Annons:
Etikettråttägare
Läst 583 ggr
Hoseok
2016-02-09 21:24

Lite frågor om råttbur & annat

Snart kommer jag förhoppningsvis få lägenhet genom studentbokstadskön eller genom någon privatperson. Att skaffa råttor känns självklart för mig eftersom jag trots allt har en stor bur och jag saknar mina råttor som gick bort för några år sedan.

Jag har inte mätt men tror att min bur är 150 cm hög och 55 x 66 på bredden. 

1. Har kollat in beräknare för hur många råttor man kan ha i en viss bur, men hur många råttor skulle ni max ha i en sådan bur? Jag hade två tidigare men den var ju hur stor som helst för de små liven. Så hur många skulle NI max ha i en sådan bur?

2. Vart kan man köpa stadiga "plattformar" att sätta i buren? Det är galler så det lär gå att sätta fast utan problem, men jag vill hitta stabila plattformar, om ni förstår hur jag menar. 

3. När jag hade råttor sist bodde jag hos min mor och hon tillät mig inte ha tyg i buren, så att ha hängmattor och annat roligt var inte på tanke. Hur ofta tvättar ni tyger i buren och har ni några tips på hur man kan inreda med tyg? Vad för material, vart man kan/borde köpa och så vidare.

4. Jag funderar på att måla om buren. Utgår ifrån att jag borde använda spray, men har ni erfarenheter av att måla buren? Om ja, vad för färg ska man använda? Vill ju inte riskera att dom ska gnaga bort färg.. 

5. När mina förra råttor blev sjuka så tog jag dem till en veterinär som inte visste ett dyft om råttor. Hen tog upp en bok och läste från den och utgick från den. Folk som bor i Göteborgsområdet, har ni tips på några bra veterinärer man kan vända sig till om något mot all förmodan sker?

Tack och hej!

Annons:
[timpelt]
2016-02-09 21:38
#1

2. Tycker om dom här redigt, enkla att sätta dit också. http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/burinredning-hus-hyllor-ror-for-smadjur/sitthyllor-broar-trappor-stegar-for-kaniner-marsvin-hamster/sitthylla-ferplast-hylla-gra-38-cm.html 3. Ikea filtarna för 10 kronor jag får ut ungefär 4, 5 hängmattor på en sån går att träffa men är lat och kastar.

Hoseok
2016-02-09 21:39
#2

#2 

Perfekt! Billiga också. Tack. Bra tips att använda billiga filtar, hehe.

Zabbio
2016-02-12 13:46
#3

Rolla hammarlack med roller istället för spray :)

3-4 råttor hade jag haft som mest i den buren. Har 6st i min på 50x100 och 155cm hög, och det känns som maxantal. Även om det hade gått att ha fler…

Jag tvättar hängmattor och mattor en gång i veckan. Men ibland behöver favorit-kiss-hängmattan tvättas eller sköljas däremellan … det beror lite på hur många det finns på ytan. Just nu är mina inne i en ''luktfri'' period.jag förvånas över hur lång tid det tar innan allt behöver tvättas. men 1-2ggr i veckan är nog normalt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: