Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1962 ggr
BellaVai
10/9/15, 3:46 PM

Är det klumpfot?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, (bilden på magen får såret att se djupt ut, men det är det inte)Jag märkte idag att min ena kille på ca 1,5 år har en bula på en baktassen. Är det klumpfot? Isåfall ska jag gå till vet? Jag såg även att han har ett annat konstigt "sår" på magen. Det är inte djupt, men kommer det att läka av sig själv? Han är ganska skygg och piper/skriker när jag lyfter honom så jag vet inte riktigt hur länge det har varit där, men jag tror inte att det har varit där mer än några dagar.

Annons:
Zolah
10/9/15, 5:13 PM
#1

Det ser ut som klumpfot på tassen, det jag gjorde var att bada min herre och rengöra honom ordentligt och sedan använda saker som tar kål på bakterier - jag hade också så att jag smörjde honom efter varje bad han fick så att han inte ksulle bli torr. Så kunde jag slåss mot klumpfot, men om du är ovan med sårbehandling och har en ovan råtta så skulle jag gå till veterinär.

det på magen kan vara oroande, jag hade en kille som fick uck instängt i såret - han blev jättedålig… Så även där kan det vara bra att besöka vett för att veta hur man behandlar såret rätt, för såret får inte läka ihop innan det ser bra ut annars stängs som sagt bakterier in och gör allt så mycket farligare.

BellaVai
10/9/15, 6:01 PM
#2

#1 Ok, tack! Såret är egentligen bara ytligt, men jag tänkte att jag kunde fråga om det också. Det såg ut att vara "kladdigt" men jag tog försiktigt med papper och fick inget på pappret. Ska man ta nån sår salva eller något (vet inte alls vad som finns 😜)?

Zolah
10/10/15, 12:19 AM
#3

rengör med salt vatten ( kolla i artiklarna så får du tips där hur man hanterar sår, jag använde själv saltvatten varje dag vid sår och en blandning jag fick av en kompis jag glömt vad det heter.. desinfecerar iafl och håller såret ' fuktigt' )

zickan
10/10/15, 12:28 AM
#4

Kortisonsalva kanske kan hjälpa för tassen. Smörja ofta. Ofta hjälper det en del att byta bottenmaterialet. Om det är för hårt/vasst kan tyngre och ofta äldre råttor få problem med bumblefoot. 
Ibland kan det gå så långt att de får ont, mer inflammerat. Skulle rekommendera testa metacam om det blir värre. Dvs åka till veterinären. 

Andra ser nästan ut som samma sak. Typ trycksår/liggsår. Tung äldre råtta?
kan ha legat på nerkissad plats och huden blivit irriterad. Gjort liten blåsa som spruckit. Eller nått smuttsigt strö som varit vasst och gjort liten reva på huden så det blivit nån mindre infektion. Menar inte du har skräpig bur. Äldre, sjuka, lata osv har en tendens att kissa mer där de sover och sover mer på samma ställe. Äldre och stora är ofta tyngre än vad kroppen orkar och enklare få liknande tryckskador. 

Kan även va ett bett/rivmärke från annan råtta som blivit liten abcess av som spruckit. De kan ligga under hunden och växa uppåt för att spricka, ibland ramla bort och blotta öppna sår. 
Mest hålla rent och torrt. Inte peta med för mycket och låta det läka. Blir det lite mörkare rött, luktar illa, ser irriterat ut, inte läker eller verkar bli värre så bör du kolla upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BellaVai
10/10/15, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär såg såret ut idag. Är det värre? Borde jag kolla upp det?

BellaVai
10/10/15, 11:24 PM
#6

Han är ganska gammal, 1,5 år ungefär. Lat är han också och nu har han och hans kompisar fått för sig att de ska sov i toan… Jag har borris mattor på hyllplanen och toa-lätt i toan. Ibland sover dem direkt på borris mattorna även om det finns skönare ställen! Jag smörjde in hans tass med kortisonsalva och tänkte att jag kan rengöra såret med salt vatten imorgon.

Annons:
zickan
10/11/15, 12:27 AM
#7

ser ut att va på väg att läka

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: