Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 775 ggr
viperina
11/3/15, 11:47 AM

Gnagande, hur hör jag?

Har två killar som får komma ut dagtid då och då för att springa av sig lite och fram tills ca 2 veckor sen har allt varit bra, har bara haft dem i några månader. De börjar gnaga på sofftyget och drar i byxben etc. Kan det vara så enkelt att de behöver grenar eller nått liknande att gnaga på i buren eller är det ett beteende som kräver uppfostring? Det verkar enbart gälla tyger av olika slag och inte så mycket av andra material! En av dem gillar att samla ihop saker till ett "bo" så tänker om det kan ha nått med saken att göra! Tacksam för svar! Mvh

Annons:
Bill&Bull
11/3/15, 12:24 PM
#1

Råttor brukar älska att boa, så kanske är det dom försöker göra. Ge dom papper som dom kan bygga bo med, brukar uppskattas stort! :)

||My Love For Animals Is Immortal||

viperina
11/3/15, 2:09 PM
#2

Det brukar alltid finnas saker att boa med och gnaga på i buren men så fort den ena kommer ut så vill den boa på andra ställen också, har inget emot själva boandet men vill att de ska sluta gnaga på tyg då saker går sönder :/

bonnierat
11/3/15, 3:38 PM
#3

förstår! dem vill nog bara få tag i tyget och boa med.

viperina
11/3/15, 10:50 PM
#4

Jo men jag undrar lite hur man kan göra för att de inte ska gnaga på sakerna, vill ju ha ut dem så de kan motionera och ha lite kul utanför buren men de har ju sönder saker, de har gnagt sönder hela kanten på ett överkast jag hade på soffan och annat så vill bara veta hur jag får bort det beteendet! Är orolig också att de fortsätter med sladdar och så vilket INTE får hända :c

Mymlan&Vifs
11/12/15, 2:30 PM
#5

Det ligger i alla gnagares beteende att gnaga och det är inte lätt att träna bort. Du kan "fya" råttor som gör fel, men problemet med att träna råttor via bestraffning är att de lätt kan göra fel associeringar, och istället för en rumsren råtta så har man en icke rumsren råtta som blir aggresiv därför att den känner sig hotad av sin ägare.

Därför är det kanske inte råttorna som ska anpassa sig efter sin ägares livsstil, utan det blir ofta ägaren som får kompromissa sin livsstil. Med detta menar jag att gömma undan sladdar och sådant som råttorna inte år gnaga på, och råttsäkra rummen som de vistas i.
Jag är övertygat om att detta gäller alla djurägare i övrigt, hundar och katter kan klösa och tugga på möbler och skita ned allmänt i huset, och likaså kan råttor göra det. Det är något man köper i samband med att man köper husdjur. 🙂

Bor man i ett hem med fler än ett rum kan man hålla råttorna till ett begränsat område där de inte har tillgång till sladdar och gnagkänsligt material. Mina personliga åsikt är att vardagsrum inte är särskilt lämpade för gnagare eftersom det är där man har sin soffa, sin TV och kanske sin dator. Det finns mycket sladdar som de kan gnaga på och man vill varken att TV:n eller djuren ska skadas.

viperina
11/23/15, 3:21 PM
#6

Akej jo jag får väl vänja mig vid att ta bort överkastet på soffan isf c: sladdar är inget roblem då de ligger bakom saker och ting där råttorna inte håller till men det är ju mest soffan som har vart det stället där de väljer att gnaga :/
Tack för svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: