Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1286 ggr
alivin
2015-10-02 09:16

Hur man får trygga råttor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att detta har skrivits förr men tycker att det är för många som inte vet. Vissa råttor är krångliga och blir aldrig tama. Så var det för mina tjejer i början. Jag försökte lyfta ur de ur buren och ta de till deras lekhage, men de fick total panik. Jag gjorde alltså fel. Jag tycker att alla ska låta råttorna komma ur buren själva, buren är liksom deras enda trygga ställe. Om man hela tiden lyfter de ur deras bur(hem) så kommer de inte att känna sig trygga någonstans. Så snälla, bygg upp en hage runt buren eller säkra hela rummet de är i, öppna luckorna på buren och sätt dig ner och prata lite med de, låt de komma till dig. På det sättet lyckades jag att få mina tjejer så fruktansvärt mycket tryggare och tama. De måste få springa till sin bur och få vara där utan att någon läskig hand rycker ut de när de blir rädda/osäkra. Önskar att jag visste detta från början, därför jag skriver det.

Annons:
VampireGirlElvira
2015-10-02 15:28
#1

Följer. :)

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Rumblebee
2015-10-02 19:15
#2

Ska erkänna att när mina råttor flyttade hit så lät jag de för det mesta vara ifred första dagen, hade handen i buren visserligen och mutade dom med lite gott. Den ena har alltid varit framåt men Lilo var väldigt osäker och vågade inte riktigt komma fram. Såg henne knappt sova uppe på hyllan med sin kompis, utan hon höll sig mest till sin pappersrulle Två dagar senare så tänkte jag att så här kan vi ju inte ha det, så jag tog fram min gamla vintermössa och plockade upp Lilo och satte henne i den medans jag höll i den. Det var skrämmande och efter en kvart lade jag in mössan i buren medans hon var kvar i den. En dag senare drog jag på mig en tröja och plockade upp henne, var fortfarande läsligt och hon försökte gömma sig i mitt armveck. Efter EB stund släppte jag in henne i buren igen. Följande dag så stoppade jag in henne i tröjan och lade mig på sängen, hon vandrade runt lite och la sig till slut ned. När de brukade få komma ut på sängen så brukade Lilo gömma sig för det mesta, men blev hon skrämd av något så drog hon iväg som ett skott för att söka skydd hos mig. Det har tagit ett tag, men hon har kommit ut ur sitt skal mer och mer, och vägar utforska mer och klättra runt överallt i vårat sovrum, fastän hon var den mest osäkra så är hon nu den mest sociala och leker gärna med ens händer. Till skillnad mot henens burkompis Zelda som alltid varit framåt och inte alls är så social, hon säker dock upp en ibland för att kolla in läget :P

MissanTissan
2015-10-02 20:16
#3

Jag har endast haft ett djur som huggit mig och varit rädd för mig. Och det var en råtta som inte låg rätt till i huvudet. Var helt lugn ena sekunden och andra högg han och var rädd.

Hur lyckas jag med att hålla djur trygga?

1. Ha dom i par eller flockar så dom ger varandra säkerhet.

2. Spenderar MYCKET tid med alla djuren per dag.

3. Lär känna dom och använder deras favorit grej som belöning. Te.x Marsvinen älskar sallad, så jag låter dom äta sallad ur handen medans jag klappar dom. Dom får inte ta hela salladsbladet, för då springer dom bara iväg. Funkar likadant på råttor.

4. Lär dom ett kommando för mat. Jag gör "puss" ljud när jag ska ge dom mat eller godis. Först pratar jag dock, så dom ska koppla min röst med något bra.

5. Myser mycket med dom. Ibörjan när dom tycker det är obehagligt att bli burna så låter jag dom själva klättra upp i händerna, vilket tar tid men med lockande av godis brukar det funka. Sedan går jag och sätter mig framför en film och myser i flertal timmar.

Ja, där är några av alla tusentals tips jag har. :D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: