Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1694 ggr
Rumblebee
2015-07-21 15:49

Tassavtryck

Vet att det finns en hel del trådar angående tassavtryck men undrar ändå om någon vet ett bra sätt att få råttors avtryck på papper. Jag vill ogärna använda något som behöver tvättas bort i och med att mina töser verkligen ogillar att bli fasthållna. Så bäst vore att det är något som de kan tvätta bort själva. Jag funderar på att använda ketchup men har ingen aning om hur bra det skulle fungera. Nu är dom visserligen tre månader gamla men tanken är att ta olika avtryck allt eftersom de växer, om de nu kommer att växa något mer. Tycker att det skulle kunna bli ett trevligt tatuerongs motiv, ångrar lite att jag inte fixade avtryck när de var lite mindre.

Annons:
L!na
2015-07-21 15:53
#1

Du kanske kan mosa blåbär. Vet inte om det blir så mycket färg, men man kan ju alltid testa ;)

Zakaraa
2015-07-21 16:46
#2

Det jag märkte tydligt var att inte använda mycket färg/krämig/kladdig (ex fingerfärg för barn) för då får du aldrig ut ett bra avtryck (men det kan bli en cool tavla 😃)
När jag tog avtryck för min tatuering så gjordes det av tatueraren så det användes en typ bläck som de målar på huden för att se om man gillar tatueringen innan den göra (om du vet vad jag menar)

Den färgen var bra för den fungerade som bläcket vi får trycka tummen i när vi ska göra tumavtryck. Så jag skulle nog nästan titta efter sådant bläck och svamp (tumavtrycksbläcket alltså) vet inte hur pass ofarligt själva bläcket är men färg av den varianten skulle jag tipsa om.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Rumblebee
2015-07-21 20:21
#3

Okej.. Försökte nyss med ketchup och det gick inge vidare. Blev inga tydliga avtryck alls. Ska se om jag kan hitta någon sådan avtrycksfärg som är lämplig, eller fingerfärg. Ska även prova och se hur det går att låta dom gå med blöta flyter över sten och sen ta foto på det

Zakaraa
2015-07-21 21:36
#4

#3 Fingerfärg är lite för tjockt enligt min erfarenhet. Fick bara otydliga klumpiga avtryck men du kan ju prova! :)

Jag provade att sätta råttan på en glasskiva och la mig under den och fotade uppåt, gick ganska OK men inte tydligt nog för mig, haha :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

sarakaka
2015-07-29 21:04
#5

Jag mosade blåbär, doppade råttan och tryckte råttan på pappret. Såg jätteroligt ut och fungerade jättebra!

Rumblebee
2015-07-29 21:26
#6

Ska verkligen se till att komma ihåg blåbär imorgon när jag ska och handla. Hoppas bara att råttorna inte får för sig att äta upp de mosade bären istället 😂

Annons:
Mymlan&Vifs
2015-08-01 05:18
#7

Kan konstatera att blåbär fungerar. 🙂

fillemjau
2015-11-12 12:41
#8

Annars funkar rödbetor också! Man kokar dom tills dom är jättemjuka o mixar dom med lite utav vattnet man kokade dom i så får man en "smet" som man doppar råttorna i. Ger asbra färg! ;)

axa
2015-11-12 17:38
#9

Akryl av god kvalité använder jag. Både på canvas och papper.

Går lätt bort om man är ute i god tid. Håller du 'rätt grepp' om råttan så drar den sig inte. Mina gör inte det om jag håller de i ett speciellt grepp, märkligt är det men det fungerar. Mina tjejer har heller inget intresse för att smaka på färgen.

axa
2015-11-12 19:01
#10

Hemsidan är nyligen uppdaterad och därmed fungerar inte länken i #9, här finns resultaten att se.

Upp till toppen
Annons: