Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2487 ggr
hund_katt
6/25/16, 8:58 PM

priser på avlivning?

jag har tre råttor som jag tyvärr måste avliva…

jag kollade upp vad det skulle kosta hos våran veterinär, och för alla tre skulle det kosta 2100:- . det blir 700:-/råtta, en katt kostar 800:- att avliva.. 
varför försöker dom tjäna pengar på att avliva? det borde inte vara något att tjäna pengar på.. den lilla dosen kan väll inte kosta 700:- om en katts dos skulle kosta 800:-? om ens kattens dos skulle kosta så mycket det är jag tveksam för..
det borde bara vara priset för dosen. ingen extra kostnad bara för att dom ska tjäna pengar!

kostar det så mycket överallt?

och för att slippa påhoppning har ni min förklaring till att avliva dom här:

dom kommer som omplaceringar och förra ägarna födde upp dom efter två djuraffärsråttor. dom har inte fått någon hantering alls, och buren hade ingen inredning och var ganska liten. inte jätteliten men inte duglig för tre råttor.
alla tre är väldigt rädda, bajsar och kissar på sig så fort man petar på dom typ. har försökt kämpa med dom sedan i november… nu har jag 5 ärr i fingrarna på olika ställen. de flesta har tagit ända in i benet, någon gick i leden så ledvätska kom ut och jag fick åka till sjukan. ett bett gick också rakt igenom fingret. senaste bettet jag fick var för några veckor sedan, första bettet redan första veckan jag hade dom. första bettet gör fortfarande ont om man trycker på det, liksom alla andra bett.

nu har det dykt upp en tumör på ena råttan, och en annan har pungen svällt upp på, vilket jag antar kan vara testikelcancer? jag vet dock inte hur det ser ut men det var vad jag kom på.
känns inte rätt att lämna kvar den sista råttan heller, den är en av de mest ostabila. och jag har inte möjlighet att skaffa nya heller.. och jag litar inte på någon av råttorna.. mardröm skulle vara att vakna upp och hela buren blivit ett slakthus, även om dom skulle kunna ha accepterat varandra i ett par dagar så skulle det inte förvåna mig om det hände ändå.. dom har hoppat på varandra ett antal gånger så det gått hål, men sen går det någon månad och inget händer..

visst, skulle säkert kunna operera råttorna som är sjuka, men det känns ändå inte rätt när dom ändå lider varje dag av rädsla. så jag tycker det är snällast att låta dom få somna in - dom mår inte bra !!

och självklart så kommer jag betala avlivningen även om det är dyrt… så ingen behöver påpeka det. jag bara undrade och klaga lite varför dom ska få tjäna så mycket på att avliva.. känns inte rätt att någon annan ska tjäna på att jag avlivar mina djur, eller att någon annan ska få pengar för att dom avlivar någons djur..

så, tack för mina tankar och åsikter. ville bara skriva av mig och klaga lite..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
LinDajSon
6/25/16, 9:03 PM
#1

Det är ju inte bara medlet de tar betalt för. Ingen jobbar gratis. 800 låter kanske mycket men börjar du räkna på det så är det inte många av de kronorna som faktiskt är vinst för någon. Skatt, moms, arbetsgivaravgift med mera, med mera… Det är inte så att de "försöker tjäna pengar" på att avliva djur. De utför ett arbete och vill ta ut lön så att de har råd med mat, boende och allt annat som folk behöver för att leva.

Zolah
6/25/16, 9:04 PM
#2

https://www.facebook.com/groups/1202031766483273/

Finns en hel grupp som diskuterar varför det är så olika priser osv på vet kliniker.

Anledningen varför det kostar är ju pga administrations avgifter, löner, etc. Om vi inte betalade nånting alls skulle vi få ta hand om våra djur själva.

hund_katt
6/25/16, 9:14 PM
#3

jo jag förstår ju att det kostar osv men jag tycker ändå det känns fel.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Maria
6/25/16, 9:53 PM
#4

#3 Vilken känns fel?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zolah
6/25/16, 9:57 PM
#5

#3

jag tycker det inte är fel, kostar ju att producera och använda sakerna.

Inte bara själva sprutan kostar, hyra av lokal, yrkesutbildning etc. Vet avlivar ju inte för att det är kul, utan för att det behövs. Annars skulle det falla in på ägare att avliva själv, med risk att göra fel och skada ett djur som kanske rent av har nog jobbigt.

Låt det sjunka in lite så tror jag att du inser att det är inte så konstigt att det kostar.

Däremot det jag tycker är en större fråga, är varför priser ska variera så mycket mellan kliniker och vad man egentligen betalar då man går in, samt försäkringars relation till allt detta.

Honestyisdead
6/25/16, 10:11 PM
#6

#3 Jag förstår att det känns fel att betala för en så jobbig och hemsk sak. Jag känner likadant. 

Samtidigt förstår jag ju att det måste kosta eftersom det som skrivet är ett jobb som någon utför. 

Och enligt mig är det värt att låta våra djur somna in lugnt. 

Priset varierar så klart hos olika kliniker. Känner som du dock angående att det bara skiljer 100kr mellan en katt och en råtta. En råtta behöver mycket mindre doser och kräver mindre tid.

Annons:
[Klave]
6/25/16, 11:03 PM
#7

När min kille fick somna in kostade det bara 500 kr och då fick vi rummet i en hel timme för att vi skulle få ta farväl av honom ordentligt. Så då är det ju en timme för rummet, en timme för veterinären, bedövningsspruta samt avlivningsspruta. Ganska billigt tycker jag.

Honestyisdead
6/25/16, 11:19 PM
#8

#7 Där ser vi hur det varierar med priser.

hund_katt
6/26/16, 10:11 AM
#9

#7 vart var det någonstans? alla kliniker jag kollat som ligger inom 'ok' avstånd ligger på MINST 700:-. bor i jönköpings län. 700:- var det billigaste jag hittade o.o

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[svensktillverkad]
6/26/16, 10:29 AM
#10

Min klinik tar 350 för smådjur, förvisso är det en smådjurspraktik med endast två veterinärer och en receptionist så kanske inte har lika höga kostnader..

[Klave]
6/26/16, 12:46 PM
#11

#9 Husdjurshälsan, Högsbo i Göteborg.

[Tibonnanj]
6/27/16, 4:25 PM
#12

Vi betalade 400kr för en avlivning. Råttor hamnar under samma prisklass som kaniner här. Medans katter är någon hundralapp dyrare.

Förutom det som nämnt ovan så går pengar till efterhantering av kroppen. Här i Norrköping skickas kroppen för kremering och jordsättning på en djurkyrkogård dit man för komma titta, precis som på en vanlig kyrkogård. Man kan också välja att få askan hemskickad och då bränns kroppen separat, vilket kostar extra. Det 3dje alternativet är att ta hand om kroppen själv vilket sänker priset en aning från 400kr till en lägre summa.

hund_katt
6/27/16, 7:39 PM
#13

hos vår veterinär har dom ingen kyrkogård :( ändå tar dom typ lika mycket som att man tar med kropparna hem som att dom tar hand om dom… vad dom nu gör med dom.. kastar säkert det bara eller nåt

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
marathos
6/28/16, 1:33 PM
#14

Tyckte att det lät lite dyrt. Jag skickar alltid mina råttor separtat kremering så då kommer de hem igen  sin lilla kruka. Då kostar det naturligtvis extra, men inte så mycket, tycker jag. Vet också att krematorier veterinärna använder sig av har en egen minneslund för de djuren ägarna väljer att inte ta tillbaka. Dit är man välkommem.

komigentam
6/28/16, 10:24 PM
#15

Fågelklinikens prislista. (antar råtta går under övrigt)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

hund_katt
6/30/16, 8:12 PM
#16

vi har en privat veterinär i närheten, men hon har ingen utbildning på råttor så hon ville inte avliva dom då. isåfall hade det nog bara gått på bara några hundralappar per råtta

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

zickan
7/2/16, 6:30 PM
#17

300+kremering om man vill ha för 150. Det är billigaste här i västerås. Denna har ingen utbildning på råttor men otroligt trevlig halvt pensionerad. Gör det hon kan och hon vet hur man avlivar djur.

De större som vettris, djurdoktorn osv. Har jag sämre koll på. Men för mig de tog runt 5-600.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maaliinn
7/2/16, 6:38 PM
#18

Själv betalar jag typ 300-350kr max på evidensia här i eskilstuna

Zakaraa
7/3/16, 6:08 PM
#19

Jag fick betala strax under tusenlappen för min senaste avlivning.

Distriktsveterinärerna har precis höjt alla sin priser så de är skyhöga nu tyvärr.. (de var dyra nog redan innan prishöjningen med en avlivning runt 750kr…) Strax under tusenlappen för en enkel avlivning utan komplikationer tycker jag är skandalöst dyrt speciellt med tanke på att grundbesöket bara kostar runt 300-350kr..

Runt en femhundring tycker jag är helt okej men över det känns det bara som att de är pengakåta.. Att det kan skilja 800kr mellan två olika veterinärstationer för samma arbete är ganska sjukt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

marathos
7/4/16, 12:36 AM
#20

Behöver de gå vidare så spelar ju pengarna ingen roll tycker jag.  Det viktigaste för mig är att det blir bra som möjligt för råttisarna. Min veterinär brukar söva med gas först. Det känns bra, för då är de sövda när de får avlivningsvätskan.

Annons:
hund_katt
7/8/16, 8:01 PM
#21

har bokat tid för avlivning hos en privatveterinär, fick tid redan imorgon! letade runt lite och hittade en som kunde fixa det. 600:- kostar det dock, iaf 100:- billigare än på veterinärhuset.

så nu kommer dom äntligen få må bra!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

MissanTissan
7/11/16, 12:06 AM
#22

När jag har avlivat så har det varit med både sömnmedel och avlivningsmedel (Att dom får somna innan dom avlivas) och det har bara kostat mellan 200-300 kr… o.O

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: