Annons:
Etikettråttägare
Läst 1166 ggr
SaraBe
11/22/15, 12:57 PM

Lås på skåpdörr?

Hej, jag är i färd med att skaffa råttor för första gången och jag har börjat se över vad som behövs råttsäkras hemma. Jag hittar ingen info huruvida det är nödvändigt att låsa skåp som t.ex. städskåp, köksbänkskåp till sopor/matåtervinning. Är det någon som vet om råttor tar sig in även om skåpdörren är stängd? Om så är fallet, har ni något bra tips på hur man kan råttsäkrar köksbänkskåp eller städskåp?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Annons:
Leritza
11/22/15, 1:01 PM
#1

Har haft råttor som tagit in sig in i stängd garderob.

Valt att inte ha mina lösa i kök el närheten av städskåp

Mymlan&Vifs
11/22/15, 3:36 PM
#2

Hej, såg din kommentar på mitt andra inlägg nu. Till att börja med räcker det att ställa en pall för skåpdörren, sen kan man ju köpa ett barnlås på Clas ohlson och skruva fast. I vissa lägenheter finns det även ett glapp mellan spisen och köksbänken. Den kan man vilja blockera också.

SaraBe
11/22/15, 4:06 PM
#3

#1 Ok, bäst att flytta upp alla farliga saker på övre hyllor. #2 Ja, jag tänkte att det var bättre att starta en ny tråd istället för att kidnappa en annan, men jag hade hunnit posta och vet inte om det går att radera tidigare inlägg (jag är ny på forumet). Ja, pall är inte så dumt, det har vi i köket. Barnlåsen har vi precis plockat bort :-) Det kanske räcker med en magnet mellan dörr och skåp?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Mymlan&Vifs
11/25/15, 7:17 PM
#4

Ja, det är bättre att starta ny tråd så blir det mer organiserat.

Att blocka skåpdörrar med pall är såklart bara en provisorisk lösning eftersom den lätt kommer i vägen. Magnet kan fungera, men det beror på hur kraftig den är. Om en råtta inte får upp ett skåp så tar den inte sällan hjälp från de andra. Nu är skåpmagneterna i mitt hem rätt svaga, men jag har sett två-tre råttor samarbeta för att trycka upp en trög dörr.🙂

Jag tror att man får testa sig fram med vad som fungerar. Råttor är väldigt smarta, även om man blockerar vägen börjar de smida planer på hur de ska besegra hindret. Kan hända att de gnagar sönder barnlås eller listar ut hur det fungerar.

Jag har mina råttor i köket eftersom alla vägghyllor och kontaktuttag sitter högt uppe (ca brösthöjd), och övriga skåp är antingen blockerade eller ordnade så att det inte gör något i fall att råttorna tar sig in på de nedersta hyllplanen.

SaraBe
11/25/15, 8:41 PM
#5

Oj jisses, det ska bli intressant det här. Nu har vi i och för sig inte tänkt att ha råttorna lösa hur som helst och alltid vara med när de är ute, men det är bra att veta vad de kan och inte kan.

Vi får helt enkelt försöka ordna aktiviteter som är mer spännande än att öppna skåpdörrar 🙂

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Mymlan&Vifs
11/27/15, 5:23 PM
#6

Precis, det kan vara värt att köra en trial & error-period, dvs låta råttorna ströva runt lite under uppsikt, så att man kan observera vad de kan och inte kan. Vissa råttor är mer äventyrliga än andra, men personligen känner jag att den säkraste approachen är att förvänta sig att ens råttor kommer vara busiga små hyssråttor. :)

En del råttor lugnar ned sig något efter en-två månader av äventyr och utforskning.

Annons:
SaraBe
11/27/15, 5:29 PM
#7

Ok, tusen tack för råden. Det ska bli spännande att se :-)

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Upp till toppen
Annons: