Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 654 ggr
[Klave]
2015-08-27 00:36

Hjälp med bitande råtta

Hej har två råtthanar på nu 1.5 år. Den ena är väldigt go i temperamentet älskar allt och alla medans den ena är lite mer skygg och håller sig helst med mig från dag ett. Min kille har varit med sedan dom var små och har tagit hand om dom som sina egna dvs. städat, gett dem mat och godis, badat dem, sagt till dem om dom gjort något dumt etc. och den lite skyggare råttan har inte känt sig lika bekväm med honom men kommer endå till honom och har mer tillit för honom än andra personer i min familj. 

Men på senare tiden har han börjat hugga rejält mot min kille. Han har innan haft problem med att hugga innan han ser vad saker är för att han antagligen har trott att det är mat så vi har varit väldigt försiktiga för att han ska förstå att det inte är mat så vi har helt slutat ge mat genom gallret utan i matskålar (någon enstaka godis i handen) och så har vi stått länge innan och pratat med honom så att han ska se vad det är som kommer och sedan har vi klappat honom. 

Nu till det märkliga, när jag gör det går det hur bra som helst och han hugger aldrig mot mig utan jag får klia honom och han börjar gnissla tänderna men när min kille gör på exakt samma sätt så hugger han rejält och det blir små sår på hans fingrar, vi har då gjort höga "shhyy" ljud och försökt hålla kvar handen även om det har varit svårt för min kille eftersom det har gjort så ont för att visa  att det inte är okej och att man inte får vara ifred om man gör så, tar även upp honom och säger till med en mörk röst. Vi har försökt länge med att min kille ger honom godis via handen och så för att dom ska få bättre kontakt och att jag har tagit hand om saker som han kanske inte älskar tex. bad så att han inte ska förknippa min kille med något dåligt men det verkar inte fungera och har gått ett halvår snart.

Tar gärna emot hjälp, tips, tankar osv. eftersom jag känner att jag har kört fast helt med nya saker att pröva.

Annons:
R4ttus
2015-08-28 00:37
#1

Spekulerar bara nu …

Om du är tjej, så kanske han ser din kille som en manlig konkurrent. (Händer ju att en del djur gör ju så, men vet inte om det förekommer bland råttor, är nog väldigt ovanligt i så fall. Men det är det ju bland t.ex hundar också.

Har däremot själv en råtthane som plötsligt flög på och högg och högg en manlig vän till mig utan anledning i soffan (jag är tjej). Den råttan har däremot  inga som helst problem med min syster.

Har aldrig vågat låta den råttan umgås med "främmande" människor igen efter den händelsen, så har inget mer än den enstaka händelsen att backa upp det mot. Men det var en tanke som slog mig då, då den råttan har/har haft uppenbara hormonproblem, men inte så illa att han inte klarar av att bo en flock. Han är även extremt gosig och snäll mot mig.

-

Hur många råttor är det i flocken? Har du sett något beteende mot de övriga i flocken som kan tyda på hormonrubbningar/dominansproblem? Behöver inte vara allvarligt eller farligt. Men om han t.ex. vill brottas mycket, markerar överdrivet mycket revir osv.

Men den/de övriga i flocken trivs alltså med din kille utan problem?

Jag hade nog accepterat hans ovilja att umgås med din kille och andra familjemedlemmar, även om det är sorgligt och tråkigt.
Att han funkar bra med dig och visar att han tycker jättemycket om dig är ju ialla fall oerhört positivt, och smickrande!

Ska tänka på det här och återkommer om jag lyckas komma på något man kan testa som ni inte redan gjort…

Troberg
2015-08-28 08:53
#2

Jag skulle lagt honom på rygg nästa gång det händer, för att etablera rangordning och "så gör man inte".

När det händer, ta direkt upp råttan lite bryskt (men inte ovarsamt). Lägg den på rygg och tala på nära håll (jag brukar köra näsa mot nos) i sträng ton. Inte arg ton, bara sträng. Tänk dig ett monotont inhamrande av en spik i rytmen. När råttan ger sig och slappnar av så släpper du upp den och gosar den, för att visa att ni är kompisar. Med andra ord, ganska exakt vad en annan råtta skulle göra.

Då har du visat att man inte gör så, att du bestämmer och att ni är kompisar.

Viktigt är att tillrättavisningen kommer direkt efter bettet. 30 sekunder senare är för sent.

Edit: Viktigt är förstås att det är din kille som tillrättavisar. Det är han som behöver etablera rangordningen, eftersom det är han som råttan testar.

R4ttus
2015-08-28 12:21
#3

#2 Är råttan inte flocksmart eller "avtrubbad" av hormonproblem så kan det provocera att lägga på rygg och göra saken värre, enligt min erfarenhet i alla fall =\

Har gjort liknande på vissa bråkstakar och gett bra resultat, men inte alltid som sagt, och bara förvärrat aggressionerna mot mig. De som enbart provocerats har haft hormonproblem/dominansproblem.

Bara en liten varning.

Troberg
2015-08-28 13:30
#4

Jag har haft en som det inte hjälpte på, men hon blev i alla fall medveten om att hon gjorde fel när hon nöp. Hon hade för kort stubin, helt enkelt, och nöp till utan att tänka, och direkt efter såg hon jätteskamsen ut.

Inte mycket att göra där annat än att lära sig att se när hon var på dåligt humör och hålla fingrarna ur vägen då.

Upp till toppen
Annons: