Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 746 ggr
AnneN
4/19/15, 11:29 PM

Tumör, operera eller inte?

Tyvärr har Aurora fått en ganska stor tumör av något slag vid armhålan.

Funderar på om det är värt att operera bort den eller inte, vilka är riskerna med tanke på placeringen, narkos, mm? Hon är inte ens 1 år ännu så hon har åldern till sin fördel, men en nackdel är att hon är mycket reserverad och lättskrämd och gillar inte att bli hanterad överhuvudtaget, hon har varit sådan sedan vi köpte henne i somras.

Ska självklart rådgöra med veterinär också, men vill höra era åsikter och erfarenheter i frågan också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
PennyTrollet
4/19/15, 11:37 PM
#1

Jag hade en råtta som fick en tumör vid ena armhålan. Den var rätt stor. Hon var bara 1-1,5 år då hon fick den. Jag gick till veterinären med henne och hennes mamma som hade en tumör i hjärnan. Jag avlivade bägge två men veterinären sa att i och med den yngstas ålder så skulle det gå att operera. Antar också att det handlade om tumörens placering. Mamman hade sin i hjärnan och va äldre så henne fanns det inte så mycket hopp om. Hade jag varit äldre och haft bättre ekonomi hade jag antagligen gett det hela en chans med operation.

[Thew]1
4/19/15, 11:48 PM
#2

Jag har varit borta från mina rådisar i tre veckor tills för två dagar sedan när jag kom tillbaka till Sverige. Idag hämtade jag dom från råttvakten och märkte att min äldsta råtta (2 år) fått en böld (eller oturligt tumör) vid armhålan också. Nu väntar jag bara på veterinären som ska avgöra om de är en tumör, så får jag utgå från det.

Något bra med vårats fall är att bölden/tumören sitter på kroppen och inte inuti.

Har inga tips…men hoppas det blir bra hur det än blir😊

R4ttus
4/19/15, 11:55 PM
#3

Min hona Tamara opererade bort en tumör vid armhålan när hon var 1år. Det visade sig bli ett ganska stort ingrepp  eftersom tumören visade sig vara mycket större inåt och hade vuxit in i muskler.

Men det gick bra! I september fyller hon två år, men nu har det dykt upp 3st nya tumörer på olika ställen. Alla dök upp ungefär samtidigt, så jag har valt att låta henne gå med dessa så länge det går nu utan att operera igen, eftersom de är så många så lär fler ploppa upp oavsett vad jag gör, och de växer snabbt tyvärr.

Men den första operationen förlängde hennes liv vansinnigt mycket för att vara en råtta, och eftersom din hona är så ung så skulle jag absolut råda dig att operera. Det kan vara en enstaka juvertumör. Men det kan också bli så som med min, att fler dyker upp senare i livet. Men det vet man ju aldrig.

Breathplay
4/20/15, 7:09 PM
#4

Min ena råtta hade precis som din #4, valde att operera bort den, hon levde på 1 1/2 år tumörfri men fick sedan flera stycken på olika ställen. Valde då att inte operera igen eftersom hon var äldre och ingreppet då är mer riskfyllt, speciellt eftersom hon fick flera, men är glad att jag tog valet att operera första gången! Jag hade min råtta oförsäkrad och det hela gick på strax över 5000kr, men allting gick super och hon återhämtade sig snabbt efter ingreppet :)

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

R4ttus
4/20/15, 9:33 PM
#5

#4 Vad himla kul att hon fick leva så länge innan det dök upp fler!

För mig kostade det 2500. Det stället jag går till är väldigt litet och har bra priser jämfört med andra jag hört. En kastrering kostar tex 600, hört att en del betalat mer än 1000. Nu är ju inte priset allt, utan de är även den bästa smådjurskliniken när det gäller råttor jag har gått till, så en väldans tur för mig minst sagt =p

Ville bara påpeka det att om du har flera duktiga veterinärer att välja bland så kan du ju höra runt vad de tar i så fall, för det kan verkligen variera 🙂

Upp till toppen
Annons: