Annons:
Etikettråttägare
Läst 1150 ggr
tikkito
7/24/15, 11:10 AM

Hjälp fort!

(Vet inte vilken grupp jag ska sätta detta i.) Jag köpte mina råttor igår och de är tre omplaceringsråttor. Ena är ca 1 år medans de andra två är yngre och bröder. I natt sov de tillsammans och så men imorse började de två bröderna bråka med den äldre. De puttar ner honom från alla hyllplan och trycker in honom i hörnen. de står liksom på bakbenen och trycker mot varandra. Hon som sålde dem sa att de hade funkat bra hittills. Jag har separerat den äldre från de andra för att de inte ska slå ihjäl honom. Det ända stället han fick vara ostörd på var uppe i hörnet på voljären, där han fick hänga i gallret. Den äldre råttan är snäll men lite skygg medans de andra två är hur aggressiva som helst och vaktar varandra. Min fråga är alltså, vad ska jag göra? Ljög den förra ägaren om deras beteende? Har jag gjort ett misstag? Hur ska jag fixa detta?

Annons:
Zolah
7/24/15, 11:14 AM
#1

du får förklara lit mer ingående, har det blivit sår? är dom aggressiva mot dig?  är dte nåt speciellt tillfälle?

något som är vanligt om dom är tonåringar är ju rank brottning, dom ska alltså se vem som ska var i rangerna.

tikkito
7/24/15, 11:20 AM
#2

De är aggresiva mot han som är äldre och de är aggresiva mot mig, liksom försöker hugga mot mig när jag står brevid buren och de har bitit mig när jag försökt att separera dem. Sedan när de bråkar ger de ut ett lågt gnisslande läte. Den äldre råttan har ett sår under ögat nu.

marathos
7/25/15, 7:40 PM
#3

Jag är väldigt osäker på hur man löser detta bäst, men borde det inte vara bra att sära på dem? Tänkte så att den äldre råttan får komma, och att det inte blir fler skador.

Troberg
8/26/15, 10:04 AM
#4

Om ungdomarna gaddar ihop sig så skulle jag överväga att sära på dem ett tag, det kan "plocka ner" dem lite, göra dem mindra kaxiga.

Jag har också märkt att tid med och uppmärksamhet från husse ger status i flocken, och kan hjälpa till att etablera rätt ordning.

Jag hade en gång en råtta som hade lite attitydproblem och som försökte bli ledare för flocken (vilket hon inte var lämpad för). Av en slump (hon behövde opereras) så fick hon sitta i sjukbur ett par veckor, medan jag aktivt umgicks mycket med hennes syster Tuss, som var precis rätt personlighet för att bli bra ledare. Då blev Tuss flockens ledare, och när Lufi kom tillbaka in i flocken så var hon på en lägre rang och accepterade det.

Jag vet dock inte hur man ska tillämpa det på din situation, när två av tre är problemet…

dorkey
8/26/15, 4:07 PM
#5

Precis som de andra säger, samt att andas ut och analysera situationen! 

Råttor kan vara rätt tuffa med varandra. Man brukar ha en gyllende regel:  
Bråkar de hårt men det blir inget sår/blod? Låt de ordna det själv.
Blir det sår/blod? Separera direkt!

Sedan komma på vem som orsakar problemet - vem startar/är den dominanta/är ledaren? Ta ut denna ur buren och låt honom vila för sig själv. Låt de andra två träffas på neutral mark (typ handduk på ett köksbord eller något liknande) och ha uppsikt, går det bra?

Beroende på vem (och varför) som orsakar problemet och aggressionen, så kan man jobba därifrån!

Samt att det är viktigt att umgås mycket med råttorna, aktivera dem utanför buren så de blir trötta. Kan du hantera råttorna? Eller är de otama?


Alwyn
8/28/15, 5:09 PM
#6

#5 Jag tycker att ditt inlägg är så bra! 🏆

Annons:
Upp till toppen
Annons: