Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 882 ggr
welshuf
2015-09-29 16:42

Mat och toaträning

Har läst lite ang mat osv att man kan ge dem pasta potatis och kött! Samt grönsaker osv!

Men har lite frågor när det kommer till kött osv. 
Finns et någon speciell kött art dem inte får äta?
Kan dem äta stekt?
Gör det extrem skillnad i magen på dem beroende på krydda eller inte?

Pasta osv.
Kan dem äta mjölkbaserat, tillexempel stuvade makaroner osv?

Hoppas på svar och gärna vidare förklaringar på vad man inte ska göra med maten man levererar! 

TOATRÄNING,
Har köpt ett såkallat toahörn, 
Men vet inte hur jag ska göra för att få min älskade att gå där! 
Har ni något tips på hur man kan göra för att få henne att förstå att det är just där hon skall infinna sig?

Annons:
Rumblebee
2015-09-29 17:08
#1

De bör inte äta något med mycket kryddor i. Jag tänker lite som så att om maten är "barnvänlig" när fet häller kryddor så är det lämpligt för råttor. Så alltså ingen stark mat. Stekt mat kan de också få dock så blir ju maten fetare så är inget de bör få för ofta. Råttor är laktosintoleranta så mjölkprodukter skulle jag ta det försiktigt med. jag ger mina råttor lite ost ibland (väldigt sällan) och de har aldrig blivit dåliga i magen. De har även fått pannkaka och plättar vilket också innehåller mjölk. De kan annars äta i stort sett det mesta. Vad gäller potatis då måste den vars tillagad på något sätt, rå potatis är inte bra att ge. Vad gäller toaträning så bör du ha ett annat material i än resten av buren, håll buren så ren dom möjligt och lägg ett par bajskluttar i toaletten så kommer hon till slut att fatta. Det är bara att vara tålmodig, det kan gå snabbt och det kan ta lång tid med. Räkna dock inte med 100% rumsrenhet, i alls fall inte när det gäller urin då de kan revirmarkera lite

welshuf
2015-09-29 17:15
#2

Okej, Tack så mycket för hjälpen! :) Ska testa med en gång! :)

myismyname
2015-10-03 14:57
#3

Har du bara en råtta? Jag tänker på följande formuleringar:

"Men vet inte hur jag ska göra för att få min älskade att gå där! 

Har ni något tips på hur man kan göra för att få henne att förstå att det är just där hon skall infinna sig?"

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Troberg
2015-10-05 12:03
#4

Lite kryddor är ingen fara, men ge dem inte en riktig indisk Vindaloo.

Samma sak med mjölkprodukter. Lite är OK.

Dock, INTE ädelost, inlagda produkter eller lutfisk.

welshuf
2015-10-16 06:50
#5

Just då hade jag en! :3 Hade precis köpt en, Men nu har jag två! :) Två systrar. Hade blivit lite problem med ena innan jag köpte av säljarna! 

Vet att dessa är flockdjur! :3

welshuf
2015-10-16 06:51
#6

Okej ska memorera det. Men Vanlig ost funkar till viss mängd? :)

Annons:
Mymlan&Vifs
2015-10-19 15:51
#7

Jag skulle strunta i ost såvida jag inte ville ha överviktiga råttor i hemmet. 🙂

Köp lite rått-torrfoder och blanda i havregryn eller fröblandning, så kan råttorna få färskmat vid sidan om då och då. Det fungerar lika bra och är snällare mot plånboken dessutom. 😛

komigentammie
2015-10-20 02:32
#8

Hade struntat i mejeriprodukter helt, kolhydrater hade jag varit försiktig med då torrfodret redan består av så mycket kolhydrater samt försiktig med protein. 

Men färskfoder bör de få  utöver torrfodret, ja 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: