Annons:
Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 985 ggr
limpan 12
2015-11-18 09:52

Vill skaffa råtta.

Hej jag vill skaffa råttor och jag har läst och pratat med olika veterinärer om råttor. Jag går i åttan i grundskolan och har inte så jätte mycket tid för en hund eller något och sen vart jag 'barnvakt'  åt min kompis råttor i ungefär en månad i somras och insåg hur smarta och fina råttor är. Så jag har kollat på råttor sen i somras osv.

Men jag har en fråga angående med att vi har skaffat sommarstuga. Ditt kommer vi åka hela somrarna, ibland bara över helgen och annars över en vecka och sedan åker vi hem i två veckor och sedan kanske vi åker en hel vecka igen.

Blir det jobbigt för råttorna att åka så mycket bil? För eftersom vi kommer vara där väldigt mycket så kan jag ju inte skaffa vakt till råttorna hela tiden.

Går det att åka så mycket bil med råttorna eller kommer dom må dåligt över det? Till stugan tar det ungefär en och en halv timme att åka.

Annons:
KarolinD
2015-11-18 10:12
#1

Hej! Vad roligt att du vill skaffa råttor :) De är otroligt fina djur som kräver mycket omsorg och likt en hund är glad att träffa dej när du kommer hem till dem. 

Jag har haft råttor i 8 år och jag har inte haft ett problem att transportera dem. Det viktiga är att göra det mysigt i transportburen med exempelvis en fleecefilt, hushållspapper. Sedan lägga in lite mat tex frukt, bröd, nötter eller liknade. Om du inte har möjlighet att fästa en vattenflaska på transportburen, så kan du lägga in gurkbitar då de är fylld med vatten. SÅ bekväm miljö, mat och vatten är viktigt.

 Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

R4ttus
2015-11-18 13:33
#2

En del bryr sig inte ett dugg om resor, andra kan tycka att det är väldigt läskigt! Men de vänjer sig :)

Men de har ju sällskap av varandra, vilket blir en trygghet för allihop. Och som #1 skrev så är det viktigt att lägga in saker de kan gömma sig under och sova gott om de vill. Jag brukar lägga in handdukar eller fleecetyg som de gärna kryper in under.

Det är även en fördel om råttorna har fått vänja sig vid resor om man vid ett senare tillfälle måste ta med dom till en veterinär.

Har jag behövt ta med en resrädd råtta till veterinären har jag (om det går, beroende på om råttan måste sövas eller inte) tagit med en modigare kompis som sällskap.

Som värst brukar de bajsa diarreliknande om de blir rädda och nervösa vilket är lätt hänt för just resrädda, och kanske kissar extra mycket. Jag hade en väldigt resrädd råtta förut som tyvärr behövde åka fram och tillbaka till veterinären då han fick nya problem hela tiden. I början var han livrädd och hade en brorsa med sig, men tillslut fattade han galoppen och diarrebajsandet upphörde. Som exempel

Men hade han kunnat få resträning innan hade det varit bra. Inte kul att vara både sjuk och livrädd.

(Var beredd på att det kan lukta extremt illa och starkt om de får diarrebajset vid resandet =P)

Mymlan&Vifs
2015-11-19 22:48
#3

Nu under hösten for jag fram och tillbaka var och varannan dag mellan lägenheten och hemmet och har ändå en relativt liten transportbur. Råttorna gillar det inte i alla lägen, men de hittar sätt att sysselsätta sig på efter ett tag; tvättar varandra och försöker identifiera alla främmande lukter från världen utanför lägenheten ellerlägger sig i en råttgrop och vilar.

Mina råttor blir bara resrädda ibland, och det är de gånger då man transporterar dem kommunalt. Det blir för mycket ljud och intryck helt enkelt. Men en tyst taxi fungerar utan större problem. 🙂

Upp till toppen
Annons: