Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 958 ggr
Lodsaguns
2015-06-18 20:07

Lyxkrubb till råtta som snart skall gå bort?

Hej allihopa!

Har en rådis som lagom till sina två år fyllda jag planerar att låta få gå vidare. Han skuttar inte längre på samma sätt, ser ut som om ha börjat bli lite lam/stel i bakbenen och lever inte ett direkt värdigt råttliv längre.

Han har fått varierad kost hela sitt liv, men tänkte nu försöka lyxa till hans måltider hans sista tid. Vad har ni för förslag? Har ni någonsin hittat på något lite över det vanliga som varit riktiga "hits"? :)

Annons:
tötenöten
2015-06-18 20:23
#1

Hört att choklad är uppskattat (märker det på mina råttor som alltid vill stjäla, haha) kanske mycket kött och mycket sött? :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Honestyisdead
2015-06-18 20:29
#2

Jag hade gett hans favoriter.  Finns ingen anledning att blanda in nytt. Risken är ju att han blir dålig.

Kalli
2015-06-18 20:29
#3

Risi-frutti brukar jag lyxa till det med bland annat.

Lodsaguns
2015-06-18 20:34
#4

Vad för choklad skulle kunna vara bäst? Tänker mig kanske någon ekosort, men vanlig marabou kanske duger? :)

Honestyisdead
2015-06-18 20:46
#5

Klarar råttor choklad? Hundar hör det inte.

Lodsaguns
2015-06-18 21:06
#6

Choklad har jag förstått det som att det till och med kan vara nyttigt i en liten mängd för en råtta. Jag funderar främst på chokladens kvalitet.  För hundar och katter kan choklad vara giftigt om det är hög kakaohalt, så en eller två bitar vanlig ljus choklad för en medium stor hund är inga problem.

Annons:
Honestyisdead
2015-06-18 21:49
#7

#6 Så du anser att det är värt att råttan blir sjuk; för att den ska få smaka något den aldrig ätit? 

Till och med diarré  är onödigt.  Ts borde ge favoritsakerna.

zickan
2015-06-18 23:32
#8

Råttor tål choklad. Kan till och med underlätta vid rossel har jag för mig om man ger choklad. Mins inte om det var just rossel eller bara dåligt allmäntillsånd.
Mina får smaka choklad från mig när jag äter och dricker det . Så ett par gånger om året blir det iaf. Dock inte för mycket åt gången. De behöver kanske inte få hela dagens middagsranson i en chokladbit ;-)

Men det är lite på vad du inte brukar köpa så ofta. Även nyttigt kan va lyx. Mina älskar broccoli, banan. Eller bara en macka med smör på. 
Keso, kvarg, ägg, leverpastej, blodpudding. Lax, barnmat osv.

Sist jag lyxade till det fick dom kokta vaktelägg, räkor, rått nötkött och torkade insekter ströat över en tallrick med vispgrädde. Jag körde laktosfri då mina inte fått mjölk produkter på länge och osäker om deras magar klarar det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
2015-06-19 00:23
#9

ska vara mörk choklad vad jag minns om det ska ge någon effekt ?

zickan
2015-06-19 01:13
#10

Japp, ju mörkare chokladen är ju mindre socker och ju mer kakao brukar det vara i. 
Just kakao är en del som hjälper till att gynna immunförsvaret.  Men det ger även effekt med ljus choklad. Dock är den inte lika nyttig och krävs mer konsumtion för att få samma effekt som mörk choklad. 
Även till oss är mörkare choklad bättre  om man är choklad älskare.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lodsaguns
2015-06-30 17:38
#11

#7 Spänn av, jag tänker inte ge honom något han riskerar att bli sjuk av, efterfrågade mest om det finns någon rolig kombo eller något utöver det vanliga som råttor i allmänhet tål. Du får det att låta som om jag struntar i min råttas hälsa totalt.

Honestyisdead
2015-06-30 17:45
#12

#11 Jag är avspänd.

zickan
2015-07-07 02:22
#13

Råttor tål ovanligt mycket mot andra djurarter. Så där är det sällan nått problem. 

Det som man bör akta/va försiktig med, är mejeriprodukter om man inte vet att råttan tål det. Dock tål djur ofta fet vispgrädde. Även aldrig ge lutfisk då det är dödligt.  Akta starkmat, lök, kolsyra, för mycket socker eller annan onyttig mat. 
Finns en lista här inne på rif om lite tips på vad man ska va försiktig med och vad man skall akta. 

Idag har mina råttor som varit ute i soffan under filmen. Fått ostbågar, popcorn och glass. En fuling var även och djupdök i mitt vinglas innan jag han stoppa henne. 
Tror råttor blir glada för rätt lite. Mer att man lägger tiden att ge dom nått de inte får varje dag. Umgås med dom lite mer osv. 
Ett till tips jag kom på. Mina är totalt galna i lax och leverpastan man kan köpa i tub från zooplus. Brukar köpa till både hund och katt så iller/hund får här hemma. Råttorna får också smaka ibland och de älskar det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: