyka upp så är det ju bara att spärra för vidare avel så man undviker att föra nakengenen vidare, så som seriösa uppfödare alltid (förhoppningsvis) gör om det dyker upp sjukliga gener i vilken kull som helst.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fjordell
7/21/16, 3:52 PM
#16

Det viktigaste i den här diskussionen, tycker jag, är att utgå från djurens synpunkt. Hur långt ska vi som människor gå för att få det vi vill ha? Hur mycket ska det få påverka djuren i fråga? Färger och teckningar påverkar inte djuren på något sätt, annat än att vissa varianter som har röda ögon exempelvis, ofta resulterar i något sämre syn. (Vi har inte high-white eller några fall av megacolon i Sverige i dagsläget så vitt jag vet. Däremot bör ju alla som avlar vara pålästa och införstådda med vad high-white är, och hur man identifierar det).

Det väldigt vanliga anlaget rex påverkar råttorna. Jag vet många rexar som till och från har irriterade ögon pågrund av pälsstrån som ligger och irriterar vid ett eller båda ögon. De har dessutom ofta svårare att hålla sig rena då smuts enklare håller sig kvar i rexpäls än i pälsen hos en släthårig råtta. Detta är skäl nog för mig personligen att försöka att inte avla på rex. Jag försöker att undvika det så långt det går, men det går inte riktigt i dagens läge. Vi har inte så många bra råttor i Sverige, och att då minska genpoolen ytterligare genom att helt plocka bort rexade råttor ur avel skulle knappast sluta bra.

Och så har vi då dubbelrex. Nej, de har inte andra genetiska förutsättningar än vilken annan rexad eller slät råtta som helst, men de är betydligt mer utsatta. Bristen på päls utgör ett stort problem, för djur som helt naturligt ska ha päls, har det av mer än en anledning. De blir inte bara mer utsatta för klösmärken och sår och därefter vidare infektioner och inflammationer (för ja, råttor kan leka ganska hårt ibland, och då utgör pälsen ett bra skydd), de har ännu oftare problem med hår som letar sin i ögonen på dem. Pälsen fyller även kommunikationssyften. Både rexar och dubbelrexar kan ha svårt att burra upp sig. Det kan även göra det svårare att se när något är fel. Så, är det verkligen okej att beröva djuren ett viktigt skydd, och utsätta dem för onödiga risker som brist på päls kan medföra?

MoaL
7/21/16, 5:43 PM
#17

#16 Mycket jag inte håller med om/vill ifrågasätta, men jag orkar bara inte. En sak bara: Om du ska använda kommunikation som argument mot ett visst utseende skulle det kanske låta lite seriösare om du inte själv avlar på en variant som handikappar råttans kroppsspråk. Dumbos kan knappt röra sina öron. De kan inte vare sig skydda sina hörselgångar eller använda öronen i sitt kroppsspråk. Jag tar för givet att du tycker det funktionshindret är okej eftersom du avlar på det, gång på gång.

You cannot just pick and choose. Det absolut bästa för en råtta är att vara slät och toppörad, det vet varenda kotte. Alla varianter utöver det, plus vissa färger/teckningar, kan innebära/medföra problem på ett eller annat sätt. Det betyder inte att det gör det, om det så är en rödögd dubbelrexad dumbo vi snackar om (vilket jag närapå har haft eftersom jag har haft både en dubbelrexad albino och en rexad dumboörad albino - ett par av de friskaste, flocksmartaste tjejer jag någonsin har haft, kan jag tillägga - dessutom söta som socker båda två).

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fjordell
7/21/16, 8:25 PM
#18

#17 Givetvis påverkas dumbos av öronens placering, vilket också är en anledning till att jag siktar in mig på och framförallt föredrar släta och toppörade råttor. Men liksom med rexpälsen, är det svårt att helt undvika dumbo, eftersom det är såpass utspritt. Hade du vetat något om mig så hade du också vetat exakt vad jag tycker om både dumbo och rex. Däremot anser jag inte att något av anlagen är såpass handikappande att jag helt ska utesluta dessa ur avel, eftersom så många av de allra bästa (friskaste och trevligaste) råttorna jag har/haft tyvärr har varit dumbo/dumbobärare och/eller rex. Skulle jag helt undvika båda anlagen så skulle jag inte ha någon linje överhuvudtaget.

Jag jobbar konstant på att förbättra min avel, och jag försöker att minska antalet dumbo och rex, men det är en utdragen process om man inte vill ta några genvägar. Sen låter det på dig som att det sprutar ut kullar här, vilket det verkligen inte gör. Jag har kull väldigt sällan, speciellt om man jämför med många andra.

Men du menar alltså att det är allt eller inget, allt är svart eller vitt? Antingen kör man bara slätpälsat och toppörat, eller så har man även rex och dumbo, och måste då tycka att dubbelrex och hela köret också är okej? Det är inte så enkelt. Att försöka förbättra en art genom avel tar många, många år. Det är en utdragen process, det tror jag ändå att de flesta förstår. Att jag tycker att rex och dumbo är mer okej än dubbelrexat, fuzz, harley och what not betyder det inte att jag är en oseriös uppfödare. Det betyder att jag prioriterar.

zickan
7/22/16, 2:36 AM
#19

Säger inte att jag gillar/ogillar dubbelrex och vill se mer/mindre av det. Men är det nån som verkligen ska ha nån form av naket så hoppas jag att de i såfall väljer dubbelrex framför fuzz/naket. Varianten har inga genetiska defekter. Där ligger rödögda isåfall sämre till med att kunna bli blinda och inte fungera som en råtta bör fungera. Usel syn till ingen alls gör definitivt stor roll i att missa andras kroppspråk, stress, enklare skada sig, hamna i konflikter när de missar en annans kroppspråk osv. Inget av det är förbjudet. Det finns bara varianter folk gillar och accepterar mindre, det är allt.
Vi har inte heller så mycket av fuzz eller naket i sverige och verkar aldrig direkt haft. Kan dyka upp lite här och var. Mycket pga importer från seriösa och oseriösa håll. Fuzz och dubbelrex brukar inte ofta skrivas ut i stamtavlor eller så struntar folk i det.  Srs stamtavlorna kan man inte skriva i om råttan är fuzz,naken eller dubbelrex så mycket ligger även dolt där. En del har valt att skriva ut på raden där man ska skriva teckning och baksidan om teckningsförklaring vid missmarked. Men annars är det ju bara att man kan kryssa i ruta om råttan är rex eller inte. 
Kommer hela tiden in nya råttor som bär fuzz. Vi importerar mycket från danmark som avlar på genen, samt många har det i linjerna. Tjeckien har massor med fuzz. Samma som tyskland. Norge har det funnits en hel del fuzz men ingen koll på hur det ser ut nu. Finland är ett av få länder som haft noll tolerans mot fuzz, men även dumbo osv. Så det kommer alltid finnas möjlighet att det dyker upp oavsett om det är planerat eller ej. Och då är det bra att ha folk som gillar och vill ha varianten. Men dumt ta fram bara för att och här inne har medlemmarna valt annonserings förbjud på all form av naket. 

Rex är en vetenskap i sig och det verkar finnas mer än en rex gen varav en är recessiv, men inget som dykt upp åt detta hållet skönt nog. Många säger de är sträva medan andra aldrig mött en sträv rex. En del har mycket täckhår, andra mindre. En del är rätt kala medan andra har tät päls hela livet. En del har krulligare  morrhår, en del har mer raka. En del har mer hormoner och blir mer feta/gula i pälsen, en del är lortgrisar. Men själv aldrig mött en rex som haft värre än en slät eller svårare va ren. Så olika på individer än håranlaget.
På rex kan valet av avelsdjur spela stor roll, Vad man selekterar, polygener, kromosomer osv. Samt mutationer.
Samma gäller för rödögda och alla andra varianter. Utseendet är en stor del i avel på råttor och när det börjar brista på att man endast kör temperaments avel och nu t.ex inte bryr sig om utseendet, eller bryr sig för mycket om utseendet med mindre tanke på hälsan och ska avla i generationer på de nu typ rex som har väldigt mycket krull eller problem så löper det större risk att avkomman får problem. T.ex här i mitten sverige var det väldigt länge sedan man såg en bra rex som även hade bra morrhår. Mesta är för rakt. 
Det löper större risk att man avlar på råttor som har väldigt dålig syn. Råttor som har kort svans med andra som har kort svans och man börjar få korta svansar. Fettma/extra hud. Samma som problemet hos en del rex. En del har knappt sett en rex som haft problem, en del har sett det mer. 

Senast jag såg en rex som hade problem var för 5-7 år sedan om jag nu inte glömt nån, men sett så få konstigt nog. Och första velveteen råttan jag sett med strul på ögonen dök upp för lite mer än 2 år sedan och inte kvar i dag. Hon hade inga problem första tiden i livet, det kom mer med åldern att håret retade i öga. 

 Att det är förbjudet annonsera naket här inne är nått som diskuterades fram hos dåvarande Medarbetare och medlemmar. Det var medlemmarna som fick va med och rösta. Mins jag nu inte fel så röstade folk emot annonsering av kullar med och efter äkta naken råttor och fuzz. Sattes efter det en annonsregel på nakenråttor. 
Dubbelrex röstades inte bort lika hårt. Där var det oss medisar som diskuterade fram att även porta dubbelrex från att få annonseras här inne. 
Efter det sattes stopp här på rif så började saken i sig spridas som löpeld och fortsatte hänga med när man kunde börja skapa grupper på fb. Jag tycker personligen det är en bra sak. 

Dubbelrex valdes att nekas mest till grund för att fuzz inte skulle kunna slinka mellan. #15 Du säger man ska låta bli avla vidare på de i en dubbelrex kull om fuzz dyker upp. Men det är inte alltid så lätt att skilja på en fuzz och dubbelrex. Speciellt inte på ungar och även svårt via bilder. 
För den som får fuzz är det enkelt att ljuga lite fult på att både föräldrarna är rex och därav kan de sälja fuzz ungar som dubbelrex.

Angående megacolon var det en hel kull för ca 2 år sedan. Jag är sämst på tidsuppfattning så jag kan ha fel och det är längre sedan. Men det dyker upp lite då och då. Mindre i sverige då vi har mindre teckningar överlag och undviker en del saker som bew osv. Samt att många uppfödare vet hur man kan se att det ligger en risk att en råtta bär megacolon. Sverige har överlasg en mycket hård acceptering i råttvärlden på vissa saker och total slappt på annat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: