Annons:
Etikettavel
Läst 1934 ggr
Kajsa_44
4/25/16, 3:04 PM

Kan min råtta vara gravid? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken talar så har jag precis köpt två råttor. Båda är honor och de är systrar. Åkte och hämtade dom i torsdags och nu är det måndag och min ena lilla älskling har blivit riktigt stor runt magen hennes bröstvårtor har blivit riktigt tydliga. Jag har aldrig lagt ihop dom i samma bur som en hane så då antar jag att det gjordes innan jag fick henne! Köpte dom på en djuraffär för jag kunde ej hjälpa det då dom var så söta. Hjälp! Kan någon avgöra om hon är gravid? Min lilla Russin som bara är så liten och så gosig. Köpte 2 till honor för att jag skulle slippa graviditet och vet inte hur jag ska göra!

Annons:
Kajsa_44
4/25/16, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild på henne!

Kajsa_44
4/25/16, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Lilithium
4/25/16, 3:09 PM
#3

Tyvärr så ser det så ut och det heter dräktig när det kommer till djur.
Det finns många anledningar till varför man inte ska köpa djur från djuraffär och detta är en av dom.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d715736b9cb46221d067f36-avel-och-etik
http://rattor.ifokus.se/articles/4fd876add3b4fd58a6009af9-att-konsbestamma-rattor


Kajsa_44
4/25/16, 3:18 PM
#4

#3 Ja jag har med insett det nu. Dock inte hittat så bra kemi som det är mellan mina råttor och mig tidigare hos andra råttor hos uppfödare så tänkte att jag kunde ta med dom hem till mig och ge dom ett bra hem.

Och jag skrev lite fort, självklart heter det dräktig.

Kajsa_44
4/25/16, 3:38 PM
#5

Finns det några andra tecken på att hon är gravid så att jag kan utesluta att hon är skendräktig?

Fegisråttan
4/25/16, 4:27 PM
#6

vad söt! ,

Annons:
Fegisråttan
4/25/16, 4:29 PM
#7

Ja Grattis om det blir bäbisar 😃kan jag ta 2 st sen om du inte vill ha alla små sen =)  små blir stora tyvärr.. ❤️

KarolinD
4/25/16, 5:02 PM
#8

Hon är så pass stor och runt om magen att de är väldigt osannolikt att hon är skendräktigt. Då bröstvårtorna är så pass tydliga tyder det på att hon är inne i sin tredje vecka. Råttor är dräktiga mellan 21-23 dagar, så då kanske hon föder denna vecka. Har du en extrabur som hon kan föda i? När hon börjar boa (dvs samla ihop bomaterial) vet du att hon kommer föda inom kort. Det är viktigt att du läser på nu så du kan göra det bästa för din råtta och hennes eventuella ungar. 

Här är några artiklar som jag anser är relevanta:

http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta?articles-2

http://ratguide.com/breeding/birth/labor_and_birth.php

http://ratguide.com/breeding/baby_development/birth_to_weaning.php

Kom ihåg att du ska sära på ungarna (killarna & tjejerna) när de är 4,5-5 veckor gamla. Annars kan de föröka sig med varandra. Tjejerna kan bo kvar med sin mamma & killarna behöver en egen bur :)

 Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

[svensktillverkad]
4/25/16, 5:40 PM
#9

Vart bor du och hur mycket kan du? Kan försöka hjälpa dig att hitta en uppfödare om du känner att du inte klarar det själv. Tim Peltoniemi heter jag på Facebook

komigentam
4/25/16, 5:55 PM
#10

#4 Vill bara flika in att det finns skillnad mellan uppfödare & seriösa uppfödare. Kanske råkade du på råttor från en uppfödare som inte anses vidare seriös sist. Tråkigt isf!

Råtthjälpen kan säkert hjälpa dig eller hitta någon som kan hjälpa dig annars hör av dig till uppfödare för stöd, ev. att de kan hjälpa dig ta kullen osv. om det är för mycket för dig.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

sassak_1994
4/25/16, 8:13 PM
#11

Ser verkligen högdräktig ut :/

Kajsa_44
4/25/16, 8:39 PM
#12

Ja det visade sig att hon var dräktig. Inte det jag var beredd på men vi får helt enkelt lösa situationen. Det visade sig att de separerat hanarna och honorna för sent :/ Då jag vill att mina små råttbebisar ska ha det bra har jag sökt ut till uppfödaren som sålde till djuraffären och tänkte fråga om dom kunde ta henne tills hon har fött och tagit hand om ungarna tills dom klarar sig utan henne. Hennes kompis Humlan kanske blir lite ensam den närmsta månaden men då jag inte har någon erfarenhet av avel på råttor så är det nog bäst såhär. Självklart kommer jag och se till hur mina bebisar mår när dom har fötts och kanske får en av Russins ungar hänga med hem också!

tötenöten
4/25/16, 8:47 PM
#13

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en seriös uppfödare istället. Misstaget att separera ungarna för sent är redan gjort. Vad är det som säger att det inte händer igen? Ber dig att göra det.

Vi kan hjälpa dig om du kan säga vars du bor? :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Kajsa_44
4/25/16, 8:53 PM
#14

#13 Blekinge!

Kajsa_44
4/25/16, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Magen blir bara större och större.  Spännande!

Kajsa_44
4/25/16, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En bild på min älskade Humlan också!

[svensktillverkad]
4/25/16, 11:20 PM
#17

Vill du kontakta mig på Facebook Kajsa eller här på rif har nog en en seriös uppfödare som kan hjälpa dig att ta ungarna istället för att lämna henne till uppfödaren igen då hen antagligen inte är seriös.

Kajsa_44
4/26/16, 8:52 PM
#18

Allt har löst sig och hittat en bra uppfödare som kan ta hand om henne tills hon har fött och ungarna inte behöver henne längre!

tötenöten
4/26/16, 8:52 PM
#19

Underbart! Någon i närheten eller? :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: