Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 773 ggr
[Silverräv69]
2015-08-28 13:43

Hjälp till vårt kusinbarn

Min mans kusinbarn köpte 2st råttkillar för 6 dagar sedan och nu har lill-tjejen börjar visa symtom för allergi mot dem.
Ingen i familjen har haft smådjur med spån/halm/pellets förut, men de har många klasskamrater/kompisar som har smådjur.

Eftersom de bor med flera katter och en hund gav jag dem rådet att först byta underlaget hos råttorna för att försäkra sig om att det inte är kutterspånet hon reagerar mot.
Jag hade alltid papperspellets till mina råttkillar och vår hamster hade bara aspflis.

Har ni några fler råd, som de kan testa för att försäkra sig om att det inte är råttorna hon reagerar på.
Makens kusin sa att dottern är helt förkrossad över att inte få ha kvar sina råttor som hon blev blixtförälskad i!
BTW..alla kusinbarnen har en fantastisk hand med djur, råttorna har fått ett superbra hem!

Annons:
Surpan
2015-08-28 13:52
#1

Kutterspånet borde de ta bort oavsett, det är skadligt för råttorna. Vet du hur tjejen reagerar? För jag är inte allergisk, men eftersom råttor klor är så tunna och vassa så kan jag få klåda om de får springa på huden. Speciellt runt axlarna/halsen och insidan av armarna där huden är lite tunnare. Det blir liksom så små sår att det inte syns men ändå blir irriterat, om du förstår? Så om det är klåda hon får, säg åt henne att testa att bara ha dom utanpå kläderna om de ska klättra runt. Andningsbesvär och sånt är krångligare… :/

/Surpan

Troberg
2015-08-28 14:27
#2

Städa ofta, prova annat bottenmaterial (alflis eller papperspellets).

Pröva om det är råttorna eller bottenmaterialet (som inte ska vara halm eller kutterspån) som är orsaken genom att, när hon mår bra, sniffa rejält på en råtta.

Hjälper inte det, så funkar Clarityn eller Loratidin bra. Funkar för mig, i alla fall. Båda dunkar lika bra för mig, Loratidin är billigare. Hjälper inte den så finns det ännu bättre tabletter , men jag har glömt vad de heter (kan det vara Livostin?). De funkar för min sambo, där Loratidin inte funkar. Man kan acceptera begränsningarna ens allergi ger, eller så kan man be den dra åt helsike och medicinera bort den. Det senare alternativet har också fördelen att jag kan klippa gräset, laga gräsklipparen osv…

[Silverräv69]
2015-08-28 14:32
#3

Lill-tjejen nyser och har fått rinnande ögon, inga hudbesvär vad jag hört.
Vet inte hur mycket hon tagit ut råttorna i och med att hon bara haft dem i 6 dagar, hon kanske inte riktigt vågar ha dem ute en längre stund när hon inte känner dem än.

Städningen vet dem om, jag har berättat allt jag gjorde för mina råttor, hade flera flockar under 6 års tid.

Tror inte mamman vill börja med att medicinera dottern för råttornas skull, men det är upp till dem. Hon kan vara 11 år gammal.

Honestyisdead
2015-08-28 15:23
#4

Bort med spånet. Hjälper inte det tror jag inte det finns mycket att göra om städning inte hjälper.

[Silverräv69]
2015-09-02 11:12
#5

Bytet av bottenmaterialet hjälpte inte, så de små råttorna ska få hitta ett nytt hem, de tas inte tillbaka därifrån de köpte dem.
Jättesynd, men de försökte iaf och det är ett stort plus! =D

Troberg
2015-09-03 08:51
#6

Jag skulle fundera en vända till på medicinering.

Dagens mediciner är jättebra, inte alls som för 30 år sedan när jag var ung. I stort sett inga biverkningar alls (det enda jag märkt är att jag skjuter aningen sämre, då jag blir aningen skakig på handen, men det är inget som märks utanför sådana specialsituationer).

De är billiga (jag hörde någon jämföra med "ett halvt frimärke om dagen").

Jag har också hört (men vet inte om det är sant) att en medicinerad allergi som barn ökar sannolikheten att den växer bort i puberteten. För mig försvann i alla fall pälsdjursallergin, jag har hund, katt och råtta (även om jag är råttlös just nu) utan problem. När jag var 10, om jag glömde medicinera så innebar besök hos en hund ett besök på akuten. Min gräsallergi är mycket bättre, men inte helt bra (ett tips, ska ni byta remmar på en åkgräsklippare och är gräsallergiker, spola av den rejält först…).

En bra sidoeffekt av allergimedicin är att den är kanon om man bränner sig på brännässlor. Jag brände mig rätt så rejält när jag snubblade vid frisbeegolf. Sved som bara den över hela underarmarna. En tablett och några minuter senare så var det i stort sett helt bra.

Folk är ofta för rädda för mediciner, trots att de är till en enorm hjälp. Det finns ingen anledning att inte leva som man vill bara för att man  inte vill ta läkemedel.

Annons:
[Silverräv69]
2015-09-03 11:40
#7

#6 Medicinering av kusinbarnet är upp till hennes mamma. Det är inte upp till mig att ta upp det med dem, de är mycket duktiga föräldrar och vi litar på deras förnuft.

Jättekul att du växte ifrån din allergi, men jag tror mer på att det var av naturliga skäl och inte av medicineringen.
Mina allvarliga allergier försvann utan medicinering efter byte av miljö, så det var någon process i kroppen som förändrades. Jag är idag helt utan någon form av allergi.

Jag är inte emot medicinering, går dagligen på 2-3 sorters medicin efter min stroke, men de ska tas med förnuft, inte blint och man ska till största delen lita på kroppens förmåga att läka ut med rätt kost och livsstil. Med baskunskap om kroppens funktioner kommer man otroligt långt, min 84 åriga mormor tar inga onödiga mediciner och hon är en av de klaraste och piggaste personligheterna i vår släkt! Jag litar inte blint på läkare och mediciner!

Troberg
2015-09-03 14:55
#8

Naturligtvis gör de som de vill, jag ville bara beskriva min erfarenhet och att allergi inte är något som man behöver utstå idag. En tablett om dagen och det är ett ickeproblem.

När det gäller läkemedel så är jag omgiven av sköterskor och läkare i bekantskapskretsen, och av dem har jag lärt mig att se läkemedel som ett användbart verktyg för att inte må dåligt. Visst, kost och sånt är bra, men det räcker bara så långt. Kosten är kroppens ordningsvakter, men ibland så behöver man kalla in insatsstyrkan, så att säga.

När det gäller äldre, så handlar det mest om hur frisk man är i grunden. Är man lite skruttig så är läkemedel superbra för att hålla igång och förbli frisk och pigg.

JoySurrender
2015-09-07 00:18
#9

Råttor ska inte ha spån, halm eller pellets. Så bort med det.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Upp till toppen
Annons: