Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 655 ggr
EllenE
5/5/16, 9:51 PM

Svansskador

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Förra veckan såg jag att ena råttan hade som en spets på svansen, som bilderna nedan fast inte lika mycket, nu har båda det och det är jätterött och en konstig vit spets.  Vet någon vad detta beror på? Jag tänker om det kan bero på putsning, som nån sorts barbering? Kanske kan vara skador efter bråk? 

Har ni nån aning om vad dessa svansskador kan bero på? :S

Annons:
Mymlan&Vifs
5/6/16, 9:10 AM
#1

"Spetsen" du ser på bilden är alltså änden på svansen/ryggraden. Råttor brukar få sådana skador när de har klämt svansen riktigt olyckligt, de tappar då den omkringliggande vävnaden och även ibland den utstickande svanstippen. 

Det enda du kan/behöver göra är att se till så att såret inte infekteras så kommer det att  självläka. Var uppmärksam på råttans kroppsspråk ifall den visar tecken på att ha ont.

Ta dig även tid att undersöka buren och övriga utrymmen som råttorna vistas på för att se vad det kan vara som har orsakat skadan.

EllenE
5/6/16, 10:07 AM
#2

okej, tack! Jag tror inte det finns någon risk för att klämma sig i buren men jag kan ju ta en titt.

Zakaraa
5/6/16, 10:36 AM
#3

Det är varken ett sår eller en klämskada. Det är en uttorkat bit svanstipp som är extremt vanligt har jag märkt.
En svans som inte är återfuktat brukar lätt få den där döda tippen. I vissa fall kan man få bort den och ibland finns levande svans kvar under ett dött "täcke".

Det där är den typiska "piggen"., finns bland annat en otroligt gammal tråd om detta, så gammal som från 2008 :P 
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d71564cb9cb462227066b2f-fragor-om-svansen

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

EllenE
5/6/16, 1:45 PM
#4

Jaha, så då behöver jag alltså inte vara orolig/försöka göra nåt åt det? :)

Upp till toppen
Annons: