Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1131 ggr
vendelaa.a
2016-06-20 01:28

Hjälp! Jag är råttägare för första gången!

Hej!
Jag hoppas att det är någon här som kan hjälpa mig med ett litet problem jag har just nu!
Jag fick mina första råttor lördagen den 18/6, alltså nästan två dagar sen. Då jag hade svårt att hitta en uppfödare här i Göteborg så är dom köpte på en djuraffär, tyvärr då jag hört hur dåligt det är.
 Jag skulle egentligen få två honor från samma kull, 4 veckor gamla, som dom födde upp själva men det föddes bara en hona så då sa dom  att jag kunde ta en hona från en annan kull, någon annan uppfödare, som är 9 veckor och att det gick bra.
Kanske är  mina frågor jättelöjliga men som sagt så är det ju första gången för mig.

1) Är det några problem att dom är från olika kullar, olika gamla?
2) Något jag behöver tänka på iom olika kullar/olika gamla?
3) Dom småbråkar titt som tätt (typ nafsar och piper) är det vanligt?
4) Dom är nästan inget med varandra utan mest för sig själva tex sover själva och så, det känns olikt råttor..är det de och vad kan jag göra?
5) Hade det varit bättre att lämna tillbaka den minsta och ta ett syskon till den äldre? Alternativt behålla den minsta och typ köpa ett syskon till den äldre ändå?

Mycket tacksam för alla svar som kan ges!!!
//Vendela

Annons:
Hoseok
2016-06-20 02:14
#1

Till framtiden: Fortsätt kolla efter uppfödare.. Hellre att du åker en bit för att hämta djuren än att du köper från en djurbutik..

1) Det får du avgöra, för det beror på individerna. Djur från olika kullar i olika åldrar kan gå hur bra som helst. Betyder dock inte att alla gör det. Jag är inte så insatt i just det för att veta vad lösningen är, dock. 

2) Hur stor är buren? För de lär behöva en del utrymme för att vänja sig, tänkte jag. 

3) Ja, råttor kan småtjafsa med varandra ibland. Ibland ser det ut som att de bråkar när de egentligen bara leker. Kontrollera så djuren inte är skadade, det är ju det viktigaste.

4) Som tidigare nämnt, alla råttor är olika. De har ju trots allt bar bott ihop i några dagar.

Codswallop
2016-06-20 02:18
#2

Det är inga problem alls att de inte är syskon och du behöver inte tänka på något speciellt. Att de kivas och småtjafsar är helt normalt, så länge de inte biter/bråkar på riktigt är det inget att bry sig om. Alla råttor är olika, att de inte hänger ihop 24/7 betyder inte att det är något fel på dem eller att de inte tycker om varandra - de är individer och vissa är som ler och långhalm medan andra nöjer sig med burkamrat. Personligen tycker jag att en optimal honflock ligger på 4-6 individer i en stor bur så att de alltid kan variera mellan kompisar så att säga.

Nej, jag hade inte lämnat tillbaka ett djur.

Valkyrija
2016-06-20 02:34
#3

1) Är det några problem att dom är från olika kullar, olika gamla? - Nej det är absolut inga problem för just sakens skulle men sedan får man alltid se till individerna. Alla går ju liksom inte ihop.
2) Något jag behöver tänka på iom olika kullar/olika gamla?  - Nej inte direkt.
3) Dom småbråkar titt som tätt (typ nafsar och piper) är det vanligt? - Ja det är vanligt. De finns flera orsaker - de leker, gör upp om rang etc. Avbryt det aldrig så länge det inte går jättevilt till och någon skadar sig. De måste få göra upp om rang. Avbryter du så kommer processen fortgår men se till så att ingen blir skadad :) 
4) Dom är nästan inget med varandra utan mest för sig själva tex soversjälva och så, det känns olikt råttor..är det de och vad kan jag göra? - Det är upp till varje individ. Du bör inte oroa dig över det :) 
5) Hade det varit bättre att lämna tillbaka den minsta och ta ett syskon till den äldre? Alternativt behålla den minsta och typ köpa ett syskon till den äldre ändå? - Nej, att lämna tillbaka och hålla på är bara en onödig stress. Vill du köpa ett syskon till den äldre så kan du ju göra det men jag tror inte direkt att det kommer göra någon skillnad mer än att det blir en råtta till i flocken :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Mymlan&Vifs
2016-06-20 10:12
#4

1) Är det några problem att dom är från olika kullar, olika gamla? **Generellt sett, nej. Detta blir tydligare när man har haft många råttor under en längre period. Många råttor får bättre stimulans av att introduceras till främlingar. Den enda gången man bör vara försiktig är ifall någon råtta är väldigt våldsam mot andra råttor, eller om någon bär på en smittsam sjukdom. Min erfarenhet är att det överlag är positivt att ha flera råttor från olika kullar, i olika åldrar.
**
2) Något jag behöver tänka på iom olika kullar/olika gamla? **Tonårsråttor (kring halvåret gamla) kan uppfattas som kaxigare och revirmarkerande. Så länge det inte leder till utdragna och bråkiga konflikter är det inget större problem.
**
3) Dom småbråkar titt som tätt (typ nafsar och piper) är det vanligt? **Det är normalt för råttor att brottas. Det ett sätt att leka och göra upp rang.
**
4) Dom är nästan inget med varandra utan mest för sig själva tex sover själva och så, det känns olikt råttor..är det de och vad kan jag göra? **Fastän råttor är flockdjur, finns det en del introverta råttor. Kan också vara så att vissa dagar vill de umgås med varandra, andra dagar vill de vara ifred.
**
5) Hade det varit bättre att lämna tillbaka den minsta och ta ett syskon till den äldre? Alternativt behålla den minsta och typ köpa ett syskon till den äldre ändå? Jag ser det inte som ett problem som behöver lösas. Du behöver definitivt inte lämna tillbaka någon råtta. Tvärtom så tror jag att, oavsett hur de har det hos dig, så är det fortfarande mycket bättre levnadsstandard än i en djurbutik. Jag ser inga problem med att skaffa en till råtta, men jag skulle rekommendera att du lär känna dessa råttor först innan du ger dig på en introducering.

komigentam
2016-06-20 11:29
#5

Uppfödare i Göteborg: då har du Pippilottas. That's it typ. 
Man får oftast vänta på bra råttor &  ibland även resa eller fixa transporthjälp.

1) Är det några problem att dom är från olika kullar, olika gamla?
Behöver inte vara, det beror nog snarare på råttorna i sig samt vilken ålder. (i tonåren kan det bli stökigt & jämngamla äldre kan det bli komplext - det är svårt att avgöra såhär men unga råttor bör det inte vara problem med)

I åldern du säger så ska det inte vara några problem.

2) Något jag behöver tänka på i om olika kullar/olika gamla?
Att du inte ska ta råttor innan 5 - 6 v & en vikt på minst 80 -90g men 100g föredrar många. 

3) Dom småbråkar titt som tätt (typ nafsar och piper), är det vanligt?
De är bebisar & leker antagligen. I den åldern hade jag inte oroat mig för bråk men iofs har du inte från någon direkt rek. uppfödare. (så jag kan inte direkt avgöra psyket på dina råttor såklart)

4) Dom är nästan inget med varandra utan mest för sig själva tex sover själva och så, det känns olikt råttor..är det de och vad kan jag göra?
Inte alla råttor tycker om sällskap & inte alltid alla råttor sover tillsammans men sover de aldrig tillsammans eller det inte blir bättre i framtiden så kanske det kan bero på att de inte känner sig som en flock. (uppfattar det som att du har 2 råttor, vilket är ett par - inte en flock & många upplever att en tredje skapar en annan flockdynamik)

5) Hade det varit bättre att lämna tillbaka den minsta och ta ett syskon till den äldre? Alternativt behålla den minsta och typ köpa ett syskon till den äldre ändå?
Nej, det handlar  inte alls om att de är syskon eller inte. Ge dom tid, du har haft dom två dagar, till att börja med. 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

bonnierat
2016-07-03 00:50
#6

Djuraffärdsråttor är inte alls dåligt.

Annons:
komigentam
2016-07-03 01:31
#7

#6 Okej, industrin  & aveln bakom om vi ska vara  pk. 

Det finns såklart bra exemplar bland djuraffärsråttor. 

(men fortf. är industrin & aveln inget man bör vilja stötta som djurvän)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

bonnierat
2016-07-03 21:32
#8

Nej. Jag har köpt ifrån djurafär och den djurbutiken har samarbeten med tre uppfödare så jag stödjer inget.

komigentam
2016-07-04 10:08
#9

#8 Vem som helst kan kalla sig uppfödare, tyvärr. 
Säljer de till djuraffär så är där en stor varningstriangel.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

bonnierat
2016-07-04 12:38
#10

Vad menar du med varningstriangel?

bonnierat
2016-07-04 12:39
#11

Det finns faktisk djuraffärer som samarbetar med uppfödare i närheten.

Codswallop
2016-07-04 12:55
#12

Personligen känner jag att det är otroligt oseriöst att "samarbeta" med djuraffär då du som uppfödare inte får välja dina köpare. Vem som helst kan i princip gå till en djuraffär och köpa ett djur, utan någon som helst aning om vad djuren kräver.

myismyname
2016-07-05 10:26
#13

I samma sekund som man som uppfödare väljer att skicka sina djur till en djuraffär så säger man även ifrån sig rätten och möjligheten att kunna följa upp sina kullar, välja sina köpare, samt hålla kontakt med köparna under resten av råttornas liv. Alla dessa är saker som krävs för att man ska kunna bedriva ett seriöst avelsarbete där djuren kommer först. Utan dessa kontakter med köparna och konstanta uppföljningar så tappar man så OTROLIGT mycket information. Man har helt enkelt noll koll på vad man avlar på. Inte seriöst för fem öre. För att inte tala om hela "sälja djur i butik som om de vore saker"-grejen.

Det finns alltså INGEN seriös uppfödare som säljer sina djur via djuraffär. INGEN.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Mymlan&Vifs
2016-07-08 09:30
#14

+1 till #13. Håller helt med. Finns inga vettiga argument emot. Att råttorna kan vara snälla och friska trots att de är köpta i djurbutik har inget med saken att göra. det är relationen mellan uppfödare och djurägare som är det viktiga. Djurbutiken bryr sig i första hand om att råttorna säljes. Uppfödaren bryr sig i första hand om råttorna hamnar hos RÄTT person.

Till frågorna:
1) Är det några problem att dom är från olika kullar, olika gamla? - Nej. I många fall tvärtom.
2) Något jag behöver tänka på iom olika kullar/olika gamla? - Nej.
3) Dom småbråkar titt som tätt (typ nafsar och piper) är det vanligt? - Ja! Det är ett upprättande av rangordningen i flocken.
4) Dom är nästan inget med varandra utan mest för sig själva tex sover själva och så, det känns olikt råttor..är det de och vad kan jag göra? - De kommer att umgås mer med varandra framöver.
5) Hade det varit bättre att lämna tillbaka den minsta och ta ett syskon till den äldre?  - Nej.
 Alternativt behålla den minsta och typ köpa ett syskon till den äldre ändå? - Sällan fel med flocktillökning. :)

Upp till toppen
Annons: