Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 957 ggr
Valkyrija
7/6/15, 12:00 PM

Hon bits oprovocerat

Jag har en råtta som jag tog över i oktober. Hon har aldrig bitits tidigare.
När hon och hennes kompis flyttade hit så började hon bitas helt oprovocerat. Alltså jag kunde klappa henne i buren så hon knastrade men kom jag nära hennes mun så hög hon. Detta har gjort mig lite rädd för henne och jag vet inte hur jag ska hantera henne och situationen. Hon bits inte när hon är ute.

Det har till och med hänt att jag har handen inne i buren och låter de andra råttorna nosa och klättra och sedan kommer hon, nosar jättesnabbt och hugger direkt. Vad ska jag göra?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Valkyrija
7/6/15, 12:03 PM
#1

Edit: Hon är inte rädd eller så utan hon bara gör det från ingenstans typ…

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

savannah76
7/6/15, 2:21 PM
#2

Jag skulle börja med att själv medvetet vara lugn och tänka på något positivt och sen hantera henne. Det för att vi alla sänder ut olika dofter beroende på sinnesstämning och om du är lite orolig eller rädd så är det viktigt att sända ut rätt energi. Jag skulle även se hur gruppdynamiken såg ut för jag tolkar det som hon är väldigt osäker och i sådana tillfällen har jag själv valt att ha den osäkra tillsammans med en trygg äldre råtta när vi har ute ur buren tid och ofta har jag satt dem på mina axlar och låtit den äldre liksom visa vägen beteende mässigt. 

Något som också måste kollas upp är ev fysiska problem då djur kan bli aggressiva av sjukdom.  Vilken är hennes bakgrund? vet hon hur man beteer sig? Har haft vissa djur som inte vetat hur man ska fungera i flock eller med människor, de individerna är nu helt integrerade i sin grupp och jag kan plocka upp dem utan några problem. Det som krävs är mycket tid med dig och där du mjukt men konsekvent sätter gränser för olika beteenden och då är det naturligt att beteendet i buren också ändras mot dig. :) 

Hon kanske behöver aktiveras mer och detta kan ju vara ett tecken på det med.. som sagt kan vara mycket men du förlorar inte på att ha henne mer ute med dig och som jag sa mjukt men konsekvent sätta gränser. Hon ska givetvis få mest positiv förstärkning i form av belöning på olika sätt. Jag använder också ljud betingning på mina råttor då jag på så sätt också kan just på sekunden kan berömma.   Använder inte clicker utan mer ett snattrande ljud för beröm och ett knirp ljud för att markera nej.    

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Valkyrija
7/6/15, 7:54 PM
#3

Hon är dock inte osäker utan hon är högst i rang i flocken. Jag var inte rädd i början men hon bet mig ju ändå. Hon är inte en rädd råtta utan hon hugger mig typ… Bara för att? Tror jag iaf… Kanske ska ha henne ute mer och aktivera henne lite mer. Hon är gärna inne i buren så får la tvinga ut henne haha! 

Men när hon biter mig.. Vad ska jag göra? Jag brukar knäppa till henne lite lätt med pekfingret på nosen(eftersom att jag vet att hon inte biter mig pga rädsla då hon kan ligga och knastra och halvsova medan jag klappar henne sekundera innan hon hugger). 

Tack för tipsen ! Ska testa det du sagt så hoppas vi på att hon slutar upp med att bitas 😃

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Kimsey
7/7/15, 10:11 AM
#4

#3 Du sa att hon är högst i rang. Det kan vara så att hon markerar att hon inte riktigt gillar att du inkräktar på hennes revir (buren) och att hon försöker få dig att rätta dig in i ledet och dominera dig. Jag hade en hane som gjorde så men inte varje gång jag stack in händerna i buren. Jag gjorde så att när han bet mig så var jag lugn och visade inga tecken på rädsla eller stress och jag drog inte bort handen utan jag höll kvar den när han bet. Han verkade bli lite förvirrad i början och sen tvättade han bettet. Sen fortsatte jag göra så och bettet blev lösare och mer försiktigt för varje gång det hände. Till slut slutade han bitas helt. Det jag försöker säga är att med det jag gjorde så visade jag honom att beteendet inte var acceptabelt och att jag tog över hans revir. Det tog några veckor och många sår för att få honom att acceptera det faktum att det va jag som bestämde och att jag är flockledaren. Jag säger inte att detta funkar på alla ledarråttor, men det funkade på min. Jag använde det jag lärt mig under min uppväxt och erfarenheter om hur man hanterar hundar. Hoppas allting ordnar sig för dig 😀

zickan
7/7/15, 7:30 PM
#5

Rang och dominant är inte helt så med råttor men just de orden som är enklast förklara vad man menar. finns jätte bra diskussion om de orden och hur det egentligen är på nån facebook grupp jag inte kommer på nu. 
Dominans är oftast pga hormonerna spökar. Högst i rang brukar oftast menas med en som är stabil och tar hand om flocken på ett bra sätt. säger ifrån vid bråk osv. 
en som bråkar brukar mer va en osäker, hormonrubbad råtta. Eller både delarna.

Det som jag tycker du beskriver är en burförsvarare. Vissa råttor är totalt underbara men försvarar sin bur. Min kompis hade ett värre fall av detta. Hon slappnade av i mindre bur än i större. Nu harhon slutat att bita hål när man kommer. Små utrymmen brukar ge trygghet för den osäkra.

Så några tips är att verkligen förvarana när du kommer. Inte sätta hand framför den råttan om du ska ta ut. klappa ovanifrån. plocka upp ovanifrån. Ta inte in handen i hus/rör osv. Locka fram, gärna locka fram till burluckan och visa att kommer man får man komma ut. Eller få något gott. 
Visar råttan att den kanske kan börja fundera på att bita så skrik nej, iiiik eller nått. Råttor reagerar mot höga ljud. Så de säger till varandra när de är för hårda. De skriker, piper osv i olika ljud nivåer. 
Brukar inte rekommendera handduk/handske. Men jag tror råttor som alla djur kan känna av ens sinneslag. Vissa kan känner mer andra mindre. Så är man rädd kan det utlösa mer osäkerhet och bett. 
Ha nått som skyddar handen kanske ger en ägare mer trygghet. Och det är bra att börja på den biten att få trygghet att hantera igen. Eller plocka ut den i korgen den ligger eller nått. 

Beröm med vänliga mjuka ord, mjukt smek, gott när råttan gör rätt. Locka med gott. Kan till och mer börja locka med gott på en sked om man vill ha lite mellanrum för att själv bli trygg igen. 

Man kan även va så "elak" att råttan kommer inte ut om den inte uppför sig. Låter råttan locka sig ut och lyftas får den komma ut. Börjar den vilja bitas så säg fy, nej eller nått. Jag dämpar min röst och varnar. 
Är det en råtta som verkligen burrar upp och börjar gå sidleds mot mig så provocerar jag mer att banka i burbottnen som en irriterad svans och fräsa. Inte rekommenderat om man inte är beredd på ett naffs. men oftast så blir råttorna osäkra av att man står sin mark och de backar. 
Aldrig fya eller säga till med att va elak. 

Börjar råttan naffsas utanför buren så avbryt allt med en  gång med fy. Min kompis började avbryta allt gos osv med att direkt sätta in bara den råttan som bet i buren. 

Vissa kan man träna bort. Vissa kan fortsätta va försvarande i buren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zak
7/12/15, 11:37 AM
#6

Min ena dam kan ibland bitas och det när jag har handen i buren, aldrig någonsin utanför. Jag gissar att hon vaktar sin bur och också att hon inte just då har lust med kontakt med mig. Det var sämre i yngre år. Nu händer det ganska sällan. Jag ser direkt på henne när hon är på det humöret. Jag gjorde så att så fort hon bitit mig så tog jag upp henne. Det hade hon förstås inte minsta lust till, så ibland kunde det ta en stund att ta henne. Sedan fick hon vara hos mig i tröjan tills hon lugnat sig. Hon fick både godis och gos och somnade till slut. Då släppte jag in henne och klappade även en del i buren och lite mer godis (kokos som hon älskar). Detta har blivit väldigt bra just för oss och vi liksom accepterar varandra nu. Hon är en jättemysig råtta nu, men hon kan markera ibland, men bits inte så hårt att det går hål längre. Hon har lärt mig massor om råttor beteende och det uppskattar jag 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: