Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 843 ggr
[Klave]
2016-02-13 01:21

Torrfoder val hjälp!

Behöver lite hjälp med Torrfoder. Har den "vanliga" basen av axa's grymix, solroskärnor, bovete, qinoa, sesamfrön och hirs. Men behöver hjälp med vad jag ska ha för köttkälla. Har innan använt selective rat vilket jag har läst kan vara lite dåligt. Iallafall har letat men det är ofta någon sak i som inte råttor tål. Any way hittade det här och vill gärna ha lite tankar eller ifall ni har ett annat bra förslag.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/wolf_of_wilderness/wolf_of_wilderness_torrfoder/479823 

Färskt kycklingkött (41%), potatisbitar (torkade), fjäderfäprotein (12%, delvis torkat och hydrolyserat), lammprotein (8%, torkat) betmassa (avsockrad), linfrön, fjäderfäfett, öljäst (torkad), ägg (torkade), natriumklorid, vilda bär (0,3%, torkade tranbär, vinbär, hallon, fläder), örter (0,2%, torkad gråbo, johannesört, nässelblad, kamomill, rölleka, hästhov, maskrosrot) jästextrakt (torkat, 0,2% betaglukaner och mannanoligosackarider), äpplen (torkade), cikoriainulin (0,1%), laxolja, solrosolja.

Annons:
AnneN
2016-02-13 01:48
#1

Som köttkälla brukar jag variera lite, har ju både hund & katt så råttorna brukar få några kulor hund-/kattfoder (Orijen adult, Oliver's Active Grainfree, Taste of the wild rocky mouintain), ibland får de räkor, barnmat, kött, fisk eller kyckling som är lättstekt eller kokt utan kryddor (tar av lite då jag gör egen mat innan jag sätter i kryddor).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hampusrylander
2016-02-13 12:27
#2

Vad är det som kan vara dåligt med Selective Rat? Jag har bara hört bra om det och tycker själv att det är väldigt bra. 

Jag har lite hundfoder i min foderbladning, där är den största köttkällan för mina råttor. Sen får dom lite färskt kött då och då, dock väldigt sällan eftersom jag själv inte äter kött. 

Produkten du länkat tycker jag i alla fall verkar vara okej, så länge den ges i rätt mängd. Verkar innehålla mycket kolhydrater, så får dom för mycket av det kan dom nog bli lite runda. Annars är den nog okej. :)

Sham's Rats

Zabbio
2016-02-13 23:24
#3

#2 kolhydrater? Det enda med kolhydrater i nån särskilt mängd skulle vara  potatis (nånstans mellan 12 - 35%) och betmassa, vilket det är mindre än 8% av. Och den senare är avsockrad, så det är mest fiber. Skulle utifrån ingediensförteckningen gissa att det är ett kolhydrat-snålt hundfoder. Särskilt med tanke på att mixer normalt sett är baserade på spannmål, vars främsta energikälla kommer fån just kolisar…? Tycker ra det var en lite märklig fundering från dig? :)

Jag läste lite på selective rat - om jag minns rätt - och det var en kort inehållsförteckning med mest soja.  Men jag kan ha blandat ihop förpackningarna, fast vill minnas att det var selective.

TS: Själv ger jag ett uns kattfoder i min blandning. (vet att det innehåller taurin..men det gör rent kött också och det är ändå liten mängd) samt att de får ägg, tonfisk och en o annan köttbulle ibland - rester från vår mat. Det verkar räcka för att de ska ha det bra och hålla sig friska i god vikt.

Tycker att fodret du länkat till verkar utmärkt, om du inte föredrar att bara ge dem lite kött några gånger i veckan istället.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

hampusrylander
2016-02-14 00:59
#4

#3 oj, helt fel av mig. Tänkte lite knäppt där. Uppfattade dessutom inte mängden potatis. :)

Sham's Rats

Zabbio
2016-02-14 09:29
#5

#4 haha sånt händer. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: