Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 632 ggr
viperina
11/23/15, 3:31 PM

Blanda råttor av olika "sort" och åldrar?

Hej!
Jag och min sambo har för tillfället två nakenråttor som vi har tagit över som borde vara på ca året. Vi vill gärna ha lite framförhållning ifall en av dem skulle gå bort så att en blir ensam, har hört att det är ofta förekommande, så vi hade funderat på att skaffa 1-2 råttor till och denna gången håriga pajsare. Är det lämpligt att skaffa 1-2 unge/ ungar till två vuxna hanar eller är det ett dåligt beslut? Och finns det något annat att tänka på när man ska skaffa nya råttor etc? Skulle även vilja veta vad folk tycker om rex? (:
Jag vet att detta kanske finns att läsa på annat håll så tar gärna emot länkar där sån info kan finnas men är såklart ute efter era olika personliga erfarenheter! (:

Tacksam för svar!

(För att undvika tjafs, vi fick råttorna från en som inte kunde ta hand om dem så vi har inte aktivt köpt dem någonstans, folk brukar bli så upprörda när det gäller nakenråttor.)

Annons:
Zolah
11/23/15, 8:23 PM
#1

det ska inte var några problem, oftast så går det som på räls att introducera nya råttor. Bäst är det att göra det med flera bäbisar utifall dom äldre råttorna absolut inte vill vara kompis med skitungar

I aktuellt just nu finns det massor med tips och information över hur man kan introducera

personligen gör jag rent mitt soffbord, sätter fram godbitar, ofta en öppen låda (skokartong tex ), sätter ner bäbisarna och hämtar den jag tror är flockledare. låter dom nosa och om allt verkar grönt där, så fyller jag på med resten av flocken. Sedan ser jag på TV i ca 30 min och om inget händer då så får dom träffas i buren.

Det som kan vara med nakna är - att dom kan få rivsår ( men det kan dom likagärna få från varandra då pälsen inte finns som skydd )

Jag har själv haft rexxade råttor, det som är speciellt med dom är att dom kan få finnar annars är det ingen skillnad. Däremot dubbelrex tror jag det var som kunde ha hälsoproblem.. ( rätta mig någon ? ) tror det ska finnas i artiklarna om nakenvarianter om inte annat.

viperina
11/24/15, 3:00 PM
#2

Akej, tack för svaret, det va bra skrivet! :D Du har ingen aning om någon som föder upp rexxade med dumboöron? C:

Zolah
11/24/15, 3:10 PM
#3

#2

Njae, jag brukar som ta in lite varstans xD transport kan fixas oftast.

kolla i uppfödningslistan som ska finnas och fråga uppfödarna där :)

Allamej
11/27/15, 2:18 AM
#4

Att köpa pälsade är ett bra beslut om inte annat som värmegivare till nakisarna.

Det är som Zolah säger, rengjord yta och släng ihop dom. rang kommer ju att göras upp rätt snabbt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: