Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 469 ggr
annamedråttorna
5/26/15, 3:32 PM

Min knäppa råtthane Benny

Hej på er!
För några månader sen så skrev jag ett inlägg här och bad om hjälp med min råtta Benny, som började bitas ibland vid hantering. Han burrar först upp pälsen, går litet stelt och studsigt, flåsar lite konstigt, drar en i kläderna, och sen sista steget i processen så bits han. HÅRT. Så att det blöder.
(Lägger till här att 95% av tiden är han världens goaste kille, jättemysig! Så avlivning är ej aktuellt då problemet inte är så stort, dvs inte varje dag)

Fick svar här från flera som haft samma problem med sina hanar att en kastrering kan vara bra för att han ska "tagga ner".
Eftersom vi lärde oss att se när han var på väg att bitas så tänkte vi att vi inte skulle behöva kastrera honom, då vi hann ta undan händerna i god tid när han hetsade upp sig.

Sen dess har det funkat bra fram till för ca två veckor sen. Då tog han sitt lilla påhitt ett steg längre. Vanligtvis när våra hanar brottas så piper dem och far runt, men man ser att båda är med på det och att det inte är någon fara. När ena tröttnar går den iväg och då är det inget mer med den lekstunden.
Men nu går Benny på den andra råttan Barney och jagar honom runt i buren och går på honom väldigt hårt. De far runt riktigt snabbt och överallt så det smäller i burväggarna, plus att Barney som inte är med på detta och försöker fly ger ifrån sig ett skrik som inte är av denna värld plus att han försöker gömma sig. Men att fly hjälper inte när Benny är i detta tillstånd, utan han springer efter och fortsätter att attackera.

Nu känner jag att det är dags att ta tag i det här. Så jag ringde till Evidensias klinik här i Norrköping för en stund sedan och rådfrågade om vad jag skulle göra.

Direkt när jag beskrivit problemet säger tjejen: "asså jag har inte så mycket kunskap om råttor" och "jag tror aldrig att vi har utfört en kastrering på råtta här, vänta jag ska fråga nån som vet".

Aaa men KUL DÅ. De skriver själva på sin hemsida att de utför sånt, plus att många internetsidor säger att det här beteendet som råttan har beror på hormoner och att han ska kastreras för att kunna lugna sig.
Om det är så- hur kan dem inte ha tagit emot nån råtta tidigare och gjort det här ingreppet? Varför har de ingen kunskap om detta? Det är ju ändå en SMÅDJURSklinik.
Så säger hon sen "googla på detta och prata med någon i en djuraffär som har mer kunskap så är du välkommen att boka in tid för kastrering här sen"

Ehh, nej tack!!

Då undrar jag- har ni varit med om detta?
Vet ni någon veterinär/smådjursklinik som har utfört kastrering på råttor, dvs var ska jag vända mig?

Tack så mycket för svar! :)

Annons:
R4ttus
5/26/15, 5:20 PM
#1

Om du händelsevis skulle ha vägarna förbi Uppsala så rekommenderar jag starkt Djurdoktorn! Vet att det är långt från Norrköping, men skriver det utifall att du skulle ha släkt eller liknande här ^^
http://djurdoktorn.nu/

De har en smådjursexpert där även när det gäller råttor, och 2 eller 3st som är vana vid att operera smådjur. Har gått dit med mina råttor i flera år nu, förkylningar, myco, opererat bort tumörer och ett par kastreringar. Aldrig några komplikationer eller olyckor. Kastrering kostar 650, förvånansvärt billigt jämfört med många andra ställen.

Kan tyvärr inte rekommendera någon annan klinik närmre Norrköping 😕 men hoppas någon annan vet en bra. Instämmer med att det är galet att kunskapen om råttor är så otroligt låg bland många veterinärer.

Låter för övrigt som att en kastrering är helt rätt beslut i Bennys fall. Känner igen det där beteendet alltför väl! Håller tummarna att du får tag i någon kunnig smådjursveterinär.

Jag tror att ett stort problem är att många avlivar aggressiva hanar utan att först testa kastrering … Vilket är hemskt sorgligt. Det gör även att färre veterinärer kan få erfarenheten. Den här gissningen grundar jag bara på trådar jag läst på olika forum över lång tid, och förhoppningsvis har jag fel då det såklart inte finns någon statistik över detta. Men hormonproblem är inte så ovanligt som man skulle önska. Ett annat alternativ är att många dominanta hanar "bara" blir aggressiva mot råttor och kan leva som ensamråttor med enbart människor som sällskap resten av livet, men chansen är stor att en kastrering hade kunnat göra att de kan bo med råttor igen. Gäller dock såklart inte alla.

Jätteledsen för er båda att Benny fått så stora problem! =\ Önskar liksom att det gick att trolla hit honom så kunde jag ha gått med honom till "min" veterinär åt dig.

Upp till toppen
Annons: