Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 903 ggr
coffeepartyy
2015-11-22 22:56

AKUT, avsliten tå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg nyss att min råtthona Kjell blödde på tassen, så plockade upp henne för att kolla. En tå på ena framtassen är halvt bortsliten. Har sådan panik): Vad ska man göra? Går det att göra något? Usch, lilla kjell): Ritade en bild (omöjligt att ta kort, haha) så kanske ni förstår lite bättre.

Annons:
thea_thea
2015-11-22 23:07
#1

Åk till veterinär direkt är min spontana tanke.

AnneN
2015-11-22 23:24
#2

Ring närmaste jourveterinär direkt!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JoySurrender
2015-11-22 23:45
#3

Lugn och fin. 

Veterinären kommer inte at kunna göra något. Låt Kjell vara i en bur där hon inte behöver klättra för att komma åt mat, vatten och liggplats. Det läker snart. Om tåspetsen trillar av, så gör den det.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

MoaL
2015-11-22 23:56
#4

Jag håller helt med #3, ta det bara lugnt och låt råttan vara. Det kommer att torka, ramla av och läka och hon kommer att vara den som är bäst på att ta hand om sin tass. Enda undantaget är om det skulle bli infekterat, men det är väldigt sällsynt. Se bara till att buren är ren och fräsch, så klarar hon det där själv. Att förlora tå- eller svansspetsar kan se hemskt ut i våra ögon, men det läker snabbt. Råttor har ett utmärkt läkkött. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

coffeepartyy
2015-11-23 00:02
#5

Tack så himla mycket för hjälpen! Hon har en egen bur (nyss flyttat hit och inte satt ihop henne med mina andra tjejer än) som är relativt låg, så vi får hoppas att det blir bra!(: Hon går och så som vanligt, så hon verkar ju inte ha fruktansvärt ont iallafall. Om det skulle bli värre, är det bra att tvätta med koksalt då eller ska jag bara låta det vara? Återigen, tack!(:

MoaL
2015-11-23 00:15
#6

#5 Så länge hon går i en ren bur behöver du inte tvätta tassen. Om råttor blöder eller har ont (t ex klämt tassen/svansen eller dylikt) så putsar de själva den skadade kroppsdelen mycket noggrant. Redan imorgon kommer det garanterat att se mycket bättre ut, och inom en vecka eller så är det förmodligen helt läkt, men hon är antagligen en tå fattigare. ^^

Hur skadade hon sig? Har hon fastnat någonstans eller kan något annat djur ha nypt tag i tån genom gallret? Du behöver inte svara egentligen, men det är bra om du har koll så att det inte är något i buren som kan orsaka liknande skada igen. Olyckor kan dock alltid hända. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
coffeepartyy
2015-11-23 00:22
#7

Okej, vad skönt(: Hoppas hon klarar sig lika bra utan den, en tå mindre att skada iallafall haha! Skulle misstänka att det är min djävulsråtta (hon ääär snäll egentligen, bara lite osäker på kjell, haha) som nypt tag i tån genom gallret. Tyvärr):

MoaL
2015-11-23 00:26
#8

Hon kommer att klara sig alldeles finfint. 👍

Haha, det ante mig nästan. ^^ Typiskt råttor att nypa tag i första bästa del de kan få tag på genom gallret.

Lycka till med din lilla Kjell, och hoppas att de går bra att sätta ihop dem allesammans sen. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

coffeepartyy
2015-11-23 00:43
#9

Utmärkt! C: Haha jamen precis^^ allt ska in i buren och allt som är i buren ska ut.. Knäppa Tack så mycket, det får vi hoppas!(:

Troberg
2015-11-23 07:44
#10

Bara håll koll så att det inte inflammerar. Blir det rött och svullet, eller luktar skumt, så åk till vet direkt.

Upp till toppen
Annons: