Annons:
Etikettråttägare
Läst 1427 ggr
emwe00
7/6/15, 6:21 AM

Råttor vs marsvin?

Hej! Jag har inte varit inne här på två/tre år och nu har min fina hamster avlidit för några månader sedan. Jag funderar lite på nytt husdjur, jag har haft marsvin tidigare men inte haft råttor. Jag har blivit intresserad av råttor men nackdelen är att dem är nattdjur. Nackdelen med marsvin är att dem behöver en så stor bur och låter väldigt mycket vilket blir ett problem då jag har en hund med väldigt mycket jaktinstinkt. Det går att ha smådjur då han vänjer sig efter ett tag förutom när man håller på med djuret eller buren. Han fungerade bra med hamstern förutom när man höll på där som sagt, men med marsvin så hör han ju dem extra tydligt jämt. Då är ju risken att man måste ha stängt in till rummet jämt och det vill jag helst inte. Han reagerar självklart på ljud från hamstern, råttor och sådant också men han tycker det är rätt obehagligt med det höga ljudet från marsvin medans vi i familjen tycker det är mysigt. Några tips ? :) Tacksam för svar!

Annons:
Hoseok
7/6/15, 6:55 AM
#1

Råttor ska ha ganska stor bur också. Minsta måtten för råttor är absurt litet.

[kerstinthemilklover]
7/6/15, 7:39 AM
#2

Om du har en hund med stor jaktinstinkt så kan det bli farligt för både råttor, marsin och hund.
En hund kan enkelt ha sönder en bur och alla inblandade kan bli skadade.

Både råttor och marsvin kräver mycket omsorg med både djur och bur. Har du en hund som inte accepterar det så avråder jag dig från att skaffa flera djur.

Angående råttor eller marsvin så är jag partisk och tycker om råttor bäst. Enligt mig är de perfekta husdjur med stora personligheter. Men jag känner folk som känner likadant för marsvin.

Honestyisdead
7/6/15, 11:17 AM
#3

Råttor behöver också stora burar. skulle dock avrådafrån smådjur eftersomdu har en jagande hund.

MissanTissan
7/10/15, 2:39 PM
#4

Jag har både råttor, marsvin och hund. Så hoppas jag kan hjälpa till så mycket som behövs. Enligt mig är råttor mer sociala och nyfikna en vad marsvin är. Men jag säger absolut inte att marsvin inte också är sociala och nyfikna! Gör såhär istället: Råttor: dom är trogna, nyfikna, äventyrliga, sociala och framför allt mammiga "pappiga" det som är mindre bra med råttor är att dom luktar väldigt Mycket om man inte städar ofta vilket är ungefär varannandag. Dom behöver också mycket aktivering och sysselsättning. Jag till exempel har alltid hjärnjympeleksaker i deras bur och släpper ut dom i deras helt egna rum 4 timmar per dag. Marsvin: marsvin är väldigt nyfikna, söta, roliga och sociala djur som tyr sig väldigt mycket till dom som matar dom. Som jag har förstått så gillar du inte att dom låter vilket jag personligen älskar. Dom luktar mindre men även där behövs det städas ganska ofta.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zak
7/12/15, 10:58 PM
#5

Råttor är fantastiska djur! Jag haft haft det mesta i smådjursväg och råttor är egentligen inte smådjur alls till sättet. De är väldigt sociala och kräver mycket tid och engagemang för att må allra bäst. De behöver större bur än marsvin. Och luktar ja de gör de även om man städar ofta. Mina råttor sover faktiskt på natten mestadels. På kvällarna är de mest sociala och då grejas det för fullt! Den enda nackdelen med råttor är att de har så korta liv 😕 Men det krävs stort engagemang och kunskap för att råttorna ska må bra. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: