Annons:
Etikettoff-topic
Läst 719 ggr
VampireGirlElvira
5/3/16, 6:04 PM

Orolig innan lilltösens operation... X(

Jag och min man har beställt en tid till våran lilla tjej nästa tisdag för att vi var hos en veterinär idag med henne och det visade sig att hon hade en tumör. Hon är en albino lilla Frost, och jag är lite orolig inför narkosen och självaste operationen. Så ungefär hur mycket kostade det för er med operationen? Hur kommer det att gå sen efter att hon kommer hem efter operationen? Får man någon medicin som hon ska ta sen efter operationen? (Det är via Evidensias Djursjukhus.) Vi fick reda på att det gick på ca. 2.000:- + - några hundra mer eller mindre beroende på hur länge det tar. Och vi hade tänkt att ha med hennes kullsyster så att hon känner sig trygg efter operationen, men hon kommer att vara i en annan bur som veterinären sa till oss. Så jag är orolig på ifall det går åt pipan vid operationen. Så hur gick det för er när era råttor opererades? Edit: Tack gode Gud för min mans goda ekonomi.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
[svensktillverkad]
5/3/16, 6:49 PM
#1

Hon ska nog vara själv före och efter operationen. Speciellt efter, tills det har läkt så vännerna inte är på såret. Kommer nog gå bra. Se till så dom söver med gas då brukar det oftast gå bra.

Mymlan&Vifs
5/4/16, 10:35 AM
#2

Jag har fått operera 2 råttor för tumörer och båda gick bra.

Den andra operationen följdes av komplikationer i och med att råttan gnagde upp stygnen. Vi fick åka in med henne en gång och sy om, och då sövdes hon ned en gång till.

Den första råttan var överviktig och den andra råttan hade mycoplasma. Med det i åtanke så var det ju en fin tur att de klarade sig och att de fick tas om hand av erfarna veterinärer. Är din råtta frisk och kry så har hon nog bättre odds än vad mina hade, däremot är risken för att dö av narkos individuell.

Kalli
5/4/16, 11:09 AM
#3

Söver de med gas är det stor chans att allt kommer gå bra. Hittills har alla mina töser (och en hane) klarat sig och de har precis som ovan haft problem med ex. mycoplasma även om jag håller med om att riskerna är individuella. Däremot skulle jag inte operera med injektionsmedel igen, förlorade två töser på det sättet och har sedan dess hört om flera fall där råttorna avlidit.

VampireGirlElvira
5/4/16, 12:37 PM
#4

#1, jo, det är nog bra att hon är själv där när dom ska operera henne. Men hur kommer hennes kullsyster att reagera ifall jag har Frost inne i en sjukbur bredvid den stora buren? Jag har aldrig varit med om detta förut, så jag är jättenervös inför tisdag nästa vecka. #2, det är bra att det gick bra för dina råttor med operationen. <3 #3. Det är det jag är rädd för att ifall veterinären kommer att ta till injektionsmedel istället för narkosen. Jag kommer att må jättedåligt ifall dom tar fel och att hon avlider. Jag är inte beredd på att en till dör. Hon är fortfarande för ung för det tycker jag. Jag sitter fortfarande i tankarna på när jag fick avliva min förra råtta Anna förra året, och hon var bara fem-sex månader gammal. Frost är ett år gammal nu, så som hennes kullsyster. Jag vet inte vad jag ska göra ifall hon avlider, ifall jag ska köpa två unga honråttor så att hon inte blir ensam eller ha henne ensam kvar, eller sälja henne. Det är väldigt mycket tankar som far i mitt huvud just nu. Och stressen utav det är inte bra för mig.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Mymlan&Vifs
5/6/16, 11:33 AM
#5

Om du är orolig över sömnmedlen, kolla upp med veterinären som ska utföra operationen och dubbelkolla!

VampireGirlElvira
5/10/16, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hon klarade sig tyvärr inte lilla Frost…… ❤️ Hon vaknade tyvärr inte upp från narkosen…… Hjärtat höll tyvärr inte hela vägen så att hon skulle vakna upp ordenkligt. 😭 ❤️❤️❤️ R.I.P Frost. ❤️❤️❤️ Nu är du i himlen hos alla våra andra små sötnosar.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Upp till toppen
Annons: