Annons:
Etikettråttägare
Läst 542 ggr
Fruktzallad
2016-05-31 00:20

Råttfrågor.

Jag funderar på att bli råttägare men känner ingen som har råttor så jag tänkte fråga här. Min erfarenhet sträcker sig till gerbiler och hamstrar så jag undrar om någon här känner till dem och kan jämföra med en råtta?

Tex. om jag har råttan ute i knät eller soffan. Kissar den hur som helst och ofta eller håller de sig ganska länge innan det kommer en skvätt?  Är de lika aktiva som hamstrar och gerbiler som helst springer runt och utforskar/gnager eller gillar de att vara nära och gosa med sin ägare? Om man tex har ett marsvin i knät så ligger den ju still där och älskar att bli klappad, men du måste ha en handduk i knät för kissar den så blir du sjöblöt. Hur är det med råttor?

Hur mycket mer luktar en råtta än en hamster? Gerbiler luktar ingenting alls.
Är honor lika kelna som hanar? Om man vill ha en riktigt gosig råtta, ska man ha två honor då? eller hanar?

Tack på förhand.

Annons:
[Klave]
2016-05-31 01:55
#1

Har aldrig haft gebril så det kan jag jämföra med. En del råttor markerar, en del inte det är mycket individuellt. Hanar har ju dock större chans att markera. En del kan markera en halv tesked och andra en halv droppe. Min erfarenhet av markering är att de markerar mindre ju bekvämare de är med dig och området. En del markerar i perioder medans andra gör det hela livet. Tyvärr kan man inte förutse sådant. I regel brukar hanar vara mer lata och mysiga medans honor är lite mer äventyrliga och spralliga men sånt beror också mycket på individen. Jag har själv haft en kille som aldrig markerade och var en riktigt myspojk och kunde ligga i timmar i mitt knä och bara bli kliad medans den andra knappt sitter still och gärna lämnar några droppar här.

komigentam
2016-05-31 06:39
#2

Tycker inte något annat smådjur kan mäta sig med råttor  men det är väl snarare en personlig åsikt för varken gerbiler eller hamstrar är något i min smak. 

Japp, råttan kommer mest troligt kissa & bajsa utanför buren samt på dig. Hur aktiva råttorna är är individuellt, går inte att förutspå sen handlar det om hur trygga/bekväma de är med att springa lösa för inte alla gillar det medan vissa hellre gosar/är nära. Japp, råttorna kommer som sagt att kissa på dig men de lär nog inte ligga still i knäet så räkna med kiss & bajs i nacke,  hår, ner mot bröstet, på kläder, händer osv.  (samt att de kissar ner varandra)

Hur mycket råttor & hamstrar luktar i jämförelse har jag ingen aning om för det beror på antal, bottenmaterial, hur renliga de är, hur ofta man städar osv osv. Hamstrar brukar ju ha mer instängda burar (SAMLAlådor ,duna, akvarium) medan råttor ska ha gallerburar där man får mer ventilation.

Råttor är individer, går inte förutspå hur de är baserat på kön. Jag har gosiga honor, jag har gosiga hanar, jag har galna honor & lata hanar. En hel del handlar om avel, personlighet. 

Mitt tips är att faktiskt träffa råttor för det känns inte som du har någon direkt praktisk erfarenhet eller att  passa en flock. Uppfödare brukar ju ha båda könen samt att det kan vara bra att få kontakt med en uppfödare (som man trivs med) så jag  hade nog börjat där förutom att läsa på massor då jag anser råttor är lite mer att hantera än hamstrar/gerbiler. Men det är min åsikt.

Vanliga råttfrågor / uppfödarlista.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[Klave]
2016-05-31 17:54
#3

#2 det med att råttor bajsar överallt är helt upp till ägaren. Är man lat och inte toa tränar sina råttor så kommer dom bajsa överallt. Tränar man dom ordentligt är det inga problem, mina väntar till och mer att bajsa tills dom kommer tillbaka till buren så det väljer man som ägare.

[Tibonnanj]
2016-05-31 18:21
#4

Mina herrar kissade bara på oss första året. Sen höll de sig och man visste att de va kissnödiga när de började bli rastlösa och inte kunde sitta stilla, annars va de mysgubbar som låg stilla, somnade eller inte gick runt så mkt.

Min mamma hade honor och vi hade hanar. Jag upplevde att honorna luktade mycket starkare, fränare. Men att våra hanar luktade mindre kan ha med att göra att vi tvättade dom när de började lukta ( ca1g/månad) och vi va noga med att städa buren varje dag. Men har också läst och hört att hanar ska lukta mer än honor. Tyckte inte att våra hanar luktade illa, snarare tvärt om så länge de va rena. Det jag upplevde luktade mest va olika botten material och ev färsk mat som fick ligga kvar lite för länge i buren.

Har haft marsvin och jag tyckte de va riktigt tråkiga. Men det är min upplevelse. Råttor är som små hundvalpar i bur. De blir superglada när man kommer hem och vill upp i famnen eller bara hälsa och lyssna på när man pratar. De är helt underbara. Men det va "egenskapen" att de inte lever så länge som fick oss att inte skaffa fler. Det gör så ont vare gång  de dör ( som med alla djur men de flesta andra djur får man vara med lite längre) vi orkade inte ta bort en råtta om året (haft 5st). Men när vårt barn börjar tjata om ett eget husdjur kommer vi skaffa råttor! Vi kommer ha kvar buren och alla saker för vi vet att vi kommer skaffa råttor igen, när det passar.

komigentam
2016-05-31 18:47
#5

#3 Okej, inte min åsikt personligen men accepterar att du har den åsikten.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Upp till toppen
Annons: