Annons:
Etikettråttägare
Läst 785 ggr
Virkida
2015-10-05 23:20

lucy dog, tre nya råttbebisar

Igår var en sorgens dag här hemma när vår ena busråtta föll så illa att hon dog.. Jag och barnen tjöt hela kvällen.. Och då vår andra råtta letade efter sin vän blev det hela än värre! Idag köpte vi tre nya råttbebisar på 6 veckor.. Det var från början tänkt att vi skulle ha två så att vi slapp hamna i denna situationen igen med en ensam råtta.. Men när vi kom till djuraffären fanns det tre råttbebisar där och då kunde vi ju inte lämna en ensam kvar 😂 Nog om det! Men jag är skitnervös att släppa ihop dom här ungarna med vår råttdam som är omkring året gammal 😳 Just nu står de bredvid varandra i varsen bur, och de verkar inte bry sig det minsta, nyfikna på varandra men ingen tendens till att vilja slåss eller så.. Vad är nästa steg? Är det vanligt att en äldre råtta biter ihjäl bebisar? Vi orkar inte med fler begravningar just nu kan jag säga! Tacksam för hjälp! ❤️

Annons:
ScarletMajesty
2015-10-05 23:31
#1

Jag har aldrig haft problem med att sätta ihop bäbisar med en vuxen, (bortsett från en gång med en aggressiv hane, men det är ett extremfall). Jag brukar släppa ut dem på en yta ingen har varit på förut medans jag städar buren, sedan om allt gått bra (vilket det bör göra med så unga bäbisar) så släpper jag in dem tillsammans. Håller ett öga bara och har inte så mycket i buren bara :)

Virkida
2015-10-05 23:37
#2

Okej, låter så enkelt 😂 Nog jag som är överdrivet nervös 😂 men det är kanske bara att ta mod till mig!

Valkyrija
2015-10-05 23:43
#3

De två gånger jag introducerat nya råttor har jag städat buren och gjort rent den noga för att så mycket lukter som möjligt ska försvinna. Sedan har jag satt råttorna på en yta där ingen av dem känner sig riktigt hemma precis som #1 skriver. Om de ignorerar varandra är det ett bra tecken så "tvinga" inte ihop dem om de struntar i varandra. Det har aldrig varit några problem för mig.

Sedan vill jag också rekommendera dig att inte köpa råttor från djuraffär. Grossistaveln är fruktansvärd och de som föder upp djuraffärsråttor avlar inte på friska råttor med bra temperament. Vänd dig istället till en seriös uppfödare som har råttornas bästa i fokus och som avlar på just friska råttor med ett bra psyke :)

Lycka till och jag beklagar sorgen <3

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Virkida
2015-10-06 12:07
#4

Har ni låtit dom bo bredvid varandra ett tag eller ni har introducerat dom direkt? Ja jag vet att man inte ska köpa djuraffärsråttor 😳😁 Men har ingen koll på uppfödare i mitt område 😳 jag drabbades lite av panik när vår andra goseråtta blev ensam 😔 Tack för alla era tips ❤️

Troberg
2015-10-07 10:06
#5

Vuxna råttor har överseende med att bebisar kan vara lite vilda. Hon kanske säger ifrån, men det ska vara något som är väldigt fel om hon skadar dem.

Jag skulle inte vara orolig, jag har alltid bara släppt in bebisarna i buren och det som brukar hända är att de vuxna råttorna är lite nyfikna, men sedan tycker de mest att det är tröttsamt och går och lägger sig.

Bebisarna brukar sova råtthög med gamlingarna redan efter en dag.

Upp till toppen
Annons: