Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1152 ggr
m.ysims
2016-01-22 15:51

Vad ska jag ha i buren?

Jag har precis bestämt mig att skaffa två honråttor efter att ha tacklat alla problem, förutom det sista: jag är allergiskt mot halm, sågspån och allt inom den kategorin. Jag har inte fått ett bra svar även fast jag sökt omkring i en timme nu… Någon sa att man kunde ha enbart flis, en annan sa att man kunde ha flis och ställa in en rulle vanligt hushållspapper så ska råttorna själv fixa inredningen. Stämmer det?

Ytterligare en fråga: ska man ha en separat toalett till dem eller uträttar de sina behov  i buren? Det kanske är mindre hygieniskt, hur tränar man dem då att använda toaletten?

Annons:
[timpelt]
2016-01-22 15:55
#1

Är också allergisk, du kan använda Carefresh natural vilket är helt dammfritt eller Ikea billiga dörrmatta för 5 kr rekommenderar det sista. Toalett ska dom ha, blir enklare för dig. Jag har strimlat Ikeas 10 kr filt som dom får boa med, men ibland servetter eller en halv toalett rulle.

Duck Lord
2016-01-22 15:56
#2

Borris mattor i botten, tidning under för att suga upp.

Toalätt i toaletten.

Lägg en sten som du kokat i tio minuter inuti toaletten så de lär sig kissa där med.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

tötenöten
2016-01-22 16:05
#3

Annars kan alspån vara ett bra spån, det är väldigt träigt och har svårt att tänka mig att man kan vara allergisk mot det. Hursomhelst så ska man inte ens ha halm eller sågspån till råttor då de är känsliga mot det, precis som du :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

komigentammie
2016-01-23 01:10
#4

Hade inte använt borrismattor, endast tidningspapper eller endast fleece, min allergi blev som värst då - har alltså testat alla tre bara för sig. Allergin brukar vara mot urinet eller bottenströet. Jag trivdes bra med hampaströ, finns bra pris på zooplus :)

Halm är inget för råttor ändå! Strimlat fleece & rivet tidningspapper är däremot tipptopp bomaterial, enkelt  att byta ut med utan att behöva byta hela botten med. :)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

m.ysims
2016-01-23 23:24
#5

Tack så mycket för svar!

Zabbio
2016-01-24 11:12
#6

Mina älskar strimlat tidningspapper :)  Har toalätt (papperspellets) i toalådan, borris-mattor på hyllplanen och strimlat papper på botten.
Mina kissar mest i fleece-hängmattorna och lådan, annars kan tidningspapper lukta rätt snabbt.
Men investera i en dokumentförstörare för ett par hundralappar om du tycker att tidningsstrimlor kan vara bra. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
PetQueen
2016-01-24 17:07
#7

man ska inte ha sågspån och man behöver inte halm så det är nog helt okej. Jag har fleece som botten och bomaterial och så har jag back-2-nature pappersströ i toan.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Ramos
2016-01-25 02:06
#8

#2
Varför en sten? Vart nyfiken :)

Zabbio
2016-01-25 10:34
#9

#8 De gillar att kissa på stenar av någon anledning :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ramos
2016-01-25 11:35
#10

#9
Aha haha då får jag ha det i minnet :D

Upp till toppen
Annons: