Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1024 ggr
Fegisråttan
2016-05-30 13:31

omg vad är detta egentligen vad göra? hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hane Namn zlatan 3 år gammal.han har luktat MYCKET urin sista dagarna en rutten doft blandat med kisslukt. Sköljt  med koksalt samt med kompressor.

Han går på låda bajsar och äter. Men vet inte om han kan kissa inte sett han kissa eller detta på en råtta tidigare att det blir så här

Igår var det rött och svart.

Idag ser det bättre ut men det är som ett hål med något var i. Vad händer här vad göra åt saken är det allvarligt?

Annons:
Zakaraa
2016-05-30 13:40
#1

Varböld, därav den unkna doften (Var kan lukta illa som fasiken)

Det ska rengöras helt så det inte finns några var-rester kvar och i och med placeringen så råder jag att låta en veterinär göra ren den, eventuellt kan det behövas lite antibiotika.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fegisråttan
2016-05-30 13:57
#2

Tack för  ditt svar, mailjat bilder till en lokal veterinär. Så jag väntar på , om hon kan ge mig tid.

Ja det har luktat som fasiken trodde det var hans ålder förs som slagit till (då gamla människor kan lukta illa  på ålderns höst) Men att han  just skulle få en "varböld" vid sitt urin hål var ju kosntigt faktiskt.  inte tvättat sig ?

Fegisråttan
2016-05-30 15:03
#3

Nu börjar han stinka igen här unket. Sen har jag märkt en lite kula"böld" under halsen fast bara stor som en ärta. Vad är det som händer med honom. .Väntar fortfarande svar från veterinären.

Fegisråttan
2016-05-30 15:05
#4

alkt över en natt så konstigt. .förutom doften 3 dagar

Mymlan&Vifs
2016-06-01 08:48
#5

Nådde du fram till veterinären? Har de någon tid ledig? Kom ihåg att på vissa kliniker kan man komma in utan bokad tid; mot ett litet prispålägg kan de då lämna tid åt att ta hand om råttan.

Alwyn
2016-06-01 13:16
#6

Jag skulle inte vänta utan ta råttan till veterinär på en gång. Hur har det gått?

Annons:
Fegisråttan
2016-06-02 01:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej jag var hos veterinären först idag, eftersom hon pysslar om allamina råttor, stakars vet. :S jag stressar ihäll henne med  råttor !!Kliniken ligger så nära (mindre stress att ta råttor dit bättre att vi blir stressade än råttorna :) Tar dryga 20 minuter att gå dit. 

Hursomhelst han fick penicillin att ta detta under tio dagar morgon och kväll. Så förhoppningsvis blir han bättre. Risk att det kommer tillbaka senare. Just nu vill ha vara ifred ,borrat in sig i sänggaveln . (Svalare där) . Avvaktar och ser. Han e ju en gubbe så helt perfekt blir det nog inte.

Han har en liten tumör  under arm liten som en ärta, jag har koll på den. Rivit tapen igen idag råttan inte jag . Ska ändå måla om. Sänggaveln har jag gett upp om, klätt om den 2 gånger med nytt tyg över . Dom envisas även om man inte  får plats-  3 burar med diverse hus, spelar liksom ingen roll längre dom får göra som dom vill här det är bara att lappa ihop eller köpa nytt.

Fegisråttan
2016-06-02 01:08
#8

. Ja det blir nog bättre om några dagar med penicillinet.

Upp till toppen
Annons: