Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Agility/aktivering Allt om avel Annonser Att vara råttägare Bilder och videor Buren, boende och inredning Föreningar, träffar och utställningar Genetik och utseende Hälsa, skötsel och beteende Länkar Mat och dryck Minneslunden Om RiF och iFokus OT - Off Topic Presentera dina råttor Pyssel och leksaker Släktforskning Transporthjälp Tävlingar, quiz och undersökningar Recovery
Annonser

Blocket annonser 2016

2016-04-22 00:13 #0 av: zickan

Det förekommer fortfarande ofta att man vill dela blocket annonser. Som tips eller bedjan nån att ta råttorna. Men dessa annonser följer inte rifs annonsregler. Men sedan rifs start har det nästan alltid funnits en blocket tråd där medlemmar kan dela och prata av sig lite. Tänk dock på tonen. Är emot ifokus regler att namnge ett alias verkliga identitet. Är tillåtet att dela länkar. 

Innan ni kastar ur er att buren är liten, inredningen är fel. Tänk först på att Svensk lag inte är speciellt bra och även om man anser en bur är liten, kanske den fortfarande är laglig osv.

Tänk på att folk som köper via zoo oftast får ta personalens råd och litar på vad som säljs på dom. De vet inte bättre än att ha hö, spån, saltsten, hjul. Vilket även inget av det är  olagligt att ha till råttor enligt svensk lag Även om det nu inte är bra överhuvud taget för djuren.

Tänk på tonen. Va trevlig om ni vill påpeka saker via mail till annonsörerna.Skicka gärna med fakta och lite tips istället. Tyvärr vet inte alla bättre men vi kan hjälpas åt att informera på rätt sätt så de får reda på det. 

Denna tråden är till för att som sagt dela blocket annonser. All annan annonsering om blocket annonser utanför denna tråden kommer raderas. 

Anmäl
2016-04-22 00:21 #1 av: [Klave]

https://www.blocket.se/kronoberg/Rattor___bur_66377614.htm?ca=15&w=3

Liten bur som enligt lag är laglig för 5 (?!) råttor men ser liten ut, det enda dom verkar ha är en vatten- och matskål samt strimlat tidningspapper i botten. En bur som kostar 900 kr ny (http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/burar-hagar-transporter-for-smadjur-gnagare/hamsterburar-gerbilburar-rattburar-for-smadjur/ferplast-smadjursbur-duna-multy-large.html) och nu vill säljaren ha 2000 kr för dom stackars liven som personen inte ens har haft i ett halvår. 

Anmäl
2016-04-22 02:50 #2 av: Sabdjina

Har reagerat mkt på den också.. Kan va en ok bur för två små att växa upp i, men definitivt inget långsiktigt. Tycker det ser ut som hundmat i matskålen??
Har tänkt maila till hen ett tag.. Föreslå att sälja råttorna för sig o sen kunna få pengar för buren (som hamster/mus bur isf)

Anmäl
2016-04-22 09:48 #3 av: Fegisråttan

Jag tycker det är bra att folk regerar, fel på mig att jag tycker så?

Om folk bara tiger blir heller ingen förändring i svenska lagar.  Borde finnas en  gnäll tråd här?  Sen vist aldrig peka ut annonsörerna  det hjälpet inte.  Agera hos dem   som satte dessa djurlagar . Uppmanar  alla djurvänner att påpeka alla  brister mera.

Anmäl
2016-04-22 10:25 #4 av: komigentam

#3 Vem reagerar fel på dig?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Anmäl
2016-04-22 10:42 #5 av: Fegisråttan

Alltså när jag skrev så -menade jag : är det fel på mig för att jag tycker det är bra att folk regerar. .ett uttryck bara, 

Anmäl
2016-06-21 02:47 #6 av: [Klave]

https://www.blocket.se/goteborg/Tamrattor_65421407.htm?ca=15&w=1

Butiksråttor med hö 😠

Anmäl
2016-06-21 18:41 #7 av: zickan

#6 Bara hoppas ingen nappar på deras annons. Ju fler som köper deras råttor. Ju fler råttor kan de ta hem till butiken. Ju fler produceras. 

Anmäl
2016-06-22 14:03 #8 av: Grodan

#7 Varför tror du de har foto på BLUE DUMBO??? 

Jag känner ingen som inte går igång på det...

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2016-06-22 16:24 #9 av: zickan

#8 haha.. lite just därför jag valde att kommentera inlägget. Lite så jag kände när jag såg bilden. Oh blue dumbo jag vill haaaa. 

Anmäl
2016-10-10 12:42 #10 av: Zolah

- knuff -

Anmäl
2016-10-10 21:18 #11 av: dumbell

Om någon söker råttor så hittade jag nyligen denna annons.

Har personligen inte råttor längre (har dock 6 andra adopterade djur, är därav lite fullt här hemma just nu Glad) men blev lite orolig över råttornas stimuli då jag såg bilden. Kan själv inte lagarna på burmått till just råttor men kan de till degus och vet att detta hade varit för litet för två degus iallafall.. 

Hoppas kanske kan överväga att ta sig an dessa eller kanske tala med ägaren? 
Tänkte iallafall tipsa om annonsen.

https://www.blocket.se/vasterbotten/Tama_rattor_med_bur_och_tillbehor__69496993.htm?ca=2&w=2

Anmäl
2016-11-08 19:51 #12 av: Engdahl

råttor ska väl inte sa en glas bur?
https://www.blocket.se/goteborg/Tamrattor_69667755.htm?ca=6&w=3

Anmäl
2016-11-08 23:28 #13 av: marathos

Tycker att det är jättebra med en blocketannonstråd. På ett eller annat sätt kanske man har möjlighet att hjälpa till. Bra råd, hjälpa till att sprida annonsen  eller kanske kunna vara jourhem eller  hänvisa till någon förening  som eventuellt kan hjälpa till med omplacering.  Vill skicka med en länk till Djurskyddet Kristinehamn, vi gör vad vi kan för att hitta nya hem till råttisar o andra gnagare.   http://www.djurskyddet.se/kristinehamn/

Anmäl
2016-11-11 18:29 #14 av: zickan

#13 kul med djurskydd som engagerar sig lite mer på råttor. Tips är att ni samarbetar lite med råtthjälpen. De behöver jourhem på vissa håll i Sverige ännu. Om de inte kan hitta jourhem åt erat håll som kan ta emot just då, så kanske de istället kan be er ta hand om dom. 
Vore rätt nice om ni kanske kan säga till råtthjälpen att in finns :-)

Anmäl
2016-11-11 18:32 #15 av: zickan

#12 finns ingen lag emot det. men inte så praktiskt. sämre chans att kltra för dom, sämre luft om det inte är väldigt bra ventilerat från bottnen. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.