Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 569 ggr
macke88
2015-08-29 16:26

Träna råtta att vara "rumsren" i famnen

hej finns de nån här som har något bra tips på att få råttorna att inte bajsa och kissa när man tar upp dom? Går de att få dom "rumsrena". Just nu tar jag bara upp dom kortare stunder typ 3 min och dom hinner nästan alltid kissa/bajsa på en, tacksam för tips och ideer :D mvh macke

Annons:
Honestyisdead
2015-08-29 16:34
#1

Mina har alltid markerat. Har bara haft hanar. Angående bajsade så lyft bort dom och lägg bajset i råttan direkt.

Toan ska finnas både i buren och när dom är ute och springer. Lägg allt deras bajs i den så brukar de förstå ganska snabbt.

Du låter väl dom springa utanför buren också? 3 minuter är väldigt lite.

macke88
2015-08-29 17:25
#2

ja självklart får dom vara ute mer men fick hem dom igår och jobbar på rumsrenheten nu. men tack för tipset :) såg att de redan fans lite trådar om detta här på sidan

Honestyisdead
2015-08-29 17:33
#3

Lycka till :)

macke88
2015-08-29 19:06
#4

tack! :D

Gracce
2015-08-30 18:35
#5

När du ska ta ut råttan ur buren, lyft den alltid först till "toaletten".  När de kissat tar du ut dem.

Honestyisdead
2015-08-30 18:54
#6

#5 Få råttor stannar i toaletten om dom vet att dom ska få komma ut.

Annons:
macke88
2015-08-31 07:58
#7

ja igår kväll när jag hade uppe mina små grabbar så var dom jätte duktiga inget bajs inget kiss och när jag satte tillbaka dom i buren (i deras toalett hörna) så kissade dom där direkt :D stålt över dom. är de vanligt med hanar att dom bråkar lite om dom vart uppe vart för sig när dom kommer tillbaka i buren? jag har bara haft en flock tjejer innan nämligen.

dorkey
2015-08-31 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Jodå, Råttor bråkar och bufflas ganska mycket hela tiden.

Mina är nu 3, snart 4 månader och nästan 100% rumsrena. Det sker olyckor ibland och mycket hamnar runt om lådan (vill väl men blir lite fel).

Jag tycker det är superviktigt att hålla buren REN. Tvätta tyger och städa ofta, har en hel IKEA-påse med hängmattor som jag bara byter ut lite varannan/var tredje dag, putsar gallret med en trasa då också.

En låda per våning* ungefär, det får inte vara för långt bort helt enkelt.
Alltid alltid alltid ta med en låda när de är utanför buren.  Visa alltid lådan minst en gång! Så de vet att den finnas där.

Samt att om man gosar mycket under tröjan och sånt, att lite då och då sätta ner dem på lådan och se om de kanske är lite pillnödiga.

Berömmer mycket med mjuk röst lite pill på huvudet när de går på låda.
Blir "paff" och skyndar mig sätta råttan på lådan om det råkar bli olycka - berömmer sedan.

Då brukar det gå supersmidigt. Mina råttor går ingenstans utan en låda… :-)


Upp till toppen
Annons: