Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 530 ggr
[timpelt]
2/8/16, 2:56 PM

Versele - laga, bra torrt?

Vet att man kan göra själv, men det blir dyrare. Tänkte kolla vad ni tycker om detta märke någon som har provat? http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/smadjursfoder-ekologiskt-ho/gnagarblandningar-pelletsfria-lyx-foderblandningar/nature-rat-versele-laga-rattfoder-2-5-kg.html

Annons:
myismyname
2/12/16, 12:02 PM
#1

Att blanda sitt eget Torrfoder behöver inte alls bli dyrare än att köpa färdigt foder. Basen (säden) i mitt Torrfoder betalar jag till exempel ca 7-8 kr/kg för, och sen tillkommer såklart fröer, någon proteinkälla (linser, hundtorrfoder, insekter etc), torkade grönsaker/örter o. dyl. Inte helt hundra på vad mitt kilopris landar på, men är GANSKA säker på att det är mindre än de ca 72 kr/kg som fodret i länken kostar. 🙂

Angående fodret i länken:

Ingredienserna är väldigt luddiga ("grönsaker, nötter, frön, frukt, oljor och fetter") och det är därför svårt att veta exakt vad som är i fodret. Ett plus är att det innehåller D-vitamin och koppar, men två minus är fetthalten och proteinhalten. Fetthalten ligger på 9% (bör ligga på ca 5%) och proteinhalten ligger på 17,5% (bör ligga på ca 14%). Lite för mycket fett och protein alltså. Ingenting jag skulle ge mina råttor som helfoder :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: