Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1340 ggr
Adrianaisaksson
2015-12-01 13:43

Röda ögon

Vi har precis "paxat" en liten kille som är precis leveransklar när vi hämtar honom. Ett litet problem, röda ögon har han. Jag vart lite orolig då jag vet att röda ögon kan vara negativt. Kan någon berätta lite om det där med röda ögon? Vad är chansen att han kommer bli blind? Är det något farligt?

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Annons:
Zolah
2015-12-01 14:42
#1

jag har haft massor med råttor med röda ögon, det som kan vara är att dom ser sämre. Och då använder dom sina andra sinnen mer, så det är ingen katastrof - om du skulle få en älta blind råtta så prata lugnt varje gång du ska till buren så h*n är beredd att du är där.

[Tibonnanj]
2015-12-01 19:21
#2

Har haft en rödögd råtta. Han brukade stå och pejla, vagga huvudet från sida till sida. lästa varför de gör så ( va orolig att det va något fel på honom) men de är för att de ska kunna se och urskilja skuggor och sånt. annars va han inte annorludna från de andra råttorna med svarta ögon. Han va dessutom den mysigaste av mina 5 råttor.

komigentammie
2015-12-02 01:36
#3

Rödögda råttor brukar scanna, vilket råttor med annan ögonfärg också kan göra. Om råttan blir blind beror knappast på ögonfärgen hen är född med. Lycka till. 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

jenmjao
2015-12-02 13:10
#4

Jag har en rödögd siames råtta. Han heter Falcon och han kollar oftast lite mer än alla andra, scannar så att säga, är lite försiktigareoch blir snabbare rädd än de andra. Håller man i en godbit och ska ge han kan det ske att han missar och biter än i fingret och försöker dra med sig ens finger istället för godbiten hahah, det gör inteont dock han är så försiktig.

zickan
2015-12-02 14:41
#5

Råttor ser överlag illa. Rödögda behöver inte betyda att de ser ännu sämre. Men större chans. De som ser sämre pelar oftast med huvudet åt sidorna för att försöka kolla av runt om. 
De kan va mer försiktiga. Man bör mata dom från handen redan från början så de känner skillnanden mellan mat och en hand som luktar mat. Man bör hålla på med dom så mycket man kan om de ser illa. Få som lära känna dina lukter och ljud du gör. Detta minskar problem med att de naffsar fel när man luktar mat och mindre nervösa för ljud/lukter de inte ser källan på. Samma om man har husdjur kan man ta håren från djuret och lägga in i buren så de får vänja sig i lugn och ro. 
Här hemma sitter jag med dom på mig, i tröjan eller liknande med sovande hund brevdvid. Får de min trygghet och gömma sig, men ändå känna av hunden nära. Valfritt om den vill gå dit. Själv bete sig naturlig och avslappnat. Va som en trygghet att fly till om hunden rör sig. Om man nu har andra djur i hemmet. 
Rätt smart att göra med alla nya råttor och andra djur som rör sig fritt utöver djur som då kan äta upp en råtta. Typ iller.

Annan sak är att om de ser mycket illa kan stora ytor, hålla upp dom i famnen vara mycket läskigt. Ibland kan det skapa nervositet. 
Lärde mig det från finsk uppfödare. Att antingen inreda stora burar mer. Inte ge några större glapp. De blir mer otrygga om de inte kan se saker som är långt ifrån.
För många som sett illa, varit otrygga och haft stor bur kan förändra beteendet helt med lite mindre bur. 
Samma när man tar upp dom. Fast grepp. Sätt handen/armen gärna för huvudet och skymm sikten rakt ut i rummet tills råttan slappnat av.  Bara blockera sikten med något närmare råttan som en arm, möbel osv om den börjar verka stel vid hantering lyft. Och inte är det normalt. 

Bara lite tips och knep på hur man kan lösa och underlätta ifall att råtta ser sämre. Och även svartögda kan se sämre. Även om det är mer normalt på rödda mer rosaögda. Än mörkare ögon. Så kan alla former se sämre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Adrianaisaksson
2015-12-02 15:42
#6

#5 Vi har redan råttor och vi är mycket vana vid blindhet, det är inte det vi frågade. Men tack alla för era svar! Vi ser fram emot att ta hem killen och vi får se hur han reagerar och så :-D <3

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Annons:
Honestyisdead
2015-12-03 12:44
#7

Som svar på din fråga. Röda ögon är varken negativt eller farligt.

Upp till toppen
Annons: