Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4197 ggr
millepede
10/1/15, 3:11 AM

Råtta hemma! Vild eller tam??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skapade det här kontot precis bara för att ställa lite frågor. Gick hem från en kompis för en timme sen och såg en liten råtta sitta mitt på trottoaren. Den var alldeles lugn och stilla, och eftersom jag haft råttor som barn ställde jag mig bredvid och tittade på den. Närmade mig och trodde den skulle springa iväg men den gjorde ingenting. Den var ganska liten, ungefär lika lång som min hand och brun päls. Till slut började jag känna att jag ville hjälpa den bort från trottoaren och upp i parken bredvid. Närmade mig och lyfte försiktigt upp den (med handskar på). Fortfarande lugn o stilla! Kändes nästan som den möjligen var i chock? Kravlade lugnt i mina händer och satte sig till rätta. Då helt plötsligt kände jag att jag bara inte kunde lämna den där. Blev osäker på om det kunde vara en tamråtta någon släppt ut? Eller beter sig vilda råttor så här när de är sjuka/chockade?? Kanske dumt men bar med mig den hem! Tog ca 25 min, helt lugn hela tiden i min famn. Har bäddat åt den nu i en provisorisk "bur". Ställt in vatten och lite mat. Verkar fortfarande typ apatisk, rör sig knappt. Inte ätit eller druckit. Döende? Ser frisk ut i päls, ögon o svans vad jag kan avgöra. Vad ska jag göra?? Hur vet man om det är vildråtta eller tamråtta? Känner mig helt knäpp som släpat hem en råtta men…nånting kickade väl in som tidigare råttägare och den verkade inte må bra :/ hjälp?? /e

Annons:
Tjeja
10/1/15, 4:30 AM
#1

Stackars liten. Vad märkligt. Något är ju uppenbarligen fel med den i alla fall.. oavsett tam eller vild. Önskar jag kunde hjälpa men jag kan inte råttor. Hoppas någon råttkunnig kan hjälpa dig o svara snart.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
10/1/15, 4:38 AM
#2

Vart bor du?

Jag "tappade bort" en viltfärgad råtthane 23/5 i Kallhäll… Han var då 5 veckor gammal.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
10/1/15, 4:46 AM
#3

#2 hur "tappar man bort" ett djur? Det är ju inte så att man ställer det ifrån sig och glömmer bort det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
10/1/15, 5:04 AM
#4

#3 jag gjorde ett misstag - och där räcker utfrågningen

Nu är jag nyfiken på om det kan vara herr Dalsland som dykt upp!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Troberg
10/1/15, 7:47 AM
#5

Den kan nog bli lite stressad av att inte ha någonstans att gömma sig, och därmed inte kunna vila. Den kan helt enkelt vara för trött för att äta. Lägg in något bo av något slag så att stackaren kan vila ut.

Det kan också vara värt att skaffa lite sånt där medel som man droppar i nacken som tar ohyra (Stronghold eller Frontline, kommer inte ihåg vilket av dem som är för hund och vilket som är för råtta). Har den varit ute ett tag så är det säkrast.  Ohyran går dock inte på människor, så var inte orolig av den anledningen.

Hane eller hona?

Sedan så skulle jag säga att om den låter sig hanteras så är den per definition tam.

VampireGirlElvira
10/1/15, 6:11 PM
#6

Utifrån bilden som jag såg, så tror jag att det är en vildråtta. Men jag är inte helt säker, men jag tror att det är det. Men oavsett om det är det eller inte, så är det synd om råttan. Jag tycker att det var en bra idé att du tog hem den råttan utifall den skulle vara en tamråtta. Den är otroligt söt iallafall. ❤️ Jag tycker att du borde ta med råttan till en veterinär för att kolla upp om den har något bakomliggande hälso problem, och om det är en tamråtta som någon person har antingen släppt ut den stackarn. Men ändå starkt gjort av dig att ta hem den!   

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Tjeja
10/1/15, 6:16 PM
#7

Hur går det med råttisen? ❤️

Hoppas den har piggat på sig, men om inte, hoppas jag du kan ta den till veterinär snarast. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alwyn
10/1/15, 7:21 PM
#8

Oj detta vill jag följa. Hm knepig sits men från bilden tänkte jag vildråtta direkt. Det är ju inte alls säkert dock och i vilket fall skulle jag ge den mat, vatten och vila i två dygn för att sedan ta beslutet om att ta den till veterinär eller ej. Vilda råttor som råkat ut för råttgift kan bete sig sådär konstigt och liksom bli orädda och förvirrade. Kan även vara sjukdom eller tamråtta som rymt/släppts ut ju…only time can tell I guess.

MissanTissan
10/1/15, 8:14 PM
#9

Följer!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

axa
10/1/15, 11:33 PM
#10

Detta vill jag följa. Hoppas verkligen på att det är herr Dalsland som dykt upp och att han kryar på sig!

R4ttus
10/2/15, 12:35 AM
#11

Oj! Hoppas det är den försvunna lillkillen!!

Lilithium
10/2/15, 2:20 AM
#12

Vild tror jag verkligen inte, inte så vanligt direkt med dumboörade vildråttor ;)


ScarletMajesty
10/2/15, 3:18 AM
#13

Jag tror det är en vildråtta, ögonen är alldeles för små och djuptsatta för att vara en tamråtta..hur mår den dock?

Annons:
Troberg
10/2/15, 7:37 AM
#14

Är det verkligen en dumbo?

Jag tycker spontant att det ser ut som en tjej, även om man inte kan vara 100% ur den vinkeln. I så fall är det troligen inte Herr Dalsland, såvida han inte blivit trans när han kommit ut.

Är det en toppörad agouti så är det i stort sett omöjligt att veta om den är tam eller vild, de är extremt lika, och då får man helt enkelt falla tillbaka på "är den OK med att bli hanterad så är den tam".

Tjeja
10/2/15, 10:04 AM
#15

OT #14 

"I så fall är det troligen inte Herr Dalsland, såvida han inte blivit trans när han kommit ut." 

Oavsiktlig ordvits med lite kul ändå!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Troberg
10/2/15, 12:11 PM
#16

Oavsiktlig?

Tjeja
10/2/15, 12:25 PM
#17

#16 var den avsiktlig? Kul i alla fall!  😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alwyn
10/2/15, 1:46 PM
#18

Hahaha trans, kom ut! 😂

Lilithium
10/2/15, 2:42 PM
#19

Han ser inte riktigt toppörad ut iaf uppifrån, men vinkeln kan ju luras.


[dynamitella]
10/2/15, 2:54 PM
#20

Men gud vad spännande. Oavsett vilket så är jag nyfiken på hur detta kommer fortsätta. Verkar råttan rädd nu i efterhand? Har den ätit? Har den ohyra? Verkar handvan?

Annons:
lollynonna
10/3/15, 1:25 PM
#21

tass

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Minoth
10/3/15, 4:35 PM
#22

För mig ser det uppenbart ut att det är en vildråtta :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Alwyn
10/3/15, 4:45 PM
#23

#22 för mig med! Men TS verkar inte va här inne mer, hoppas hen kommer in och berättar hur det gick :)

Minoth
10/3/15, 4:52 PM
#24

#23 vi får hoppas det :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
10/3/15, 9:55 PM
#25

#12 Den är inte dumbo.

Jag tycker det är svårt att se om det är en vildråtta eller tamråtta, då den är så sjuk, förmodligen döende och nu redan död. Tyvärr, så misstänker jag att det är därför TS inte är här…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/3/15, 9:56 PM
#26

skriver ett till så att man kan läsa mitt inlägg utan att vara inloggad… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
10/3/15, 10:32 PM
#27

Ja så är det nog :-(

Annons:
Lilithium
10/4/15, 12:01 AM
#28

Lustigt, eftersom jag själv har haft en dumbo som sett ut sådär och speciellt i den vinkeln.


Minoth
10/4/15, 11:27 AM
#29

#28 den är toppörad på bilden :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

zickan
10/5/15, 3:56 AM
#30

Det är en toppörad osäker råtta. Visst ser det helt klart ut som en vildråtta. Men med tanke på hur den betett sig så är jag verkligen osäker på att det är helt säkert en vildråtta. Visst ser den ut att va i rätt krassligt skick. 
Men med tanke på hur vildråttan nån hittade ute och gav över tillråtthjälpen och hamna hos mig. Så är det stor skillnad. Den råttan jag fick med för flera år sedan var i otroligt dåligt skick. Söderstressad. Efter några timmars lugn och kanske vågat äta lite så attackerade den allt. Firade ner kompakt kamera jag just fått i present av syrran ner i buren för att försöka filma råttans rörelse lite mer då vi var osäkra på vilt/tam. Råkade få kameran i gungning och då tvekade inte råttan utan gick till så otrlig döda attack att min kamera fick sin lins avtuggad. 
Välte matstålen i det hela. Jag väntade några timmar innan jag tog en penna för att putta till matskålen när råttan var på andra sidan buren. Men det gick inte. Den kände sig hotad av pennan som även den blev fort slaktad. 
Och den råttan var så insjunken i sidorna. kunde knappt stå upp utan att tippa omkull. Aldrig varit med om ett sådant beteende på en tamråtta som hittats ute
Så där kan va en skillnad. Om råttan går att hantera även efter den fått andas, vila och ev få i sig näring  fast den ser ut att va någon månad gammal. Så är det större chans att det är en tamråtta.
De har sällan samma insikter som en vildråtta. De äldre vildråttor jag mött är extrem känsliga på lukter, ljud, rörelse och att man kommer nära morrhåren med nått. Känns mer intensiv, på vakt hela tiden. 

Bara hoppas det nu är den försvunna råttan och att den klarat sig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2/6/16, 5:25 PM
#31

trist att vi aldrig fick svar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Duck Lord
2/6/16, 7:12 PM
#32

.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

dinovildkompis
9/2/17, 10:53 PM
#33

varning. tar du råttan till veterinär o den är vild, kommer den avlivas. oavsett skick. det är enligt lag. du får inte ha vildråtta hemma. jag har en hemma, så jag vet. hon klarar sig inte ute o hon sökte verkligen min hjälp. älskar pyret o ska ha henne hemma, dock följer lite restriktioner: du kan inte ha tamråtta med vildråtta, din vilda kommer ha ihjäl den tama - o din vildråtta är sju resor starkare, på alla sätt. den är överlevare med starka instinkter. vilket betyder: den kan bli aggressiv som vuxen eller när den piggar på sig. o den gillar inte att vara instängd. dock är det skillnad på fåglar som vilda aldrig nånsin trivs i fångenskap. en råtta kan, beroende på dig o dess personlighet. men den kräver mer yta, o gärna superstor bur o kan sättas ut på balkong ibland när vädret tillåter. håll väldigt noga hygien. urinen kan innehålla bakterier som du får ta stelkramp mot, samma gäller om nu råttan biter dig. ingen kommer knacka på hemma hos dig, men håll tyst om att du har en vildråtta. ge extra av allt o hoppas det går bra. försök hitta nån som kan ge medicin eller undersökning. ring runt. var försiktig. hoppas den mår bättre o snällt hjärta du har, nu får du ta ansvaret och du får säkert tusenfalt tillbaka.

tanglytails
9/3/17, 12:36 AM
#34

Tråden är från 2015.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Upp till toppen
Annons: