Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 722 ggr
[timpelt]
2016-02-14 00:17

Ge mat till råttorna

Enligt någon gör jag en vanvettig sak när jag ger mina råttor mat. Dom får blöt mat en gång om dagen och det är sent på kvällen och det får dom varje dag. Som jag fått lärt mig så kan man ge av sin egen mat, pasta, ris, bulgur med köttbullar, köttfärs m.m som är lätt kryddat och eftersom dom får av min mat behöver dom inte salt sten. Men detta är tydligen fel? Enligt en person får dom i sig alldeles för mycket salt eftersom dom får av min mat och blöt mat allt för ofta. Ibland får dom av min mat ibland barnmat. Och grönsaker får dom också nästan varje dag men istället vid lunch tiden. Så är detta fel? Ger jag helt fel? När jag endå frågar hur mycket blöt mat ger ni dom?

Annons:
Zakaraa
2016-02-14 01:11
#2

Tänker börja med att råda TS till att ta artikeln som #1 länkar med en enorm nypa salt då den innehåller saker som inte riktigt stämmer samt att den saknar källor (var alltid källkritisk!). Personligen tycker jag den artikeln borde ha tagits bort för länge sedan tills den fått en genomgång och riktiga källor, är så många som glömmer bort att vara källkritiska och följer listan "blint" vilket är synd i många fall.
Finns bättre listor online för vad man kan mata och vad man bör undvika.  Finns även en bok som heter "The Scuttling Gourmet" (på engelska) som innehåller otroligt bra lära om råttors kost. Rekommenderar den boken!

Som svar på TS fråga, det låter inte som att du gör fel, nej.
Hur mycket salt de får i sig beror ju helt på hur du kryddar maten (eller om det är kalvfabrikat du äter, finns ju mycket dumheter i sånt även för oss tvåbenta). Låter som att personen du pratar med verkar tro sig ha full koll på hur du äter din mat eftersom h*n kan uttala sig om saltmängden som finns i maten du ger dina råttor 😎

Jag undrar lite vad denna person menar med att de får färskfoder "för ofta". Skulle vara intressant at höra dennes åsikter lite mer och få höra motivationerna till dem. De flesta råttor får färskmat dagligen. En gång om dagen och alltid på kvällen tycker jag är en bra planering eftersom råttorna är som aktivast just nattetid.

Saltsten ska de aldrig ha oavsett, det är ett dumt påhitt bara.
Så länge man ger en balanserad kost, främst baserat på det gröna så är det inga konstigheter.

Här hemma får råttorna aldrig av maten jag äter då det innehåller för mycket salt och liknande onödigheter. Till dem lägger jag istället undan och tillagar för dem specifikt. Kosten baseras alltid på grönsaker här hemma och köttproteinet nån gång i veckan bara.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mymlan&Vifs
2016-02-14 13:31
#3

Vill börja med att hålla med Zakaraa. Färskmat måste inte ges mer än en gång per dag, och vilken tid det ges spelar ingen större roll så länge det ges rutinmässigt med jämna mellanrum.

Nu ger jag mina råttor i huvudsak Torrfoder, müsli och dylikt en gång per dag, men jag ger även färskmat vid sidan om. De gånger färskmaten kommer från min egen matlagning brukar jag krydda maten i ett senare skede, så att jag kan lägga undan ca 1 dl okryddad färskmat åt råttorna.

komigentammie
2016-02-14 14:08
#4

Vad räknar du som blötmat?
Jag ger s.k. färsk mat: grönsaker, frukt, matrester.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: