Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1212 ggr
Stoffse
2016-06-20 21:42

Skaffa råttor - "ovanliga" frågor.

Jag har ett stort djurintresse och är på jakt efter ett trevligt och socialt djur. Jag är uppväxt med bla hund och hade väldigt gärna skaffat en, men känner att det inte är rättvist mot hunden eftersom jag bor själv. Katt går också bort då min närmsta kompis är allergisk. 

Från och till har jag hört och läst att råttor ska vara väldigt trevliga djur och har nu börjat sätta mig in i råttvärlden. Min tidigare uppfattning om råttor har dementerats efter en del läsning på nätet. Dock uppstår det fortfarande några frågetecken som jag hoppas att ni kan svara på!

Helst vill jag ha ett djur som kan vara löst i lägenheten. Har läst om folk som har sina råttor lösa men på vilken "nivå" är det egentligen? Kan man tex ha dom lösa i hela lägenheten när man är hemma utan att ha koll på dom? 

Råttan är ju ett gnagardjur. Hur är det med gnagning på möbler och sladdar? 

Har läst att råttorna "skvätter" några droppar luktfritt kiss för att markera, speciellt på ens händer etc, men att inte alla gör det. Hur vanligt är detta? 

Hur är det med att dom bits? Kan man jämföra dom med hundar på den fronten? En uppfostrad hund/råtta bits inte.

Stort tack på förhand!

Annons:
Fritz&Doris
2016-06-20 21:52
#1

Hej. Nu är jag också ganska ny råttägare man kan ju svara endå hur mina råttor gör. Mina råttor tuggar inte på möbler och inte heller på sladdar. MEn de ska klättra överallt och utforska allt så jag har alltid koll på dem så de smyger undan nån stanns där jag inte får ut dom så lätt. Man få rhelt enkelt råttsäkra de man tror behöver sääkras. tex har jag saker så de ej ska ta sig under min säng då jag insett att de är lite svårt att få fram dom när dom tagit sig in där. Mina råttor är honor och i början kissade de på mig då och då men de tror jag var för att de var små och ovana vid att folk tog i dom. Jag köpte tyvärr från en djurbutik då de inte fanns något annat alternativ för mig.  De nafsade nån gång på mig i början genom gallret då de missuppfattade skillnaden på finger och mat. men både kissandet och bitandet försvan efter nån vecka. nu skulle de aldrig bitas eller kissas. jag litar på de till 100%. Men de handlar nog om att man ofta är och pysslar i buren och att man klappar och tar ut dom ofta så de vänjer sig.

Hoseok
2016-06-20 22:05
#2

Så länge ditt hem är råttsäkrat så kan du absolut ha den fritt i lägenheten precis som alla andra djur. Det gäller dock bara att såklart ha uppsyn över den. De flesta jag känner som har råttor fritt i lägenheten låter de sova i sin bur på natten och lämnar de inte ute i lägenhet när de inte själva är hemma, vilket jag tycker är klokt vilket djur det än handlar om. (Förutom katt och hund, kanske kanin & iller?)

Råttor gillar att gnaga på det mesta, så de lär börja gnaga på dina möbler. De är dock smarta och det ska gå att avvänja dem.. Men hur man gör, det vet jag inte.

Jag hade mina råttor under 3 år, de bet mig aldrig eftersom de från tidig ålder lärde sig att vara handtama! Enda gången jag blev biten var när jag stack in fingret mellan gallret och de trodde jag hade mat, hehe.

Mymlan&Vifs
2016-06-21 09:29
#3

Har läst om folk som har sina råttor lösa men på vilken "nivå" är det egentligen? Kan man tex ha dom lösa i hela lägenheten när man är hemma utan att ha koll på dom? Hälsosamma råttor är väldigt äventyrliga och nyfikna. Du kan släppa dem lösa utan uppsikt, men du kommer med stor sannolikhet hitta dem på mycket lustiga ställen! 😛

Hur är det med gnagning på möbler och sladdar? En del av livet som råttägare är att offra en del sladdar, kläder, tapeter, etc, för sina råttor. Många saker kan man träna bort, men man kan inte träna en råtta att sluta gnaga på saker det älskar att gnaga på. Du får därför vara beredd på små råtthål i lakan, bordsdukar, favoritplagg, handdukar, samt klösta, avrivna tapeter. Däremot har inga av mina råttor gnagat på mina möbler. Sladdar bör du vara försiktig med. Se till att flytta så mycket elektronik som möjligt till en del av hemmet där råttorna inte får vistas. Man kan köpa sladdlister, men en gnagsugen råtta kan tugga sig igenom en sladdlist på 2-3 gnag.

Har läst att råttorna "skvätter" några droppar luktfritt kiss för att markera, speciellt på ens händer etc, men att inte alla gör det. Hur vanligt är detta?
Råttkiss är inte luktfritt; det luktar precis som människokiss tycker jag. Jag tror att anledningen till att vissa säger att det är luktfritt är för att dropparna är så små. Vissa upplever att hanar kissar större "pölar" än honor, medan min uppfattning är att honor skvätter lite överallt. Går dina råttor fritt i hemmet har du förmodligen kiss lite varstans. medan råttor kan tränas att gå på toaletten, handlar kissandet om mer än att bara lätta på trycket. Det är en revirmarkering, och går enligt min erfarenhet inte att träna bort.

Hur är det med att dom bits? Kan man jämföra dom med hundar på den fronten?
Precis som många fyrfota djur, använder råttor munnen för att kommunicera och undersöka. En råtta kan skrapa tänderna mot huden eller putsa ditt kroppshår för att tvätta dig. Vissa småråttor kan nafsa när man leker med dem, som ett nyp som inte gör ont. En råtta som är irriterad, skadad, eller känner sig skrämd/hotad kan lägga tänderna runt fingret eller hugga till för att markera avstånd. Råttor som orsakar blödande bitskador är förmodligen väldigt upprörda, rädda, aggressiva, osv.

Stoffse
2016-06-21 15:35
#4

Tack för alla svar!

Jag är väldigt rädd att mitt hem ska drabbas på det vis att det börjar lukta annorlunda och att det mesta är lite gnagt och slitet. 

Hur ofta behöver man städa buren och torka genom lägenheten om man har två råttor för att undvika lukt?

Vad kostar det ungefär att ha två råttor i månaden?

Hade gärna besökt någon uppfödare eller liknande för att få träffa tama och uppfostrade råttor innan jag bestämmer mig. Vet ni någon bra man kan kontakta?:)

komigentam
2016-06-21 17:08
#5

Helst vill jag ha ett djur som kan vara löst i lägenheten. Har läst om folk som har sina råttor lösa men på vilken "nivå" är det egentligen? Kan man tex ha dom lösa i hela lägenheten när man är hemma utan att ha koll på dom? 
Det är nog ett beslut du får ta, jag föredrar att ha koll på mina spec eftersom de kan komma igenom väldigt små utrymmen samt göra en del skada (tapeter, möbler osv då dom är som du nämner under: gnagare - inte alla gör skada men det finns en risk såklart)

Råttan är ju ett gnagardjur. Hur är det med gnagning på möbler och sladdar?
Individuellt, inget jag kan lova inte sker.. Jag har förlorat delar av tapeter om inget annat…  

Har läst att råttorna "skvätter" några droppar luktfritt kiss för att markera, speciellt på ens händer etc, men att inte alla gör det. Hur vanligt är detta? 
Hos mig: väldigt vanligt.
Råttor kissar på en men luktfritt håller jag inte med om att det är. 

"Mötet avslutas med att råttan Davinci kissar på Johan, något som enligt Cilla är en kärleksförklaring. " (Öppna dörren för råttan)

Hur är det med att dom bits? Kan man jämföra dom med hundar på den fronten? En uppfostrad hund/råtta bits inte.
Handlar nog snarare om aveln bakom samt hur bra hanterade de varit som bebisar. Tycker det verkar spela stor roll för hur hanterade de varit som bebisar ju äldre de blir. Spec i tonåren kan det här vända, tonåren är inte alltid en rolig period men det finns undantag. (finns de som tack & lov inte påverkas)

Hur ofta behöver man städa buren och torka genom lägenheten om man har två råttor för att undvika lukt?
Du kan småstäda toalådor & torka av hyllplan dagligen men "storstäda" åtminstone en gång i veckan gör jag oavsett antal råttor så hade rek. dig det med. 

Vad kostar det ungefär att ha två råttor i månaden?
Under vanliga råttfrågor finns svaret på frågan.

Spontant säger jag att det beror på hur mycket  du lägger undan i månaden, ev. försäkring, om ni behöver åka till vet, vad för foder du ger osv osv.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[Tibonnanj]
2016-06-23 16:58
#6

Vi behövde städa buren varje dag ( torka av saker, galler, hyllplan, slänga papper, byta en eller flera tygsaker, byta toapellets). En gång i månaden eller mer sällan blev det storstädning av allt. Vi behövde bada våra killar ca 1 gång i månaden, för att de luktade kiss.

Råttor bits normalt inte utan att bli provocerade till det eller att det blivit nedärvt från mamman eller pappan. En va våra 5 råttor högg när vi stoppade in händer i buren. Jag va ganska hårdhänt och bestämd när jag tillrättavisade honom så han slutade bita mig men fortsatte hugga efter min sambo, som va mer försiktig. Råttan va inte rädd för mig, tvärt om så föredrog han att vara hos mig framför min sambo.

Råttor gnager hehe så är det bara :)

Vi har alltid haft råttorna lösa i rum som det varit plastgolv i. Kiss hittar man lätt om man lyser med en lampa/ficklampa över golvet och våra råttor har alltid föredragit att bajsa i ett skymt hörn, oftast i samma hörn varje gång. Jag skulle aldrig våga ha råttorna lösa i lägenhet/rum om natten, speciellt inte i samma rum som jag sover i. Stor risk att de kryper upp i sängen , gömmer sig i täcket och man råkar lägga sig på dom. Vi hade våra ute 1-4 timmar åt gången och städade efter de varit ute.

Min sambos mamma och syster är päls allergicker och de kände av råttorna efter att att varit hos oss ca 15-30 minuter.

Annons:
marathos
2016-06-24 01:20
#7

Upplever att det är väldigt olika hur "gnagsugna" råttorna är. Har alltid försökt ha råttisarna ute så mycket som möjligt. Rent generellt har jag nog upplevt att det inte har varit riktigt så mycket som jag befarat.  Det har blivit hål i väggen på ett par ställen och vissa saker har ju blivit demolerade. Vad gäller saker så gäller det att lägga undan också. De som gillade väggarna hade ett par favoritställen, och när jag stängde av där så slutade de med väggbitandet, konstigt nog.  Sista råttisarna bet konstigt nog inte på någonting.

Men man kan som nämnts tidigare, verkligen hitta de på de allra mest märkliga ställen, som inte verkar direkt sköna. I legolådan t ex, eller lådan med leksaksdjur.

En gång ringde jag t o m och  anmälde en råtta, Gunnar, som försvunnen efter att verkligen ha letat överallt. Polisen lät lite undrande, men han tog faktiskt upp min anmälan och jag fick papper hem på anmälan. Det visade sig att Gunnar somnat gott på ett väldigt märkligt ställe i bokhyllan.  Då fick jag ju  ringa o tala om att han ar upphittad. Men all cred till polisen som tog upp anmälan och verkligen tog den p allvar.

Det sista var en parantes, rent generellt är min erfarenhet att råttor är väldigt olika. Om det inte skulle fungera att de är lösa i hela lägenheten kanske det går att stänga av vissa ställen och se till att resten är råttsäkrat med sladdar osv. Har bara haft pojkar och upplever inte att deras markeringskiss varit något problem. Det är nog en sån liten skvätt så det inte luktar speciellt mycket.  Har också haft kastrerade pojkar och de slutade att märka efter kastreringen. Man får ju också plocka undan sånt man är rädd om,  de tar sig verkligen till oväntade ställen…

islatherat
2016-06-27 10:59
#8

Hej! Har inte läst igenom de andra kommentarerna, men tänkte svara ändå ^^ 1. Råttor lösa i lägenheten Jag brukar låta mina råttor få vara lösa i mitt rum. Aldrig i hela lägenheten då det finns "farliga" saker, så som sladdar, växter (som kan vara giftiga), etc. Brukar dock ha råttorna i soffan i någon timme då och då, men då ligger dom mest i nacken på mig och myser. När jag har dem lösa på rummet så ser jag alltid till att sladdar/plastpåsar osv inte finns tillgängligt. Jag sitter alltid på golvet framför buren ifall de skulle vilja hoppa in igen (har en bur som står på en ställning, därav kan de inte hoppa in själva) dom har lärt sig att mina händer/armar även fungerar som en hiss :3 Råttor är väldigt sociala och att ha den lösa och låta dem upptäcka det som finns utanför gallret tror jag hjälper med att få en relation och tillit mellan råttorna. 2. Gnagning Har nog aldrig varit med om att en råtta gnagt på möbler, dock sladdar och kartonger. 3. Skvätt Mina råttor skvätter inte på mig, dock om jag suttit med dom i soffan i en timme så kan det hända att dom blir nödiga. Men sånt händer, och jag har alltid på mig "ful-kläder" när jag handskas med dem. 4. Bits Hmm.. Nä, tror inte man kan jämföra råttor med hundar. Däremot har jag upplevt att när man precis fått hem en råtta så kan de tycka om att "nypa" lite i fingertopparna, inte av aggressivitet utan mer nyfikenhet tror jag. 5. Städning Jag städar hos mina 3 flickor 1-2 gånger i veckan, då menar jag hela buren. Jag använder fleecefiltar i buren och byter dem som är på hyllplanen när det luktar.

Mymlan&Vifs
2016-07-11 10:03
#9

#4
Jag är väldigt rädd att mitt hem ska drabbas på det vis att det börjar lukta annorlunda och att det mesta är lite gnagt och slitet. Hemmet som helhet bör inte lukta avsevärt annorlunda. Om du går nära buren/där råttorna bor mest så kommer det att lukta råtta. Om du passar dina råttor lite smått när de är ute så bör det inte vara någon större fara. De kommer troligtvis inte att orsaka mer skada än katt/hund. Och har man haft barn så är 2 små råttor ingenting i jämförelse med en ordinär 3-åring. :)

Hur ofta behöver man städa buren och torka genom lägenheten om man har två råttor för att undvika lukt? Det beror på råttornas hygien. Mina tidigare råttor var väldigt hygieniska, och då räckte det med att tvätta buren 1gg/vecka. Mina nuvarande råttor är inte lika rumsrena, och då städar jag varje dag. Lägenheten i övrigt har de inte sunkat ned, så den städar jag lika ofta som tidigare. 

Vad kostar det ungefär att ha två råttor i månaden?

Svårt att säga. Vissa råttor kostar mer än andra. Däremot brukar det mesta man köper till råttor (mat, strö, filtar, etc.) räcka i mer än en månad. Så även om man köper 1kg foder för 750 kr , landar den månatliga kostnaden sällan på mer än 200 kr. Jag har aldrig räknat på det, men min uppskattning är att mina 3 råttor kostar mig minst 500kr i månaden.

Hade gärna besökt någon uppfödare eller liknande för att få träffa tama och uppfostrade råttor innan jag bestämmer mig. Vet ni någon bra man kan kontakta?:) Zickan, Arinellla, Lejonhjärta, Katoz, och Kortnos är alla seriösa privata uppfödare enligt min uppfattning. Samtliga är aktiva på Facebook där du kan skicka meddelanden.

zickan
2016-07-12 01:42
#10

Fått rätt bra svar.

Men  just om att ha dom lösa hela tiden hemma. Vet bara en person som har dom lösa nästintill hela tiden. Hon har byggt en bur på väggen med rör osv som nästan alltid står öppet på botten våningen. Tror de får röra sig överallt. 

Verkar gå mycket bra. Men att låta dom va lösa hela tiden, även när man själv inte är där så mycket eller inte alls. Ökar riskerna och gör att man måste tänka lite mer innan. 

Man måste se till så det inte finns några hål att ta sig ut, ner i ventilation osv.

Inte finns farliga växter de på nått sätt skulle kunna nå att tugga på (de kan klättra bra på gardiner)

Inte ha några sladdar insatta i eluttaget som de kan komma åt att tugga på. Har hört om ett par råttor som fått elstötar. Gått okej för mariotet även om flera fått bestående men. Sällan varit med om att nån tuggat sladd själv. Sladdar brukar va i mest fara här hemma om de ligger i vägen för att eventuellt kunna komma bakom en möbel. Då verkar det mest som de vill tugga bort sladden för att eventuellt kunna trycka sig in bakom. 

Man bör räkna med att de nån gång kanske får för sig att smaka lite på bordsben, stol osv. Eller rätt som det är tycker att man ska bädda ett hål i soffan. Inte värt att ha de mest dyraste möblerna där man låter råttorna va obevakat.

Har man andra djur i hemmet som går löst bör man dela av så de inte kan nå råttorna. Rätt som det är händer något. Samma om man har andra djur i bur att råttorna inte kan komma upp och klättra på gallret. Stressa eller skada/bli skadad. 

Akta djupa vattenskålar till ungar och äldre som har lite dåliga bakben. Har mina bara ute när jag är hemma. Har stora vattenskålar som sitter i ställning en bit upp till mina hundar. Och ändå lyckas råttor klättra upp. Dock har en yngre på några veckor och en äldre herre med lite sämre bakben. Fastnat i vattenskålen och haft svårt att komma upp själva. Även om det inte är mycket vatten i så var dom inte direkt muntra av att sitta för länge i kallvatten. Och om man inte varit hemma skulle de troligen ta stor skada av att sitta där länge. 

Även visa råttor klarar inte av så stor yta. De kan bli rätt stressade. Och en del som ser illa kan bli lite nervösa av sig om de är på stora ytor, en del kan börja nafsa till som slutar när de för mindre och tryggare. De ser så illa eller inte alls att inte ha några skuggor/objekt framför sig kan slå fel. 

Mycket att tänka på och lite pyssel för att få det och fungera. Men helt klart så går det. 

Här hemma kan ingen gå lös på golvet i vardagsrummet större delen av tiden. Så jag försöker att inte ha dom på golvet där alls. De får ha soffan med att kunna gå över till bordet där jag brukar ha vatten/mat när jag sitter här. Sängen. Eller släpper lös i kök/hall. Där kan de va längre perioder utan att jag känner jag behöver ha jättekoll. Jag har satt för vid kylvarorna där så de inte kan komma under och tugga sladd, samt i hörnet det är ett hål in under skåpet. Dock är det hörnet bara skyddat med en pappskiva. Skulle inte va svårt alls att ta loss fronten och få ut dom. Så inte blivit av att skydda det bättre där. Men ännu har de låtit den va. Endast min expedit hylla som står lite från väggen de ska in bakom och tugga på. 

Om illrarna är lösa i resten av hemmet och jag vill hålla på mer råttorna. Så stänger jag av till djurens rum så kan de få va i illerhagen eller så öppnar jag bara en råttbur helt och de får gå som de vill i hela rummet. Men så sätter jag för lite med illerhagens galler så de inte kan klättra upp på buren bredvid. 

Vardagsrummet är mest för att det är mer sladdar, mer utrymmen att komma in i som jag inte vill ha dom på. Litar inte till hundra på min ena hund om hon börjar busa med sig själv. Har en frys där jag är lite försiktig på sladdarna. Och jag är orolig att jag skulle nån dag glömma av mig och öppna till vädrings balkongen. Så jag försöker istället undvika att de lär sig gå ner på golvet där.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ruzicka
2016-07-12 11:23
#11

Det var ett par år sedan jag hade råttor nu, men mina gnagde på möblerna. Favoritsysselsättningen var att riva ur all stoppning ur soffan och bygga bo därinne. Till slut var det bara en trästomme kvar av den soffan.. XD Vi har små bitmärken på alla möbler i de rum vi lät råttorna springa i. De åt också på tapeten och lyckades till och med äta upp en bra bit av väggen. Vi försökte träna bort det, men det var väldigt svårt och vi lyckades aldrig. Vad gäller sladdar satte vi ordentligt med skydd runt våra så att det inte skulle hända något, och jag tror inte de gnagde så mycket på sladdar. Kanske att en eller två sladdar gick åt, men vår hund har lätt ätit fem gånger så många sladdar som valp. För råttorna är det nog en "smaksak" vad de väljer att gnaga på… ;) 

Mina kissmarkerade mycket. Jag hade hanar, och har hört att hanar markerar mer, men jag vet inte så ta det med en nypa salt. Framförallt saker man pillar mycket på, typ fjärrkontrollen eller mobiltelefonen, råkade ut för mycket småstänk. Våra händer också. Men det är ju inga pölar, bara små små droppar. 

Jag vill jämföra hundar med råttor när det kommer till att bitas. Jag blev aldrig någonsin biten, trots att jag haft 19 råttor allt som allt. De måste nog vara väldigt stressade eller rädda eller ha väldigt ont för att bitas. Men så kom ju alla mina, utom en, från uppfödare. Det kanske är annorlunda om man köper från djuraffär om de inte fått så mycket mänsklig kontakt och inte blivit handtama. Däremot kan de ju nafsa när man leker. Men det gör ju hundar också. 

Jag hade inte vågat ha mina fria utan tillsyn, men jag vet att andra har det. Våra fick springa ett par timmar om dagen när vi satt i samma rum, annars bodde de i sin bur. Det är ju ännu svårare att träna bort till exempel möbelgnag om man inte är i närheten. Och de är så himla smarta, att jag inte i början ens kunde föreställa mig alla hyss de kunde hitta på. Man kan ju bara råttsäkra det man förväntar sig kan hända. Och om man inte har koll på dem så vet man ju inte vad de hittar på för hyss, och var man skulle behöva råttsäkra ytterligare. 

Råttor luktar. Man märkte det direkt när man gick in i vår lägenhet när vi hade dem, även när buren var nystädad och ren. Vi behövde städa burarna typ var femte dag för att det inte skulle lukta illa, utan bara lukta "råtta". Sedan luktar ju färre råttor mindre än fler råttor, men vi hade som minst 4 stycken och de luktade. Det vänjer man sig vid, men besökare kan reagera. 

Det här är mina erfarenheter, men andra kan ju ha upplevt det annorlunda.  Jag tror råttor är väldigt olika som individer när det gäller hur mycket de gnager/luktar/kissmarkerar. Det kan låta lite avskräckande, men råttor är verkligen underbara husdjur som ger så mycket mer än de tar. <3

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Upp till toppen
Annons: