Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1363 ggr
Roonja
2015-07-27 18:38

Sjuk?

I morse när jag tog upp Olaf så andades han jättehögt, snabbt och det lät fruktansvärt smärtsamt. Det lät som att han hade problem med luftvägarna. Han pep så fort jag rörde honom och när jag släppte ner honom i buren så går han inte bra. Han tappar liksom balansen och ramlar. Han börjar närma sig två år. Jag kan ta honom till veterinären men jag vill gärna se vad ni tror? Han har aldrig någonsin pipit och varit aggressiv mot mig men nu försökte han bita i mig och pep av smärta. Vad man vara fel? :'( Sitter och gråter… Hans burkompis är några dagar äldre än honom och har en längre tid haft en knöl. Jag gjorde rent den och den har stannat i storlek men nu har den vuxit ännu mer. Han verkar inte lida av den, men vad kan det vara? *orolig råttmamma* 😕

Annons:
Tjeja
2015-07-27 18:53
#1

Kan ta honom till veterinären? Du borde åkt dit med honom i morse genast juh! :(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Roonja
2015-07-27 19:10
#2

Ingen klagotråd. Hade han varit döende hade jag åkt akut. Jag ville ha era råd om vad det kan vara,vad som är bäst att göra. Jag vill inte att han ska lida. Ja jag kan ta honom till veterinären. Men jag har ringt och och de sa att jag skulle ta dit honom för avlivning för det fanns inget att göra. Så jag vill ha råd

Roonja
2015-07-27 19:29
#3

Veterinären i stan sa att det inte fanns något att göra då både balansen och andningen är dålig och att han piper av smärta när jag tar i honom. Nu är det dock bättre. Jag vill dock inte att det inte ska finnas något att göra. Så jag vill gärna ha lite råd. Är otroligt ledsen. Han är mitt lilla barn. Men jag åker dit direkt imorgon bitti eller ikväll om det blir akut

Tjeja
2015-07-27 20:29
#4

…Din råtta lider.. och JO han är uppenbarligen så gott som döende och du plågar genom att hålla honom vid liv när han är så dålig!

Åk till någon råttkunnig veterinär i så fall om den allmänna vetten du ringt inte kan något om gnagare!

Se genast till att han får hjälp.. antingen så han kan bli frisk eller så att han får befrias och dö!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Roonja
2015-07-27 21:11
#5

Oj vad du överdriver. Jag gör allt för mina råttor. Lägger ner flera tusen. Han är inte döende och han mår bättre just nu. Nu andas han vara konstigt. Så jag ber dig hålla mer din ton tack!!!!! Jag ber om råd om vad det kan vara!! Jag vill inte bli påhoppad om att det är jag som gör att han lider och dör!! Jag skrev att jag skulle åka till veterinären imorgon så läs innan du blir så dum :) skulle det vara akut så hade jag åkt nu och imorse. Jag känner ju ändå honom bäst. Jag är inte okunnig om varken djur, råttor eller sjukdomar så snälla va inte så dum :)

Roonja
2015-07-27 21:13
#6

Jag återkommer imorgon bitti när jag varit hos veterinären så kan jag berätta vad som hänt till dig Tjeja :) jag lovar att jag själv kan bedömma hur han mår och jag tog illa vid mig av ditt inlägg. Därav blev jag upprörd i texten :) veterinär direkt imorgon. Tills dess vill jag gärna ha tips om vad det kan vara som orsakar detta :)

Annons:
Mirrorglace
2015-07-27 21:59
#7

balansen, luftvägarna och fysisk smärta? ganska knepigt vad det kan vara… kan ju vara något med lungorna om det gör ont när du lyfter honom där, eller gör det ont var som ? 

jag vill säga nån slags tumör för det kan inverka på de tre, men stroke kan va möjligt också pga balansen… OCH för att det hände så plötsligt över natten om jag förstår rätt…  kan vara flera orsaker också :/

Beklagar djupt verkligen, och hoppas det går att fixa på han :(

❤️

Roonja
2015-07-27 22:39
#8

Tack så himla mycket för svaren Mirrorglace. Han verkar bara ha ont över bröstkorgen och ev magen. Magen är uppsvullen, vi funderade på om det kunde vara tumörer som tryckte på?som du skrev. :( ja precis! Tack det värmer…jag har ett sådant otroligt starkt band med de. Han betyder allt. Man kommer de nämre än vad man tror och de är som mina bebisar och jag hoppas på det bästa hos veterinären imorgon :)

Mirrorglace
2015-07-27 22:48
#9

Då kan det nog vara en tumör, usch :/ Förstår dej, skulle något hända mina råttor skulle jag flippa totalt… men hoppas de går bra och det INTE är nån tumör hehe :) berätta gärna sen, vill verkligen veta hur de går med bubben!

❤️

Roonja
2015-07-27 22:51
#10

Jag skriver imorgon efter veterinären :) ja precis! Är då ledsen så att det inte går att beskriva. Ännu mer rädd över om det inte skulle gå att göra något. Skulle betala så mycket det gick trots att han snart är två, bara han blir frisk

Tjeja
2015-07-27 23:00
#11

Förlåt Ts om jag tog i förmycket.. förstår att du är ledsen och vill din råttis det bästa.

.. men kanske tiden faktiskt börjar rinna ut för din vän och det bästa för honom är att få vila helt..

För även om det går att åtgärda och rädda honom så är ju frågan för hur lång tid då? och Hur bra kan han faktiskt bli? och Hur mycket lidande kommer det kosta honom att bli bättre?

..ibland är det svårt att se på sina egna pälsklingar när det är dax för man liksom vill inte se.

Men kan han bli helt bra igen utan att det blir för kämpigt för honom hoppas jag givetvis att han får bli det!

Lycka till hos veterinären. Hoppas du har någon som faktiskt är bra på råttor som kan hjälpa.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sarakaka
2015-07-27 23:18
#12

1. Angående luftvägsproblemen. Det är vanligt hos råttor. Det krävs antibiotika men min egen erfarenhet är att det tyvärr inte funkar. Men man kan ju försöka. Annars är tips för att undvika luftvägsproblem att undvika parfym, använda parfymfritt, se till att det är rent i buren och i rummet, att vädra (täck för buren med filt så att det inte drar för mycket) o.s.v.

2. Motoriska problem, som att ha dålig balans, kan dels bero på smärta i någon extremitet (benen tex) men även neurologiskt. Hjärnskada, hjärntumör eller liknande kan vara orsaken.

3. Knölen din råtta har kan vara en tumör, vilket är mycket vanligt hos råttor.Tror att 5 av mina 11 råttor fick avlivas pga tumörer.

4. Känner du att något är allvarligt fel med råttan och att den lider behöver du tyvärr ta det svåra beslutet om du vill försöka med veterinärvård eller helt enkelt avliva den. Att ha en så pass dålig råtta hemma är inte bra för varken råttan eller dig. Särskilt inte råttan som enligt din beskrivning verkar må mycket dåligt. Något behöver göras i alla fall, det beror ju mest på vad som går att göra och vad din ekonomi tillåter.

Lycka till hos veterinären, kram.

Roonja
2015-07-27 23:20
#13

#11 Tack! Jag förstår din ton ändå, självklart. Jag tog bara lite illa upp :) man vill INTE se någon som låter sina råttor lida. Jag får hoppas att de kan hjälpa imorgon hos veterinären :) jag vet att det kan vara svårt. Säger vetten att han kommer lida eller bli sämre, eller rent av aldrig kommer bli bra så kommer jag ju behöva ta de svåraste beslutet av de alla :(

Annons:
Roonja
2015-07-27 23:25
#14

#12 tack så hemskt för ditt svar. Ja jag har hört att det kan vara svårt att de blir bra från det :( jag är städfreak så jag städat varje dag och använder inte parfym. :) ja visst kan det vara både hjärt ocv hjärnskada :( ja,har sett att tumörer är väldigt vanligt. Det är tråkigt. sven har haft det länge nu och den blir långsamt större. Jag lägger ner de mesta av mina pengar på djuren. Köpte nyligen en bur för 2500 kr till de och så händer detta :'( de som skulle bli så lyckliga…men jag har veterinärkonto. För mig är det en självklarhet att ta mig till veterinären om någon är sjuk så jag har pengar liggandes. Nu får vi bara hoppas att de kan göra något för honom imorgon. Jag har bokat tid för koll. Kramis ♡

Roonja
2015-07-28 12:09
#15

Precis hemkomna från veterinären. De undersökte honom, fick med mig en antibiotikakur som han ska ta. Återkommer om hur det går :) så just nu är han okej. Han fick lite smärtstillande ifall han hade ont. Men de hittade inget tydligt fel på honom.

sarakaka
2015-07-29 20:56
#16

#15 Okej, ja återkom så får vi höra hur det gick! Vi håller tummar och tassar!

zickan
2015-07-30 00:36
#17

Visst kan det va tumör som trycker på. Men lite aviga symptomer för det. Även osäker om det är pga smärta han piper/bet. Eller om det var för han själv får svårare att andas när du håller på med honom och får panik, vill loss.

Skulle nog rekommendera va försiktig med hanteringen. hellre lyfta fort över till säng/soffa än bära runt på förmycket om han ska ut. Han behöver all kraft att orka andas själv. 

Låter det torrt eller mer fuktigt/vätskande rossel  när du hör på bröstet? 

Ligger han mer som vanligt eller verkar han försöka ligga i ställningar så huvudet lutar uppåt med nosen mer mot taket?

Om du kan få till det med veterinären tror jag prednisolon kan underlätta lite för honom. Är de inte helt puckade borde det gå att bara ringa och säga du varit där och ber om det. Om de tvekar be dom ringa och rådfråga andra kliniker.  

Ges tillsammans med den medicin han redan äter nu. Brukar stödja att dra ned ev svullnad osv, hjälpa andningen. 

Sedan finns det starkare mediciner som veterinärer brukar va svårare att skriva ut, men värt att tjata om. Om han inte reagerar till det bättre på nuvarande.

Ronaxan och tylan. Som kan kombineras med andra mediciner. Dvs köra dubbelt om det inte börjar hjälpa med det du redan fått ut. Olika mediciner tar olika saker och få veterinäre vill ens köra en bakterieodling osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Roonja
2015-07-30 01:15
#18

#17 Tack för all hjälp i chatten, du är guld värd. Tycker dina förklaringar låter väldigt rimliga. Mycket mer bättre än veteriären till och med. Han trodde lunginflammation, vilket jag fått penicillin, men är det värska i lungorna som jag funderat över så kan det väll vara svårt att göra något? :( Jo precis. Jag ska ringa dit och se om jag kan få en till tid eller bara komma dit och hämta med mig det du skrev om :)

zickan
2015-07-30 01:33
#19

Beror lite på vad det är för vätska. Vissa går att bli av med, vissa kan man inte göra nått åt och slutändan kommer det inte leda till nått positivt. 

Är omöjligt säga på vad det kan vara. Går bara gissa som veterinärerna gör. Skönt nog är det ungefär samma mediciner som testas för lunginflammation som annat. Bara hoppas det hjälper med den han fått. Finns annars andra mediciner som är starkare. 
Se om han blir nåt bättre eller nått sämre nu inom närmsta dagar. 

Tyvärr är det inte så många bra veterinärer häromkring. Vet ingen alls där du bor att rekommendera. Man kan alltid ringa och rådfråga eller be vterinären ringa nån specifik veterinär och rådfråga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Roonja
2015-07-30 03:22
#20

#19 Jaså, ja det skrev du ju! :( Hmm hoppas det är det som går att bli av med.

Ja precis! :) Jag håller koll på mitt hjärtegryn <3 
Ja..det är himla tråkigt. :( Borde finnas fler som är bra på smådjur! :)

Annons:
[lillaamysaan]
2015-07-30 23:38
#21

Hur har det gått med honom?

Roonja
2015-08-04 21:58
#22

Ursäkta att jag inte svarat…vi har haft besök från tyskland och vi har stonkat på här med medicineringen…tyvärr var vi tvungna att åka akut imorse då han började kippa efter luft. Vi fick avliva honom. Han somnade i min famn. Jag kan inte förstå att han är borta. Jag kan inte sluta gråta :'( han var min bebis…

Tjeja
2015-08-04 23:25
#23

Beklagar!  🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

LillyAmanda
2015-08-05 01:52
#25

Massa styrkekramar ♥

**//Amanda

Roonja
2015-08-05 01:54
#26

#23 Min kommentar skickades innan jag hann skriva klart, tack <3 

#25 Tack <3

lenafena87
2015-08-05 06:40
#27

Nej vad hemskt!! Beklagar verkligen…🌹

Annons:
Roonja
2015-08-05 09:38
Roonja
2015-08-05 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#29
Mirrorglace
2015-08-05 19:53
#30

neej fy vad hemskt… hoppades verkligen d skulle gå bra ! beklagar djupt ;(🌺

❤️

Roonja
2015-08-07 15:58
Upp till toppen
Annons: