Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 710 ggr
[Klave]
4/9/16, 10:24 PM

Introducering; Hur mycket ska de få bråka?

Håller på att inroducera 2 hanar för varandra. En på 2 år och en på 1.5  år. De måste få göra upp rank vilket jag förstår och att det gör det via brottning men när ska man lägga sig i? Dom har bråkat men varje gång har jag särat på dom när den ena har pipigt högt och då har dom fått små ytliga sår.  Det känns som man släpper in sina barn i en bur och skriker "FIGHT, FIGHT!" varje gång för jag vet att de måste göra upp ranken men ska det verkligen vara så brutalt?

Annons:
komigentammie
4/10/16, 12:01 AM
#1

Blir det blodspill så hade jag verkligen inte introducerat mer.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Mymlan&Vifs
4/10/16, 11:42 PM
#2

Om de får sår så har det gått för långt. Låt dem bo separat ett tag och börja om på nytt med introduceringen skulle jag säga.

komigentam
4/10/16, 11:46 PM
#3

Tycker dom är ganska nära  i ålder. Fick inte ihop hanar här hemma, antagligen för de är så jämngamla då jag aldrig haft problem med intro innan.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[Klave]
4/12/16, 11:01 PM
#4

Vi har gått tillbaka några steg nu och har börjat på nytt. Idag hade vi dom i ett nytt rum för båda, vi vanlijpulvrade dom men den äldre som vi har haft sedan innan var lite rädd så jag höll honom i knät med ena handen. Den andra gick runt, luktade lite visade inga aggresionstecken och sedan bara högg han mot min hand som jag höll den andra råttan med lite. Både jag och  min kille hade jätte svårt att läsa vad han försökte med och innan har han varit väldigt tydlig med kroppsspråket. 

Försökte han hugga mot den andra råttan eller kände han av den andra råttans rädsla och ville skydda honom mot oss? Hur ska man gå tillväga nu?

Mymlan&Vifs
5/6/16, 1:19 PM
#5

Testa med att hålla dem isär ett tag, men fortsätt att byta burar, filtar emellanåt. Om ett par, tre dagar kanske ni kan testa att låta råttorna ses på neutral mark igen. Många gånger handlar det om att få den aggressiva råttan att tänka på annat än revir. Det kan fungera att distrahera med väldigt god mat, då gärna smoothie eftersom de inte kan bära iväg den till respektive matgömmor, utan båda råttor måste vara på samma plats för att få mat.

Upp till toppen
Annons: