Annons:
Etikettråttägare
Läst 1384 ggr
Botta
2016-04-22 08:07

Fråga om avlivning

Jag var under gårdagen hot veterinären och avlivade min stackars gamling. Det va helt klart ett tufft beslut att ta, men i slutändan är det för det bästa.

Då detta va första gången jag varit med när man avlivat ett djur så vet jag inte vad som är korrekt och inte men en sak med det hela slog mig som väldigt underlig.

Hon gav honom först en spruta i nackskinnet, denna sa hon skulle vara sömnmedel och att han inom kort skulle somna så att de kunde ge honom ytterligare en spruta i buken. Saken är den att när han fått den första sprutan så blev han precis som hon beskrev lealös och rörde sig inte, dock va hans ögon vidöppna. Jag försökte stänga dem försiktigt men han öppnade dem lika fort igen. Veterinären försäkrade mig om att detta va helt normalt och en bieffekt av medlet de använder. Därefter fick han en till spruta i buken och somnade in efter några sekunder.

Jag har i efterhand börjat fundera på om han inte alls sov utan bara blev paralyserad och det är en väldigt skrämmande tanke. Kan någon som har erfarenhet av detta ämnet bekräfta att det faktiskt är normalt att de har ögonen öppna när de "Sover" på detta medlet?

Annons:
Leritza
2016-04-22 08:28
#1

Svårt att säga utan veta namn på medlet.

Dock har de gånger jag varit med på avlivningar så har aldrig getts spruta i nackskinnet, utan alla har varit i buken (en kanin och en råtta). Råttan fick bara en spruta och somna in med ögonen öppna. Kaninen fick två sprutor (annat ställe än råttan dock) men minns inte så mycket mer av den avlingen var ca 5år seedan.

Sen är det inte direkt ovanligt vid naturlig död att ögonen är öppna.

skogsmurmeldjur
2016-04-22 09:40
#2

#0 Det låter inte som något konstigt, det är vanligt att ögonen förblir öppna efter sömnmedlet. De gånger jag har varit inne så har ingen råtta stängt ögonen vad jag kan minnas, men man märkte att de var helt borta. 

Du behöver inte oroa dig, han märkte säkerligen inte av den sista sprutan.

Beklagar bortgången, du gjorde det som var rätt för honom ♥

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Botta
2016-04-22 09:44
#3

Tack så mycket för svaren. Det lugnade mitt samvete.

[Klave]
2016-04-22 11:29
#4

De råttor vi har avlat fram har mer utåtstående ögon så när alla musklerna lägger av är det svårt att få dom stängda. När vi avlivade våran hade så försökte vi stänga hans ögon efter buksprutan eftersom det såg så obehagligt ut men de öppnades bara igen av sig själv så vi fick lägga en filt över honom istället. Så du behöver inte vara rädd att han kände någonting.

Fegisråttan
2016-04-22 12:15
#5

Ja och ibland  blir musklerna runt ögonen så avslappande  av  kemiskmedel  att dom går upp. På råttors händer har jag sett att dom har öppna händer ,sträckta  fingrar , men sen efter något dygn av någon anledning drar musklerna ihop sig åter och näven blir knuten får  lite rosa färg igen- fast  råttan är död.(något  som har med  blodet  att göra tror jag eller muskler)   Jag har aldrig  tex  sett  en död katt vid mototvägen som har slutna ögon.  Det  går inte att stänga ögonen.  Musklerna lever ett  eget liv även om djuret är dött.  Nerver och sånt försätter att " röra sig " fast själen är borta. Har sett kroppar som svullnat upp dygn efter döden mm.. blodet  organen i kroppen svullnar upp tror jag.   Sen kommer nerbrytnings  processen mm Det är mycket som pågår  i självaste  kroppen som vi inte tänker på. Micro organismer som arbetar vidare osv.

tötenöten
2016-04-22 16:00
#6

Så är det nog med de flesta djur, när vi avlivade våra katter så var ögonen öppna hela tiden, likdant med råttorna. Lite obehagligt, men så går det till :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Erry
2016-04-22 16:30
#7

Djur stänger inte ögonen under anestesi vid operation heller. Då har man i en återfuktande salva istället så ögonen inte blir uttorkade. Att först ge en spruta så råttan somnar lungt innan man ger överdosen är ett vänligt avlivningssätt tycker jag :)

Mymlan&Vifs
2016-05-06 11:18
#8

Man brukar ge ett bedövningsmedel i nackskinnet nu för tiden. Mycket mera omtänksamt tycker jag. Mina två rått-tanter fick somna in i slutet av April. De fick då varsin bedövningsspruta i nackskinnet. De lugnade så småningom ned sig, gick in i transportburen och kurade ihop sig så som de brukade när de sov. Efter ett par minuter lyfte jag ut dem och de var då helt lealösa och hade öppnat ögonen. Med tanke på att de själva gick och lade sig, kändes det som en bekräftelse på att de ver helt medvetslösa. Deras hjärtslag och andetag var mycket lugna. efter en kvart kom veterinären in och testade ifall de hade några nervreflexer runt ögon och nos. Först när hon konstaterat att de inte visade några tecken på medvetande fick de den avlivande sprutan.

marathos
2016-05-15 23:33
#9

Avlivar råttor med gas hos vetten. Om jag förstår det hela rätt så somnar de, som narkos. När de sedan får avlivningsvätskan i buken är de helt sövda o känner ingenting.

Upp till toppen
Annons: