Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 679 ggr
Kajsa_44
2016-04-26 20:58

Ensam råtta. Behöver tips!

Hej, i tidigare inlägg har jag skrivit om att en av mina honor blivit gravid. Humlan hennes kompis kommer därför bli ensam och har lite tips på hur jag kan sysselsätta henne om dagarna. Är nu med henne men hon är slö utan sin livfulla syster och man märker att hon saknar henne. Hon kommer tillbaka om några veckor men man märker redan ni första dagen hur Humlan känner sig ensam. Är med henne mestadels av tiden men vill gärna ha lite råd för att få henne att inte känna sig så ensama och tryggare med mig som sin kompis istället. Kom gärna med tips!

Annons:
Kajsa_44
2016-04-26 21:00
#1

Kan även meddela att hon är ny hos mig och inte riktigt känner sig trygg med mig till 100% men det blir bättre och bättre. Vi ligger ofta och myser ihop och upptäcka tillsammans!

Mymlan&Vifs
2016-05-06 09:39
#2

Om du inte känner för att skaffa en kompanjon till så kanske du kan pröva att slänga ut en annons om råttsällskap? Finns nog en del dolda råttägare i ditt område som kan tänka sig att låta era råttor träffas.

Råttor kan ta det så hårt när deras vänner inte längre är med dem. Man ser på dem att de blir oroligare och mindre stimulerade. Jag hade en-två veckor då mina två yngsta var alldeles spattiga och ynkliga efter att deras äldre kamrater gått bort.

KarolinD
2016-05-06 11:25
#3

Viktigt att tänka på att alla råttor är olika och att första gången två råttor träffas kan de leda till bråk. Jag skulle istället rekommendera att kontakta en seriös uppfödare och skaffa en vän åt din nuvarande hona. På det sättet kan du genomföra en långsam introduktion på deras villkor. Om du inte vill skaffa en till ny råtta (då din andra hona kommer hem relativt snart) så rekommenderar jag att ha buren där du ofta är, så hon är runt dig och får sällskap när hon vill. Du kan ha öppen bur så hon får komma ut när hon är pigg. Du kan aktivera genom upptäcktsfärder i sängs, soffan eller gå ut i solen (nu när det är så varmt). Du kan även lära henne agility eller tricks!

 Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

Upp till toppen
Annons: