Annons:
Etikettråttägare
Läst 821 ggr
fiffiluren
5/18/16, 5:13 PM

Hej Rif, behöver inspiration

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla riffare Är tillbaka här efter några års uppehåll, kanske nån kommer ihåg mig kanske inte. Jag är här för att jag nog behöver lite hjälp. Februari 2015 gick drömmen i uppfyllelse och jag fick äntligen mina efterlängtade första råttor, tyvärr var lyckoruset kortvarigt och dessa pojkar krävde mer tid och tålamod än vad jag hade ork och jag såg som aldrig några framgångar. Dom gillar fortfarande inte händer, ett och ett halvt år senare. När dom var små kunde dom krypa in i min tröjärm, men det slutade dom med. Och än idag så litar dom inte på mig (vilket jag tar personligt fast jag vet att man inte ska). Har verkligen försökt respektera när dom inte vill bli klappade men måste säga att det är svårt att ha sällskapsdjur man inte kan umgås med. Har slagits med depressioner i många år och minsta motgångar får mig att lägga av och stänga ner snarare än försöka jobba mig igenom det. Trodde att råttor som var ett så stort intresse hos mig skulle kunna få igång mig lite igen, men ikket. Iaf inte när det blev som det blev. Jag vände mig till en uppfödare i december förra året för att försöka få lite hjälp men det vill helt enkelt inte ske, så nu kommer jag hit. HUR ska jag få tillbaka intresset igen? Det enda jag kan tänka är att skaffa fler råttor, från uppfödare den här gången, som vill vara med människor och som inte skyggar undan för händer eller gömmer sig i huset bara för att man kommer nära. Så att jag kan tycka att det är roligt igen. Men det är kanske inte vad andra skulle rekommendera. Ingen av mina pojkar är heller speciellt äventyrlig, lägger in en bild på deras ena bur här nere. Den står öppen dynget runt, men dom väljer istället att bo på taket och går sällan därifrån. Brukade stänga in dom varje kväll när dom bodde med tre katter men att jag var tvungen att mer eller mindre jaga ifatt dom för att få in dom gjorde ju inte att dom litade på mig mer (förut var det ett hyllplan till ovanför buren så det var ett mycke mindre utrymme, och där tyckte dom ju om att vara, men det var en pina för mig och dom att få dom därifrån när dom inte ville). Så jag gav upp det när jag kunde och lämnar nu buren öppen och pojkarna för sig själva. När jag haft dom på sängen så vill dom inte gömma sig hos mig eller utforska, dom vill bara bort. Den ena av dom har till och med en gång hoppat av att bord och en gång burtaket i ren panik. Bara för att komma bort från något som han upplevde som skrämmande. Har haft dom i soffan nån gång och då kryper dom bara ner under nån kudde och rör sig inte på hela tiden jag har dom ute. Om jag tar dom en och en eller båda samtidigt gör inte heller nån skillnad. Har heller inga rum eller badkar som kan begränsa deras yta så att dom ska börja träna på att se mig mer som en trygghet. Vet inte vad jag ska göra, det vanliga verkar inte hjälpa på just dom här pojkarna, och gör det det så tar det så fruktansvärt lång tid att jag inte ser några framsteg. Så mycke jag vill skriva men det skulle bli så långt, har redan börjat om på det här tre gånger för att försöka få med det som är relevant, failade förmodligen med det också. Buren är liten, jag vet (60*60*40) men skulle det någonsin bli aktuellt med fler råttor så kommer jag köpa en större.

Annons:
komigentam
5/18/16, 5:22 PM
#1

Hade börjat med att jobba  upp en relation med råttorna, jag kan ha fel men låter inte som ni direkt har någon relation.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

tötenöten
5/18/16, 5:30 PM
#2

Att bara ha råttor som inte vill ha att göra med en är svårt, har arbetat med 2 av mina råttor i ett och ett halvt år nu och verkligen försökt alla sätt att bygga en relation till de, men det går helt enkelt inte. Mina andra 6 råttor har jag däremot en underbar relation med trots att 3 av de till en början var livrädd för människor.

Så ibland fungerar det helt enkelt inte. Att skaffa en eller två till råttor kan fungera och kan få ditt intresse at börja blomstra igen, men då du inte verkar så pepp på råttor just nu kan det bli ett problem om du skulle tröttna helt eller liknande och behöva omplacera de.

Du måste själv komma fram till om du kan bygga upp relationen till de du har, om du kan ta in fler råttor eller om du ska fortsätta som du gör tills de går bort och sedan kanske skaffa råttor längre fram istället :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

fiffiluren
5/18/16, 5:43 PM
#3

#1-2 Det är just det dom är problemet, vi klickade aldrig när jag hämtade dom, men det blev ändå att det var just dom här pojkarna som följde med hem. Sen är jag som en unge mentalt, och tappar intresset om det inte går som jag tänkt. Pysslade mycket med råttor förut (gick på naturbruksskola) och kunde knappt hålla mig ifrån dom även om dom var motsträviga. Det känns bara så bittert att jag har velat ha råttor i 12 års tid just för att dom är så mysiga, roliga, smarta och sociala och så ska den synen på råttor "förstöras" av dessa individer

komigentam
5/18/16, 5:48 PM
#4

Aha, det kan vara så att om du skaffar 1 - 2 individer som är framåt, sociala, tycker du är rolig osv. så kan det hjälpa dom! Jag lovar inget utan säger att det kan hjälpa resterande.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

komigentam
5/18/16, 5:51 PM
#5

Sen är det så att hanar oftast är lata, soffpotatisar (det finns såklart undantag) men kanske honor egentligen hade varit något för dig? De är oftast mer energiska, på språng (återigen: det finns såklart undantag, råttor är individer)

Mina hanar är iaf mer som dina: ligger & slappar även med öppen bur medan honorna typ rusar ur luckan & knuffar bort varandra för de ska ut först.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

fiffiluren
5/18/16, 6:00 PM
#6

#4-5 ville ju ha honor, men det blev inte så. Gick sen i tankarna på att kastrera dom här pojkarna så att jag kan skaffa ändå (två flockar funkar inte i dagsläget) men dom är ju drygt 17 månader nu och inte kärnfriska (snoriga och får just nu behandling för parasiter), så det är inte heller aktuellt. Sen är det inte bara å skaffa fler pojkar eftersom man bor så långt norrut. Vet att transport brukar gå att ordna men det är egentligen inte det, vill ju helst välja unge själv och se så att man verkligen klickar och inte bara utgå från bild och ord

Annons:
komigentam
5/18/16, 6:20 PM
#7

#6 Förstår hur du menar. Fick bebisar från Sthlm till Skåne & ena klickade jag inte med alls, tyvärr, men han funkade i flocken så. 

Kanske värt med en roadtrip & övernattning vid överenskommelse med uppfödare?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[Klave]
5/18/16, 7:51 PM
#8

Tänk om du köper fler och de inte litar på dig heller? Hur ska du gå till väga då.?Tyvärr måste man tänka på sådant för att kunna garantera att de får det bästa hemmet möjligt. Har själv en kille på 2 år som har lite svårt att lita på mig men lägger jag 2-3 timmar varje dag på att sitta och jobba med honom så är han trygg med mig.

fiffiluren
5/18/16, 9:05 PM
#9

#8 tanken har absolut slagit mig att det kan hända. Dom här pojkarna kommer från en naturbruksskola , så den lilla hantering dom har fått har varit sparsam och förmodligen av flera olika personer. Så människor är inte deras favoritvarelser. MEN samma skola hade ungar för några år sedan när jag gick där. Ungefär samma sak men en av dom honorna klickade jag med och det gick väldigt mycke lättare att få henne tam, så det är väldigt individuellt. Dom här var dessutom äldre än vad hon var när jag fick dom. Sen är dom ju inte avlade efter temperament (mer än - vi tar den minst stressade honan vi har plus en trevlig hane som nån elev är villig att låna ut) utan i utbildningssyfte. Också varför jag hellre vill ha från en uppfödare där ungarna är "förprogrammerade" att gilla människor. Det är en helt annan sak. Sen också om det inte skulle funka så har man ju uppfödaren att falla tillbaka på.

komigentam
5/18/16, 9:29 PM
#10

Om de är gamla & lite ringrostiga (sjuka tyckte jag du nämnde, orkar inte läsa om igen) så kanske du kan vänta ut & skaffa honor från en uppfödare sen? Eftersom du verkade vilja ha honor, vad jag förstod!

Kärlek, ärlighet & respekt. 

fiffiluren
5/18/16, 10:12 PM
#11

#10 så kan man också göra. Fast dom är ju "bara" dryga sjutton månader så det finns nog några bra månader kvar i dom (fast vad som helst kan ju hända). Honor eller hanar kvittar ju egentligen, men jag var inne på honor eftersom jag ville ha mer framåt och busiga råttor, fast har ju inget emot mysklumpar heller (om nu mina hade utvecklats åt det hållet). Sen har jag haft flockdjur förut där det har varit en kvar då jag inte varit intresserad av att/kunnat fortsätta och det är inge kul. Så många svåra val man måste ta om man hamnar i den sitsen. Omplacera, avliva skaffa fler osv.

komigentam
5/18/16, 10:34 PM
#12

Antar du redan läst igenom detta men alltid bra med repetition. 
Detta, detta & detta. 

Du kanske inte haft de sen de var 5 - 6 v men har du haft det så tror jag nog du kan hålla ut någon månad till. 🙂

Ang. ensam kvar så får man ju tänka till individen, sånt där får man ta när man kommer till det.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

fiffiluren
5/18/16, 10:52 PM
#13

#12 tack ska kika sen på länkarna om det är något jag läst innan. Ja väntade ju 12 år på dom första råttorna så vad är några månader till för att hitta rätt. Vet inte hur gamla dom var när jag hämtade dom men runt åtta-tio veckor tror jag så lite äldre. Spontan tanke - kemisk kastrering. Har försökt söka lite men inte hittat så mycke om det. Kanske kan vara ett alternativ den dagen jag bara har en kvar och vill byta till honor utan att behöva vänta ut eller ha två flockar/burar eller risk för rymningar? Sen krävs det väl ingen sövning så liten risk för en äldre herre, förutsatt att det fungerar alltså

Annons:
komigentam
5/18/16, 10:54 PM
#14

Hade nog rådfrågat en kunnig vet. om det, vet inte hur stor risk det är i äldre ålder.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[svensktillverkad]
5/18/16, 11:33 PM
#15

Från evidencia :Till hund finns det idag så kallad kemisk kastrering, men denna har ännu inte visat sig fungera på kanin och gnagare.

fiffiluren
5/19/16, 12:25 AM
#16

#14-15 Jo kemisk kastrering är nog ett ganska nytt hittepå så det är förmodligen under utveckling fortfarande. Men det var mest en tanke som slog mig som en potentiell möjlighet

komigentam
5/19/16, 2:28 PM
#17

En ur min kompis kull dog idag efter kastrering. (givetvis var han gammal nog, föddes i Aug förra året) så det finns tyvärr risker. Värt att tänka över!

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Kalli
5/19/16, 6:31 PM
#18

#13: Kemiskt kastrering är ett förhållandevis stort chip som måste in under råttans hud och enligt min veterinär är det ingenting de gör utan att söva djuret först, det vore alldeles för smärtsamt.

fiffiluren
5/19/16, 8:49 PM
#19

#17-18 jo alla operationer medför risker. Funderare på det där med storleken när jag läste att det är ett chip som sätts in så det inte heller "bara" som du säger.en det var mest en fundering. Fast det kanske blir ändringar här tidigare än jag trott, hittade en knöl på ena killen bara en vecka efter att vi varit hos vetten senast. Så måste försöka få iväg honom igen nästa vecka.

Grodan
5/22/16, 7:23 PM
#20

Hej fiffiluren o kul att du är tillbaka! Fick för mig att du haft massa råttor tidigare, du har ju hängt här en hel del… hm, jag tänker kanske på dina möss… hm… *förvirrad*

Jag tycker inte att det är konstigt att du förlorar intresset med de råttorna du beskriver. Jag har själv två sådana råttor här hemma och de bor typ bara här. Det är råttor som saknar "det" och varken är intresserade av mig eller speciellt tama. De är inköpta och saknar gedigen stamtavla samt är inte speciellt hanterade som små. När jag köpte dem var de rätt svåra att hantera och bonda med, men jag tyckte att det klickade lite… Sedan jobbade jag på att bygga en relation där jag lekte mycket med dem samt vande dem vid att upplyft är roligt och inte obehagligt. Tyvärr uteblev den lärdomen lite. De är ok att hantera, men de gillar det inte. Och de kan inte leka. Min räddning är ju att jag har andra råttor som är betydligt tamare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
fiffiluren
5/22/16, 8:52 PM
#21

#20 hej Grodan :) Nä det här är mina första råttor fast jag har varit här inne å brytt mig ganska mycke ändå förut. Möss däremot har jag haft runt 20 stycken. Dom är så knepiga dom här, den ena (Gandalf) tycker inte alls om händer och vill bara bort men kan ta godis om jag räcker det till honom. Den andra (Merlin) accepterar faktiskt att bli klappad men får panik när man lyfter. Ibland. Det beror helt på vad dom är på för humör. Men för det mesta är jag bara den där mattanten som kommer med käk. Så Merlin är väl den av dom som jag har en chans att få nån form av relation till, men det är ju naturligtvis han då som har fått en knöl ( som jag nämnde i #19).

Grodan
5/22/16, 9:58 PM
#22

#21 Ja, lyft är det man måste lära råttor som inte är så mkt hanterade. Ibland kan de tycka illa om att få händer runt kroppen och då kan man hitta på en annan lösning. Jag tog en svårt traumatiserad hona för 2 år sedan, Tvesövla. Det gick INTE att lyfta henne genom att greppa runt kroppen. Hon skrek, spjärnade emot, revs och slank iväg. Vettskrämd. Jag fick lägga ner mkt tid på att få henne nyfiken på mig, samt sluta vara rädd för mig för att sedan kunna träna på en bra lyfta-ur-buren-metod. "Grävskopan" var metoden för henne. Dvs inga händer runt kroppen, utan händer under tassarna. Det tog lång tid innan hon själv satte sig i mina händer och ville bli upplyft… Nästan 10 månader skulle jag tro.

Som förstagångsköpare av vilket djur som helst tycker jag att man ska vända sig till en bra och intresserad uppfödare som kan visa hur man leker med djuren, hanterar dem osv. Det är jätteviktigt!

Jag tror det är lite halvkört med dessa killar när de är så gamla, men tycker inte du ska ge upp råttor. Kan du inte hälsa på någon som har riktigt tama råttor och känna efter om du vill försöka igen? Men denna gång på rätt sätt och med råttor som från start är riktigt handtama och sociala och gillar människor.

En sak jag alltid säger till mina köpare är att inte ha hus till sina råttor, just för att detta kan hända. Att råttorna skyggar… Råttor ska bo centralt i hemmet, få vara med där det händer saker och gärna inte ha saker de kan gömma sig i. Anser jag. Jag tycker inte de har något behov av det. De är skyddade i vårt hem ändå, ja i de flesta hem i a f.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
5/22/16, 10:06 PM
#23

#22 jo det går bättre när jag lyfter under med båda händerna, men inte alltid. Jo jag kontaktade en råttuppfödare (den enda faktiskt inom rimligt avstånd) och frågade om jag fick komma förbi och hälsa på henne och hennes råttor och bara prata, för att väcka liv i intresset och så småningom kanske köpa unge av henne. Men hon har fått förhinder hela tiden och saker händer och jag vill inte jaga henne med nya meddelanden hela tiden. Så känns lite hopplöst.

Grodan
5/22/16, 10:59 PM
#24

#23 kiruna… attans…

Men nu finns en del uppf däruppe väl?

du åker inte neråt något då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
5/23/16, 12:30 AM
#25

#24 (den där profilen behöver uppdateras lite) Öjebyn är närmast (Rebellions) plus en uppfödare som är jättefärsk med sin första kull i Piteå (Rogue). Sen är det Umeå (Melles och Sweet dumbos (på paus)) som gäller. Norrskenets och Sockerråttan har ju som jag förstår det lagt ner, annars hade dom ju också funnits här uppe. För två år sen köpte jag hus i Älvsbyn som jag pendlar till (jobbar fortfarande i Kiruna), så jag får ju lite längre räckvidd. Men det är ändå trygga trettio mil mellan Umeå och Älvsbyn.

tötenöten
5/23/16, 1:03 AM
#26

Sockerråttans har en kull nu, hon är bara inte så duktig på det här med att vara aktiv om det på internet :)

Vill du komma i kontakt med henne kan jag länka hennes facebookprofil i PM om du vill :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

fiffiluren
5/23/16, 1:09 AM
Annons:
fiffiluren
5/27/16, 3:05 PM
#28

Har nu pratat med Sockerråttan så får se om det flyttar hit en kille om nån vecka

tötenöten
5/27/16, 3:08 PM
#29

#28 Underbart! :D

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Grodan
5/29/16, 12:41 AM
#30

#28 weee


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: