Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1146 ggr
silverclaws
5/27/15, 8:55 PM

Hjälp eller avlivning :'(

Hejsan min ena hona har blivit jätte elak sen hon blev gravid och efter förlossningen.

Hon hugger och biter sig fast i mina händer hela tiden när jag försöker klappa på henne till och med när hon är på mig och klättrar, det är okej när hon går på mig men när hon kommer nära handen så sitter hon fast.
Finns det någon som har haft samma problem eller vet hur man ska göra för känner jag vill inte ha en råtta jag är livrädd för att hon ska bita mig eller andra….blöder som jag vet inte vad hela tiden och hennes bitande blir bara värre från dag till dag :'(

Annons:
R4ttus
5/27/15, 9:48 PM
#1

När föddes ungarna?

silverclaws
5/27/15, 9:50 PM
#2

4 dagar sedan -.-'

[Mathildaqdt]
5/27/15, 9:54 PM
#3

Hon kanske bara vill skydda sina ungar? Har för mig att man inte ska peta på ungarna/honan när ungarna är nyfödda men jag kan ha fel

silverclaws
5/27/15, 10:49 PM
#4

de sa på smådjurskliniken när jag ringde dit att de är nog stressen för hon fick 12 å de är första kullen..

komigentamlina
5/27/15, 10:52 PM
#5

Det där handlar antagligen om att hon vill skydda ungarna. Ingen anledning att avliva. Försök stressa så lite som möjligt så när ni ska kolla ungarna: lyft bort henne & kolla.

Har en hona som flyttade hit dräktig, det är lite över en vecka sen hon födde. Hon har börjat vänja sig vid oss - kanske just genom att ungarna luktar oss med. Hon stressar mindre för varje dag, vi bygger upp tillit & en relation.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

R4ttus
5/28/15, 2:59 AM
#6

Hur länge har du haft honan förresten?

Ta det bara riktigt försiktigt och lugnt med henne, så snart ungarna har vuxit till sig så kommer hon säkert att bli densamma som hon var innan hon blev mamma 🙂

En del skyddar sina ungar aggressivt men menar inget illa egentligen, och en del låter människor röra vid både ungarna och mamman från dag 1.

Annons:
silverclaws
5/28/15, 4:59 PM
#7

Inte säker när jag fick henne hem.
Hon var världens mysgris tills hon var sista veckan på tjocken…sen blev hon hatisk :C
Ringde smådjurskliniken som sagt å de sa va jag skulle göra med henne, stressa mindre, mat hon skulle ha…de sa jag skulle ge henne Valpfoder och kattmjölk..hon diar inte så bra så hennes kompis måste hjälpa till med det ibland tragiskt nog plus hon har också 12 ungar så förstår hon blir helt slut efter gett 24 st mat och Typen får jag röra å hålla på med…

Men Ninja har blivit så liten å andas mysko så varit orolig för henne..så de var nog förhoppningsvis stress pga ungar, har egen bur nu så de inte stör varandra så vi får se om någon vecka hur det blir. :)

Allamej
5/28/15, 5:00 PM
#8

Som #6 säger, hon försvarar bara sina små. När jag haft kull har jag alltid erbjudit honan att få komma ut efter några dagar, dom första brukar jag försöka låta henne vara med sina små. Samtidigt så ska hon inte bli så aggressiv dock. Det är ett varningstecken och hon borde slippa få fler kullar eftersom beteenden kan då bli mer el mindre permanent. Grattis till småtrollen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

zickan
5/28/15, 11:18 PM
#9

Snälla Silverclaws ta och läs på lite mer om hur det är att ha kull. Det är inte bara slänga ihop råttornaoch tro allt är frid och fröjd. 
Hade du läst på lite mer så hade du snabbt läst att man bör inte hålla på för mycket med varken ungar eller honan så snabbt efter födseln. Hon får inte va ifrån bebisarna för mycket så de riskerar bli kalla. Samt att de behöver äta rätt ofta. 

Men även det att i artiklar som inlägg om avel kan du även läsa att råtthonor som alla mammor lätt skyddar sina små. Att hon biter dig är att hon säger ifrån. Troligen är hon stressad. Så låt henne va med de små om hon håller på att bita dig. Kan sitta kvar i 1-2 veckor efter födseln. Sitter det längre än så att hon verkligen biter blodvite så är det kanske inte det bästa avelsmaterialet.  Egentligen inte om hon biter hål innan dess heller. Markera är okej men inte bita hål. Så bör fundera om ungarna bör gå i avel eller sätta avelsförbud och inte ta fler kullar på honan. 
Första kullen eller antalet har extremt sällan något att göra med hur honans beteende blir. Kan lika gärna varit andra kullen och 19, men ändå samma temperament. 

Sedan vill jag slå dig på fingrarna en hel del. Para en hona, hon får ungar och du tänker ens tanken att avliva henne när hon har små du valt producera. Istället för att ens fundera på att hon är stressad och beskyddar sina små. Det är även under vett att förstå hon är stressad/beskyddande. 

Människor blir gravida. Råttor blir dräktiga!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Rafflan
5/29/15, 12:35 AM
#10

Låt blir honan och kollar till ungarna försiktigt helst 2 ggr/dag skulle jag säga. Hon blir säkert jätte stressad av att du är där och pillar på ungarna och hanterar henne. En stressad hona kan t.o.m bita ihjäl sina egna ungar så om du inte är försiktig kan det hända.

silverclaws
5/29/15, 3:30 PM
#11

De var ju inte ens meningen att de skulle få ungar. Plus en tog hem min hane å bara tryckte in han i buren medan jag var på jobbet så han fick leva gott de få timmar han var där…..så förlåt om jag inte har 100% koll på ungarna för första gången med 24st.. -.-

silverclaws
5/29/15, 3:32 PM
#12

Tack alla iaf :)

R4ttus
5/29/15, 5:55 PM
#13

#11 Vad menar du med att "en tog hem min hane och tryckte in han i buren"?

Stoppade någon in din hane till dina honor bara sådär? Vem gör något sådant, låter så elakt gjort så det är inte klokt … Obs skyller inte på dig, men jäklar vad arg jag hade blivit om någon jag kände hade gjort så mot mig och mina råttor.

😮

Annons:
Rafflan
5/29/15, 10:51 PM
#14

Dock visste du ju att honan/honorna ev var parade så då hade du ju tid att läsa på om avel? men men, nu är det som det är och hoppas allt fortsätter gå bra med kullen :)

silverclaws
6/30/15, 9:55 AM
#15

Jodå de är full fart med de små och ja jag blev fly förbannad på människan och sa upp bekantskapen….men alltig har gått bra med dem och de ska snart till nya kärleksfulla hem. P.s honan är lugn nu :) och läste på så mycket jag kunnat tror de var stress pga folk var på buren och "aw så söta!!" -.-' tack för allt folket♡

Alwyn
6/30/15, 5:37 PM
#16

Vilka ska snart till nya hem? Ungarna ska väl inte flytta än på några veckor hoppas jag…?

Rafflan
6/30/15, 11:12 PM
#17

#16 dem brukar väl flytta när dem är runt 5 veckor?

Alwyn
7/1/15, 9:01 AM
#18

Jo men det är ju en månad kvar :) det stod att de skulle flytta SNART ;)

Rafflan
7/1/15, 9:52 AM
#19

#18 nej dem är ju födda runt 27/5  och det är 1/7 nu = 5 veckor, #0 skrevs 27/5 och då var dem redan födda så ev är dem några dagar äldre än 5 veckor t.o.m

Alwyn
7/1/15, 11:39 AM
#20

Haha gud, det är jag som är inne på fel månad! :D

Annons:
cejn
7/7/15, 8:19 PM
#21

Efter att ungarna öppnat ögona brukar dom lugna ner sig. Haft några som varit så som du beskriver! :)

Upp till toppen
Annons: