Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1191 ggr
[svensktillverkad]
2016-05-24 18:28

Ge ben från zoo råa

Hej Råttor ska ju ha ben pågrund av kalcium och annat och speciellt om man blandar eget och funderar på om man kan ge frysta ben från djuraffären typ revben och sånt? Om man häller kokande vatten på dom. Äter inte kött så ofta så blir nästan aldrig ben.

Annons:
myismyname
2016-05-24 18:34
#1

Var har du läst att råttor SKA ha ben?

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentam
2016-05-24 18:38
#2

De ska ha kalcium & givetvis något att gnaga på vilket går att ersätta med annat än ben så det är ju inget måste men ja, ben går bra att ge råa som kokta. Hade nog gett "smalare" ben som ex. kycklingvingar.

(iaf om man ger bärande/grovare ben till hundar så kan tänder ta skada)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[svensktillverkad]
2016-05-24 18:41
#3

Ska och ska, finns säkert andra sätt att ge kalcium på men tycker ben är enklast. Kanske ska börja koka hel kyckling till dom då, enklare och mat från båda hållen.

AnnaRamnemark
2016-05-24 19:39
#4

Mina äter aldrig benet när dem får t ex kycklingklubba. Gör era det?

Zolah
2016-05-24 20:44
#5

Mina brukar göra det lite grann, annars ignorerar dom det. Tror det som är roligt är att bita sönder dem än att faktist äta

Honestyisdead
2016-05-24 21:03
#6

Man ska aldrig ge tillagade ben till andra djur. Ska man verkligen det till råttor?  Dessutom förstörs ju näringsämnena.

Annons:
Zolah
2016-05-24 21:25
#7

#6

Det jag läst tidigare är att råttor äter/tuggar på annat sätt än vad tex katt och hund där dom här råden varit till främst, eftersom råttor inte 'krossar' benen som en hund gör utan pulveriserar/gnagar på dem. Så problemet att dom ska svälja 'ben nålar' är inte stort alls ( finns säkert nån klant som lyckas, man ska akta sig för att säga 'aldrig' )

Honestyisdead
2016-05-24 21:40
#8

#7 Okey.

Zolah
2016-05-24 22:15
#9

Jag ger mina benen mest för att dom tycker det är mumsigt och för att nöta ner tänder, har som inte tänkt på kalcium etc på det sättet.  har ibland gett dom kokt ägg med skal

[kendras]
2016-05-24 23:25
#10

Köttben och rött kött överhuvudtaget är inte bra eftersom kött bevisats ge cancer. Kalcium kan dina råttor få genom t ex äggskal, havredryck med tillsatt kalcium, grönkål, broccoli och kalciumstenar. Skulle heller inte ge råa kycklingvingar till mina pga av sjukdomar och bakterier.

Honestyisdead
2016-05-24 23:36
#11

#10 Råttor är allätare.  Så visst bör man ge kött ibland. 

Rå kyckling är ingen fara för tex råttor, hundar och katter.

[Klave]
2016-05-24 23:37
#12

Brukar ge mina kycklingben när jag gör hel kyckling. Dom älskar att pilla och gnaga och får samtidigt i sig bra vitaminer och mineraler.

#10 Ska du påstå något sådant föreslår jag att du har en källa. Plus att det finns massa studier som inte stödjer den teorin.

komigentam
2016-05-25 06:24
#13

#4 När jag ger kycklingben så äts allting upp, ibland att jag kan se någon liten flisa ligga kvar efteråt. 

#6 Råttor är gnagare, de maler itu ben så det spelar ingen roll. Hundar & katter kan inte gnaga itu det så det flisar sig för dom. 

#10 Det finns ju protein & kalcium i andra källor än kött/ben så håller med dig att det är fullt möjligt. Kött är inget ämne de behöver, det är snarare ämnena i: ex. protein (som även finns i veg. källor) 🙂 

#12 Föreslår att om du vill ha källor så kanske du ska erbjuda själv för ditt påstående. Om du inte kan ta att #10 skriver så utan källor så kanske du ska backa upp ditt eget påstående.  "Plus att det finns massa studier som inte stödjer den teorin" då det finns massa studier om kött pga all antibiotika, cancer, skit & mög.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
Mymlan&Vifs
2016-05-25 13:40
#14

Kom ihåg att dessa studier är utförda på människor. Resultatet man har kommit fram till gäller ju bara i den kontext som studien är utförd i. Därför kanske man inte kan applicera den på råttor.

Vad gäller ben och om de ska serveras råa eller kokta så skulle jag undvika rått kött. Personligen litar jag inte på matbutikernas förhållanden och skulle inte vilja att mina råttor fick någon otrevlig parasit i magen.

komigentam
2016-05-25 14:34
#15

Jag vet inte om ni också är med i barf/färskfoder-grupper på fb men är hyfsat vanligt bland katt/hund så hade inte oroat mig. Men det är väl var & ens val, antar jag. 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Honestyisdead
2016-05-25 14:36
#16

Rått kött är inte farligt. Då hade barf inte blivit mer och mer populärt. Djuren blir friskare. Inte sjuka.

komigentam
2016-05-25 14:45
#17

En hel del som ger färskfoder för katt/hund som gotta ibland. 

(ex. Mush finns ju i "bollar" på granngården)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Zakaraa
2016-05-25 14:49
#18

Vet inte om det missades men det verkade lite så av det som skrivits efter #10 's kommentar om kött så vill väl mest egentligen bara notera att #10 skriver om rött kött, alltså inte rått kött eller kött över lag utan specifikt rött kött. Tror just "rött" missats om jag utgår ifrån alla kommentarer efteråt. :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

komigentam
2016-05-25 14:54
#19

#18 Missat iofs. Tack! ;)

Snällaste proteinkällorna ska vara: ägg & kyckling i animalisk väg (vet inte hur det är med fisk) men det är ju vitt kött så inte rött kött som #10 var orolig ang.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Honestyisdead
2016-05-25 14:58
#20

Rött kött sägs vara cancerframkallande hos människor.  Har aldrig sett en studie som säger det om djur.

Och rått kött oavsett art är ofarligt gällande parasiter och sjukdomar eftersom djuren matsmältningssystem ser annorlunda ut än människans. Vi är känsliga.

Annons:
Zolah
2016-05-25 16:33
#21

Enda problemet jag har med rått är att det blir dåligare snabbare än tillagad, så för att vara säker att det inte göms och blir skämt så föredrar jag tillagad. Det eller så ger jag lite så jag vet att det är borta sedan!

Mymlan&Vifs
2016-05-26 10:22
#22

#18 Rått kött nämnde jag för att det påverkas så lätt av omgivningen; hanteras det inte bra så blir det fort dåligt; och jag litar inte alltid på matbutikernas tillhandahållande.

De studier som funnit associationer mellan kött och cancer fann samband i rött kött och processat kött. Rött kött = kött från däggdjur.  Processat kött = på något sätt tillagat; kan även inkludera annat kött än rött kött, och kan inkludera inälvsmat. Men som nämnt, cancerrisken har så vitt jag har läst bara hittats i människor.

Honestyisdead
2016-05-26 10:38
#23

Råttor är tåliga djur. De blir inte sjuka om de skulle råka få i sig lite skämt kött.

Zolah
2016-05-26 14:22
#24

#23 vill ändå inte ha det framme ;)

råttorna är ju så rena som man håller buren ^^

Zakaraa
2016-05-26 15:15
#25

#22 Min kommentar var inte riktad till någon speciell utan bara generellt eftersom det verkade ha missats.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
2016-05-27 15:48
#26

Inte helt orkat läsa igenom allas kommentarer. Ge rått eller tillagat är upp till var och en. Gnagare som råttor brukar alltid tugga sin mat bättre än hund som sväljer rätt stora bitar om det kommer loss från ben. Hundar som barfas kan svälja rätt stora bitar som de senare spyr upp och då tuggar i sig. En process som är rätt vanligt hos vissa.  Naturlig sak i barfning av hund. 
Nått råttor inte gör och de kan inte spy. 

Många djur har en instinkt att låta bli mat som är för dåligt. Råttor överlag brukar inte äta dålig mat. Det grävs istället över eller läggs på toalådan och kissas/bajsas ner. Måste dom dock äta för att hålla sig vid liv kan dom göra det. 
Illrar som egentligen ska leva på kött är ett bra exempel på hur många djur fungerar. De gömmer sin mat att ätas en annan dag. Men de äter inte kött som är för dåligt, för mycket bakterier i.  Men normalt sett är det satt 24-48 timmar på kött innan man bör ta bort det. 
Kött som inte ligger i stor hög torkar även rätt fort och håller sig på så sätt längre än kött som ligger i en stor hög. Speciellt om det ligger grönsaker/skivad frukt där. Då sånt blir dåligt mycket fortare. 
Lite kött på ben brukar torka väldigt fort och kan sedan ligga framme länge. För en hund bör man ta bort torra ben då det inte längre är lika flexibelt när de sväljer och kan spricka/flisa sig lite mer. 
Många hundar som min ena är lite glupsk och kan sätta b en i halsen. Andra tuggar bara för tuggandets skull och inte äta upp allt. 

Råa ben är lite mer flexibla, bästa är fågelben. De är så mjuka. Tillagade och torkade är mer hårda och lättare att flisa sig lite till mycket. Precis som träsaker. 
Råttor är gnagare och det spelar inge roll om det är ben, trä, plast, tyg. De tuggar om de vill, en del sväljer småbitar av allt. En del tuggar bara för nöje och spottar ut små små bitar som vi inte ens ser. Svårt att veta om de verkligen äter benen.

Råaben spelar noll roll om de köpt på zoo, slakteriet, mataffären mm. Skillnaden kan va färskheten. Men frysta ben brukar inte va dåliga. Ben/kött till djur är de inte lika petiga med vid packning och hantering. Det blir ofta frystorkat.
Och tina halvt upp kött för att dela och frysa ner igen. Är otroligt vanligt hos barf folk. Ändå har vi inte sjuka, magknasiga djur. 

Mina hundar, illrar, råttor äter rått, tillagat i alla former. Jag ger ibland ben mina hundar tröttnat på eller torkat för mycket för att jag vågar min ena hund att tugga dom. Lägger in till råttorna i ett par dagar och slänger när jag städar buren. 
Säger inte att man ska göra så. Säger bara att det gör inte råttor dåliga. 

Men då råttor oftast gnagar av sista köttet. Tuggar ben som träsaker som underhållning och mer troligt inte sväljer. Så är jag osäker om du får kalcium via den vägen på bästa sättet.
Skulle mer rekommendera för kalcium. Räckor med skal, ägg med skal. Köp en morten och mosa äggskal. Strö över färkmaten. 
Torkade insekter innehåller en del kalcium beroende på vad det är. 
Eller kör lite alger några gånger per månad/vecka beroende på annat de får. Har jag gjort sista åren. Där har du jätte mycket bra innehåll. Dels högt kalcium innehåll. 
http://www.haromi.se/files/NaringsanalysAlger.pdf

Jag köper stor hink från algbörjes. Räcker länge för hundar/råttor med lite då i maten. 
Sedan finns ägg samt benmjöl att köpa på de flesta zoo affärer eller barf sidor. Dock har jag sett nån som skrivit att det inte är så nyttigt ge hund istället för äkta vara. Inte läst mer om det. Så nått man kanske borde kolla upp innan man börjar ge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2016-05-27 15:55
#27

Men angående kalcium bör man veta att det går och ge för mycket. Har noll koll på hur mycket som är för mycket. Men kalcium ihop med mycket dvitamin ger hyperkalciumi eller hur det stavas. Nått som leder till förkalkning av vävnad och njursten/njurskador. 
Vet inte hur det ser ut med råttor. Men levande ting brukar fungera relativt lika när det kommer till reaktionen mellan vitaminer/mineraler. Människor som tar tillskott med dessa två ämnen vet jag ligger i risk zonen. 

Kalcium som mycket annat finns det redan en hel del i våran mat. Allsidig kost behöver man oftast inte ge tilsatta ämnen. Jag föredrar algbörjes då det är så mycket nyttigheter, men ger inte varje dag. 

En lista på vad kalcium hittas i http://matkalkyl.se/naringsamnen56.php

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: