Annons:
Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 1277 ggr
Mli.H
4/21/15, 7:20 PM

Vart fick ni idén om att skaffa råtta?

Genom kompisar - de kanske har råttor, de kanske pratade om råttor osv.
Genom internet - videoklipp, blogginlägg, kändisar, texter
Genom böcker/film - bok om råttor, med i en film 
Funderade på att skaffa ett till husdjur - idén bara poppa upp, vilket djur vore najs att ha
Genom möte med råttor - på zoo, expo mm.
Annat - skriv!

Vore bara lite kul att veta vad som fick er att skaffa dessa underbara djur ^^

Annons:
myismyname
4/21/15, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Det började med att jag var rätt inne på att skaffa möss… När min mammas jobbarkompis fick höra det sa hon något i stil med "Varför skaffar du inte råttor istället? De är ju mycket roligare!", så jag började läsa på, och så blev det så småningom att jag skaffade råttor. 🙂

Edit: Slänger upp ett par bilder på mina första råttor! 😃❤️ Man borde kanske inte ha favoriter, men om jag någon gång får en lika fin råtta som den rexade grabben på bilden så finns det inte en chans att jag skulle låta honom vandra vidare utan att bli pappa… Så underbar på alla sätt och vis.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Stephanie
4/21/15, 7:32 PM
#2

Jag gick väl från hamstrar, till gerbiler, till möss, till råttor ungefär 😛 I slutändan var det råttor jag gillade bäst!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tötenöten
4/21/15, 7:43 PM
#3

Min mamma hade råttor när hon var ung och pratade ofta om de och jag blev så avundsjuk på henne, slutade med att jag skaffade råttor jag också 😃

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Mli.H
4/21/15, 8:31 PM
#4

För mig var det först idén att jag ville ha ett till husdjur och sedan satte jag in mig med en massa youtube klipp som fick mig att älska dem ^^

R4ttus
4/21/15, 8:52 PM
#5

Hade 3st taggmöss när jag var liten. Hade gått omkring med en sån där pälsaktig kattleksaksmus i en hemmasnickrad bur av kartong i evigheter. Bytte mat, vatten, tog ut den, och behandlade den som om den levde eftersom jag så heeeemskt gärna ville ha ett eget hudsjur …

Sen en dag utan förvarning fick jag en taggmushona i present av min pappa, och det förändrade hela mitt liv 😃 Hon visade sig dessutom vara dräktig, för en dag ploppade det fram 2 bebisar. Fick behålla allihop och med tiden blev de så tama att jag hade med mig dom överallt … Till kompisar, ute när jag lekte, när jag spelade spel sov de på min axel osv. Otroligt tjocka och lata blev de däremot, eftersom jag skämde bort dem något fruktansvärt 😇 Var 8 när jag fick dem, och de levde i 4½år.

Men min pappa sa alltid att "råttor, DET är intelligenta djur det."

Saknade  mina taggmöss så sjukt mycket men var samtidigt så nyfiken på råttor. Tillslut fick jag skaffa en råtta. (Var 19 och bodde hemma och gick fortfarande i gymnasiet)

Fick däremot reda på att man måste ha 2, så det flyttade in en till sen. Och sen ytterligare 2. Och sen var det kört. Haft råttor nonstop i 7 nästan 8 år nu, och har inga planer på att sluta ☀️

zickan
4/21/15, 10:10 PM
#6

Genom reptilfolk. Ville ha allt när jag var liten. Men rätt hårda föräldrar. Fick 2 råttor hos en kompis som födde upp till foder och fick ha dom boendes där. så egentligen inte mina men kändes som det. 
Första ting efter jag flyttade hemifrån skaffade jag egna råttor till ormmat. Men det gick ju riktigt toppen ;-). Råttorna tog över, reptilerna började omplaceras.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
kashalou
4/22/15, 6:13 AM
#7

Jag började läsa om hamstrar och jag frågade pappa om jag kunde få en men han var tveksam. Det gick några dagar och tillslut sa han att han inte ville att jag skulle ha hamster men han ville att jag skulle ha råttor. Jag bara VAD ÄR DET???. Men jag började läsa och blev kär :)

Mli.H
4/22/15, 10:42 AM
#8

#5 Hahaha jag med. Jag ville så jäkla gärna ha ett husdjur så jag placerade både kaniner i och mjukisdjur hamstrar i en liten låda som jag bytte mat i och städade.

AnneN
4/22/15, 2:57 PM
#9

Valde "Annat"… Det började då jag var 11-12 år och min storasyster hade fått en råtta i present av sina kompisar, men hon blev rädd för den då den bet henne i fingret som hon stoppade in genom burgallret (precis som mamma brukade göra med godsaker). Istället för att avliva eller sälja den "ilskna" råttan så fick jag den.

Råttan var ju inte det minsta ilsk, var världens gosigaste, snällaste råtta, bara det att kom något genom gallret så trodde hon det var godsaker och högg först och tittade sen.

Efter det har jag haft råttor till och från under livet och nu sedan några år tillbaka har jag en sambo som är lika tokig i gnagare som mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MissanTissan
4/22/15, 5:25 PM
#10

Jag tog "annat" för det var faktiskt min underbara Mormor som tipsade om dom. Vi letande nämligen efter ett nytt husdjur, och då sa min mormor att råttor var väldigt sociala och smarta. Så pang! Hade vi 4 råttor. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

axa
4/22/15, 5:52 PM
#11

Skulle skaffa gerbiler får måånga år sedan, men min mamma tyckte råttor verkade mycket trevligare och sällskapligare än gerbiler. Så då skaffade jag råttor, men nu sitter jag med både råttor och gerbiler👍

Råttanpipen
4/22/15, 6:42 PM
#12

Min storasyster hade en ensam, väldigt tjock hane som jag blev helt kär i då han va runt 2 år. Eftersom hon hade tappat intresset så satt han, Pipen som han hette, bara i buren hela dagarna. Tillslut gick mor min me på att ta hem honom. Sedan dess så ha jag haft råttor :).

sessi
4/23/15, 8:43 PM
#13

började med möss men böt till råtta 1994

Annons:
MLP råttan
4/23/15, 9:03 PM
#14

Harry potter

"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala

tindra8899
4/25/15, 9:20 PM
#15

Jag hade dvärghamstrar först och sen gerbiler. Men idén om att skaffa råttor kom när jag var i Kina. Vi gick mellan några buskar och då hörde vi något och pappa såg att det var en råtta. Jag frågade om vi inte kunde skaffa råttor men han bara skrattade, eftersom att min mamma var väldigt rädd för råttor. Men Efter ett år av faktaböcker i hela rummet och att jag tjatade på föräldrarna så fick jag ett brev när jag fyllde år. En av de lyckligaste stunderna i hela mitt Liv ;)

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

Fluffinen
4/25/15, 9:42 PM
#16

Det var faktiskt mamma som gav mig min första råtta i födelsedagspresent när jag var kring 8-10 år gammal. Vi var egentligen inställda på möss efter att ha sett dem på djuraffären men de hade fått ungar så de ville inte sälja möss då då dem inte visste vem mamman var. Så det blev råttor istället från någon uppfödare i finland då vi var där när jag fyllde år, de tog bara något år sen startade vi våran egna råttuppfödning. Bästa tiden i mitt liv måste jag säga i råttsälskap då <3

Angelica_89
4/29/15, 5:45 PM
#17

Råkade bara hända, hade praktik på Ölands djurpark och en av deras före detta anställda hade en massa råttor där till sina ormar. Han skulle ta ihjäl alla och frysa in dem istället, var väll en uppåt 50 råttor eller så.

Var många råttungar hängde på kanterna på burarna och mina ögon fastna på en liten champagne färgad, hooded, rex pojke som jag tog upp, och jag blev fast:P

Upp till toppen
Annons: