Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 2354 ggr
fiffiluren
2016-06-01 10:58

Savic 95 vs XL

Läste igenom lite gamla trådar för att få inspiration nu när det ser ut som att det flyttar hit en råtta till, och jag kommer behöva en större bur. Tänkte beställa i nästa vecka.

Så, var helt inställd på en Savic Royal Suite 95 double och så hittade jag Furet XL, så nu är jag kluven XD.

Båda är på rea just nu på Zooplus vilket ju är ett plus för båda.

Savic 95 fördelar: Stor och öppen, dörrar i stället för luckor, går att dela av, hjul så borde vara ganska flyttbar. Metall så tuggsäker.

Nackdelar: Lite dyrare, tråkig färg och kommer nog inte hinna (läs idas) måla om den, inte bara fälla ihop och ta med (bor hos morsan ibland som kattvakt och tar då råttorna med mig). 

XL fördelar: Stor och ryms mycket inredning på alla sidor, Lucka i taket. Kan stå på golvet så råttorna bara kan gå ut (så som mina är vana att ha det). Jag är van att sitta på golvet framför buren och tycker det är lättare än med en stol. Ihopfällbar (om jag förstått gamla trådar rätt). 

Nackdelar: Djup så även fast man har en lucka i taket kan det bli svårt att nå överallt. Sen sitter luckan ganska långt ner på man får börja sig antar jag om man som jag föredrar att har den på golvet (man kan ju ställa på ett litet bord som i sin tur har en ramp till golvet?) Plastbotten som gärna tuggas på (ingen av dom jag har i dagsläget tuggar på buren men i framtiden?) Är så leds den här typen av gallerburar, så bängligt och kan hålla på en hel dag med rengöring och inredning av EN bur (lättdistraherad)

Spekulerar och argumenterar med mig själv hela tiden så det kan bli lite rörigt i tråden. Just nu lutar det åt en XL, men dom där dörrarna på en Savic 95… 

Har ni några andra ideer? Fördelar vs nackdelar.

Annons:
fiffiluren
2016-06-01 11:13
#1

Fast man behöver ju inte ha benen på en Savic, då blir den ju lägre…

[kendras]
2016-06-01 11:21
#2

Jag tycker du ska ta en savic 95 Double. Det är min drömbur. Den är riktigt robust och den har en bred trappa som medföljer så djuren enkelt kan gå ner. Och luckorna att man kan öppna dem helt avgör hela saken tycker jag. Städa en bur är aldrig kul o det blir ännu jobbigare om man inte kan komma åt riktigt. Att bara kunna sätta upp hängmattor o byta ut saker enkelt gör den bäst. Var inne som du på flera andra men jag kommer så småningom kanske nästa månad skaffa en savic för den är ändå enklast och bäst. Men du måla inte om den för dom kommer gnaga av färgen..det vill du inte att dom ska få i sej!

[kendras]
2016-06-01 11:23
#3

Förresten har ingen av dem extra pris nu på zooplus.. dom har haft samma pris hela tiden bad jag sett. Dom Bara skriver priset med rött så man ska tro att det är rea.

fiffiluren
2016-06-01 11:40
#4

Nä nog är det rea just nu. 

Dom där dörrarna är onekligen en avgörande faktor. Spyless på gallerburar med en lucka fram (har även en Savic Zeno 2) och så måste man ha en hand genom lucka och en ska sträcka sig runt om till baksidan, funkar om man vänder gallret uppoch ner, men det går inte heller alltid av div anledningar

Zakaraa
2016-06-01 13:57
#5

Om du vill ha en Royal pgs dörrarna så har de ju Savic Suite Royal XL, samma bur som 95:an fast aningen större och utan den där dryga hyllan under buren så det är bara hjulhöjden som blir avståndet från golvet (med andra ord kan råttorna gå ut och in hur enkelt som helst)

Ja den är dyrare men det är Så mycket värt det om man jämför Suite Royal 95 mot Suite Royal XL

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/463098

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fiffiluren
2016-06-01 14:08
#6

#5 jo har sett den men tycker den är så himla stor. Men snyggare färg på den. Och kostar just nu inte så mycke mer än 95an. Kanske köper en sån till huset… Det här är inte bra för nån som lider av konstant beslutsångest 😫

Annons:
Zakaraa
2016-06-01 14:20
#7

#6 Den är inte mycket större än 95:an :)
Endast 20cm bredare utöver det är den lägre än 95.

Jag har haft alla tre av dessa burar (eller ja, jag har haft Furet Towern istället för XL men det är ju samma bur bara att Towern är tvåvåning) och jag skulle alla gånger välja Suite Royal XL trots att jag bor väldigt trångt.

Såhär rankar jag burarna:  SR XL - Furet XL - SR 95
Står valet endast mellan de två du länkar i #0 skulle jag helt ärligt välja Ferplast för jag AVSKYDDE min 95:a för den var så enormt dålig (ranglig, hålen borrade snett/fel, dörrarna som hängde snett, dörr"låsen" stenhårda att få upp osv osv). Det är ungefär 50/50 om man får en bra eller dålig bur för de skiljer sig ganska mycket från bur till bur - tyvärr.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fiffiluren
2016-06-01 14:25
#8

#7 inge kul när det är lotteri hurdan kvalitet på bur man får. Ska man köpa nytt kanske man ska slå på ordentligt på en gång istället för å köpa större varje år.

Zakaraa
2016-06-01 14:31
#9

#8 Nej jag har haft en jäkla otur när det kommer till burar, det är riktigt tråkigt när man lägger ut dyra pengar liksom.

Nog för att min SR XL inte är helt hundra den heller men den är hundra gånger bättre än vad min 95 var. (Min XL har en dörr som är lite dum i gängorna och saknade en del på ett galler men det gick att lösa prima med buntband osv. Jag fick tillbaka lite pengar pga fabriksfel på gallret så jag är nöjd ändå :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

tötenöten
2016-06-01 15:57
#10

Jag har själv inte ägt en Furet XL, men hjälpt till att städa och inreda en Furet Tower och jag tycker den är hemsk. Svårt att nå in, svårt att hänga upp saker, svårt att få att passa in nånstans där man försöker möblera in den eftersom den är så fyrkantig, sönderbiten i botten blev den snabbt också. men visst fanns det fördelar också.

Sen äger jag en RS 95 och jag måste säga att jag älskar den, möjligheten att ha den som 2 burar istället för en (det är så jag använder den), stora smidiga dörrar, jag tycker den är väldigt stadig, lätt att städa, jag gillar förvaringsutrymmet under. Har tidigare haft såna där rangliga gallerburar som nästan föll ihop när jag höll på, men nu när jag har RS'en slipper jag alla såna problem. Det negativa är väl att om man inte köper till andra bottnar från tex ett plåtslageri så far spånet överallt, den är nästan lite väl stor när man ska flytta omkring den och göra storstädningar.

Det är dock ett solklart val för mig, det vill säga RS'en :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

fiffiluren
2016-06-01 16:35
#11

just nu känner jag mig snål och vill inte lägga 1400 mer på Savic XL mot 95ans 2999. Rent utseendemässigt är XLn snyggare. Men såg också att det kan bli lite omständigt med leveransen av buren då paketet är så stort, plus att man måste möta budet när dom kommer och jag jobbar ju som de flesta andra. Plus att lägenhetens är på tredje våningen utan hiss och min värdelösa bostadsrättsförening vägrar lägga in mitt namn så det syns inte vars jag bor! Förrän man läser det på dörrn förstås. Så kanske beställer den till morsan i stället, mycke lättare å hantera paket där, men då ska jag ju hitta nån som har tid å hjälpa mig å bära hem paketet sen? Syrran kanske..? (sorry, läs nu allt det där jättefort så kanske ni får ett hum om vad som snurrar i huvet på mig 😄, plus en miljon andra saker) Kollade burväktaren och XLn kan man ha så mycke som 17 råttor i mot 95ans 11. Nu är det ju inte tal om att det skulle bli så många. Tror fem är lagom. Bara intresset kunde vakna till liv på riktigt igen.

myismyname
2016-06-01 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har haft en Furet Tower förut, men blev knäpp på att städa och inreda den, så jag bytte ut den mot en RS 95 som jag är helt galet nöjd med. Enda nackdelen som du säger är väl färgen och att råttorna inte kan gå ut och in som de vill (men det går att haka en av stegarna på kanten så kan de klättra ut och in), men annars är den supersmidig. Nu har jag även en RS XL, som dels har bättre färg, är större, och utan hyllan undertill. Enda nackdelen med XL:en är att den inte riktigt är lika robust i konstruktionen som 95:an, men annars är den verkligen en fantastiskt bra bur.

På bilden ser du storleksskillnaden mellan en 95:a och en XL 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zakaraa
2016-06-01 22:43
#13

#12 Inte lika robust? För mig var det helt och hållet tvärs om. Min 95:a var rena benranglet jämfört med XL:en 🤪

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
myismyname
2016-06-01 22:54
#14

#13 Haha, vad märkligt! Min 95:a är jättestadig. Var din bur hel när du fick den? Konstruktionen är ju lite annorlunda mellan 95:an och XL:en, och jag tycker att 95:an känns mer välgjord. 95:an har ju dubbla "metallramar" på kortsidorna, hjul i metall/plast istället för bara plast som i XL:en, "connectorgrejer" (som man sätter i rören när man bygger ihop buren) i metall istället för plast, rejälare plast i bottnen/hyllor etc etc. Med öppna dörrar är XL:en lite ranglig om man petar på den, men inte 95:an.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentam
2016-06-01 23:00
#15

#12 Men hur är det med "skydden" på var våning? 
Sitter de fast som RS95 eller sitter de på dörrarna?

Hoppas jag gör mig förstådd 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. 

fiffiluren
2016-06-01 23:01
#16

#12 ok, jättefina burar du har ^^

Tror det blir en Savic 95 (just nu iaf 😃), det där med att dom inte kan gå i och ur buren själv går ju säkert att lösa. Mest priset just nu som avgör tror jag.

Föresten var det några här inne som hade spraymålat sina 95or, zickan vet jag hade gjort sina vita och nån annan har gjort dom svart. Men vet inte om det har fått några konsekvenser för råttorna. Fast ändå superbängligt för mig om jag ska måla om den, bor på tredje våningen utan hiss mitt i ett bostadsrättslägenhetsområde (där blev det långt) så inte optimalt ställe å måla på. Sen ska ju skroten bäras upp också. Och det här ska ju helst föras innan råttorna flyttar in (annars blir det aldrig gjort)

myismyname
2016-06-01 23:05
#17

#15 Skydden sitter fast i själva buren

#16 Tack! :)

Om du vill måla buren, så använd hammerite hammarlack. Den är inte giftig när den har härdat 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zakaraa
2016-06-01 23:09
#18

#13 Min 95:a var hel, däremot så var hålen för skruvarna felborrade så de gick inte att bygga ihop utan att göra egna hål, dörrarna var rangliga och låsen på dörrarna var stenhårda så det var svårt att öppna dem.
I XL:en då är endast En dörr dum men det beror helt på att mellanplanet saknade en metallpigg (som ska in i de där små hålen) så jag har blivit tvungen att fästa med buntband som då löper vid öppningen och gjort att det blivit lite skevt, innan var alla fyra dörrar helt i sin ordning (och taket kom  en aning böjt men det var leverantörernas fel och inte ett fabriksfel).

Bottnarna har jag inte märkt någon skillnad på alls, båda burarna har lika kassa och tuggvänliga plastdelar så har inte tänkt på tjocklekarna. Nu har jag ju inte min 95:a kvar så kan inte jämföra heller.
Det enda som 95:an var bättre på var att hjulen inte var i plast MEN de är ju på tok för små för en bur av den storleken, därför tycker jag att XL har bättre storlek på hjulen. Bättre storlek men av fel material.

Kanske är det så att jag fick ett måndagsexemplar av 95:an och du har fått ett måndagsexemplar av XL :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fiffiluren
2016-06-01 23:11
#19

#17 Hammerite hammarlack, tackar! Ska kika efter det, finns säkert på biltema. Är det målarfärg eller spray?

Zakaraa
2016-06-01 23:12
#20

#16 Jag råder till att undvika att spraymåla, det går åt så extremt mycket färg jämfört med pensel och roll eftersom det mesta av färgen hamnar på ytan bakom :)
Själv har jag kört på Biltemas egna hammarlack, mycket billigare än "originalet" (hammerite) och precis lika bra :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
fiffiluren
2016-06-01 23:17
#21

#20 ok, kändes bara som ett evighetsprojekt att gå emellan varenda gallerpinne för å få färg överallt. Inga genvägar alltså XD

myismyname
2016-06-01 23:25
#22

De flesta rekommenderar Hammerite istället för Biltemas egna, då Biltemas tydligen luktar väldigt starkt och inte verkar torka lika bra. Finns en del trådar om det i facebookgruppen Råttorna om man söker :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentam
2016-06-01 23:37
#23

I färgbutiker brukar de iaf säga att det inte är värre att använda någon målarfärg/lack än att råttorna skulle gnaga plast så länge man låter det lufta/andas i några dagar - en vecka innan man sätter in råttorna.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Zakaraa
2016-06-01 23:45
#24

#22 Har inte märkt av något av de sakerna. Tycker inte det luktar värre än någon annan färg. Hur pass det torkar i jämförelse kan jag inte säga, har väntat ett par dygn för att låta det verkligen sätta sig så har inte gått och kollat av hur fort/långsamt det tagit. Det kanske skiljer sig för hur man använder färgen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[kendras]
2016-06-02 01:11
#25

Hammatlack är ju aldrig ogiftig men den är däremot mindre giftig när den torkat. Men gnager råttorna på färgen så får dom ju i sej giftet oavsett. När de målar en bur i butik så kan de anv maskiner o härdnigsappart vilket gör att färgen inte släpper lika lätt. Målar du över en färdiglackad bur utan ens ta bort föregående färg kommer inte den nya färgen fästa alls likabra. Alltså ännu större risk att färgen släpper även om inte ens råttorna biter på det. Buren har ju en glatt yta när vi får den vilket är lack ovanpå färgen..målar man på den glider bara färgen av tillslut

Lenni
2016-06-02 20:23
#27

Jag har Rs xl hemma och för det första ville inte budet lämna den utanför min dörr på andra våningen utan tyckte jag kunde fråga någon om hjälp. Höjden av slöhet. Iallafall, monteringen gick super att göra själv men färdigmonterad känns den faktiskt ranglig och plastig. Plus är att den är lättstädad då man kommer åt överallt och så är den rymningssäker. Mina honor gillar att gnaga på plasten. Hanarna bor i en furet xl som honorna en gång gnagde upp ett hörn på, men hanarna bryr sig inte om att gnaga vidare. Så än så länge funkar den buren med. Hittills är jag egentligen inget fan av NÅGON råttbur på marknaden. Väntar fortfarande på den ultimata råttburen. Men måste jag välja så får det bli Rs xl för storlekens skull.

Annons:
Elsis<3
2016-07-23 17:43
#28

har du hittat någon än

kigon
2016-07-24 12:00
#29

Jag har haft båda (nu har jag inte råttor mer men om jag skaffar igen någon gång så blir det en till savic)! Och oj, aldrig en XL igen. För mig var det hemsk att städa, svår att inreda, medans royal suiten var optimal på alla sätt. Kan faktiskt inte tänka på något dåligt alls? Det var min drömbur helt enkelt :p
Det går att sätta en av stegarna som kommer med buren på kanten, så kan råttorna bara klättra ner, som om det vore en ny hyllplan.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

fiffiluren
2016-07-25 14:42
Elsis<3
2016-07-26 17:55
#31

Bra! jag blev besviken över min xl så jag fick köpa en ny.😉

myismyname
2016-08-31 17:12
#32

#29 Hemskt att städa XL:en men inte 95:an? Är du säker att du tänker på rätt bur? De är ju i princip likadana, förutom att 95:an är mindre 🙂

Edit: Never mind, såg nu att du pratade om Furet XL och inte Savic Suite Royal XL, haha 😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

kigon
2016-08-31 17:23
#33

#32 Ja haha, lätt hänt. Hade nog skaffat en XL savic men de fanns inte när jag köpte min bur 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Hagman25
2016-09-04 21:33
#34

Jag skulle ABSOLUT INTE köpa en 95 double, inte värt pengarna. Köpte en som jag gjorde mig av med samma vecka som jag fick hem den. Den var stadig och en väldigt fin bur med massor av bra finesser dock inte alls så lättstädad som alla säger. Du kan enkelt inreda och ta ut planen för o byta spån etc. Dock är inte bottenplanen täta så att allt spån, sand, mat osv åker ner på golvet så man får dammsuga eller sopa flera gånger om dagen. Det kan man givetvis fixa genom att sätta plexiglas eller dylikt under bottenplanen och utanför buren men enligt mig ska man inte behöva göra det på en bur som kostar 3300 kr. Eller kan man använda sig av mattor förutom att det luktar väldigt illa, men det är ju efter eget tycke. Även mina hjul på min 95 double låste sig och gav svarta streck i golvet. Och med tanke på priset så borde buren vara felfri. Tyckte buren var ett fiasko. Fanns inte så mycket alternativ utan det blev en del fix.

Annons:
Upp till toppen
Annons: