Annons:
Etikettpyssel-leksaker
Läst 2969 ggr
axa
4/17/15, 9:26 PM

Dagens IKEA

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag vart det Ikea och man kan säga att jag gick över dagens budget och vad jag har utrymme för ;)) Detta blev inhandlat till råttorna: •14 fleecefiltar som jag ska sy tillbehör av. •leksaksråtta •2 leksakskatter som prasslar •3 påsar byglar för att hänga upp det jag syr med •2 kuddar som skall offras till stoppning till det jag syr •Samlalåda för jord som de kan gräva i •Handukar till de •8 sytrådsrullar •En ersättningssladd som Donna inte ska få äta upp, som hon gjorde med den tidigare •Ikeas egna symaskin! Har velat skaffa mig den i flera år och nu tog jag äntligen tag i det Snart lär jag börja sälja också:) Skämde bort mig själv och hunden lite grann också men råttorna är de mest bortskämda. Någon annan som vill dela med sig av sitt senaste Ikeabesök tillägnat för råttorna?

Annons:
VildaVittra
4/17/15, 9:35 PM
#1

IKEAs symaskin är värdelös, har du möjlighet så lämna tillbaka den. du kan få en toppenmaskin för avsevärt mindre på blocket. Speciellt om du ska sy för att sälja, IKEAs är gjord av plast och väger för lite för att kunna sy i tjockare tyger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

axa
4/20/15, 9:51 AM
#2

#1 Såg din kommentar och struntade i den.

Är glad för det då den funkar perfekt och klarar precis det jag vill. Igår sydde jag fyra olika saker som kräver olika mycket. Den klarade +6 lager fleece vad jag testade igår. 

Jag är väldigt nöjd och det finns inga maskiner till vettigt pris på blocket som jag kan hämta upp. Har kollat i månader men det finns bara de för flera tusen kronor och jag vill inte lägga flera tusen på något jag kan få för 599kr och ändå vara riktigt nöjd över.🙂

Tamlinaa
4/20/15, 11:02 AM
#3

#2 så du är nöjd? funderat mycket på att köpa den men inte vågat. 😃

axa
4/20/15, 11:49 AM
#4

#3

 Den är visserligen lite knepig och "känslig" men den passar mig utmärkt. Vad tvivlar du på om den?🙂 Kan se om jag kan förklara.

Skulle INTE rekommendera denna till någon utan vana för symaskiner, men annars ska det nog gå bra.

VildaVittra
4/20/15, 1:30 PM
#5

#1 Det är ju fritt för dig att strunta i råd, men bara för sakens skull så kikade jag på blocket den dagen och det fanns flera bra maskiner i ditt område varav en kostade 100 kr. 

Fleece är inget "tjockt" material, bara fluffigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

axa
4/20/15, 9:33 PM
#6

#5 Ja det är det. Mitt område är hela Stockholm då? Jag har inte lust eller möjlighet att ta mig runt i hela Stockholm och jag har koll på vad som finns i närheten av mig som är av intresse om inget nyligen kommit upp eftersom jag inte söker maskin längre.

Annons:
bonnierat
1/2/16, 12:02 PM
#7

#5 det är väll inget fel på Ikeas symasin! strunta de andra kommentarerna.

VildaVittra
1/2/16, 12:08 PM
#8

#7 Det är massor med fel på ikeas symaskin. Den duger i princip bara till att fålla gardiner med någon gång om året, om ens det. 

Men lite intressant att du grävde fram en gammal tråd bara för att träta om det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bonnierat
1/2/16, 12:12 PM
#9

#8 Men jag ändar inte min åsikt! att sy t.e.x hängmattor krävs nog inte så mycket och symasinen åker nog inte på så mycket stryk.

VildaVittra
1/2/16, 12:20 PM
#10

#9 Fast den åker ju på stryk varje gång du startar den. Öppna din maskin baktill och titta vad som händer när du syr. Många delarna är i plast på billiga maskiner och kommer med tiden gå sönder (plast oxiderar och blir sprött). Vi lever i en värld där vi konsumerar mer än vad jorden kan producera, ska vi då verkligen även ha symaskiner som kommer gå sönder av sig själva inom ett fåtal år?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bonnierat
1/2/16, 1:20 PM
#11

 #10 ja typ alla symaskiner är ju i plast ändå!

H4mm4r3
1/2/16, 1:25 PM
#12

#11 Nej, "typ alla" har icke innehåll utav plast, kugghjul av dålig plast är inget att ha(Som symaskin på IKEA). Otroligt mycket bättre att spendera mer för att ha en redig maskin som håller. ska man inte sy så mycket så kan man sy för hand.

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

VildaVittra
1/2/16, 1:25 PM
#13

#11 Nej, verkligen inte. Öppna gärna en kvalitetsmaskin och jämför.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
bonnierat
1/2/16, 1:36 PM
#14

#2 va ju ändå nöjd så det är det viktigaste!

VildaVittra
1/2/16, 1:38 PM
#15

#14 Kommer #2 fortfarande vara nöjd om ett par år? Tveksamt. Så nej, det är inte det viktigaste, det viktigaste är att vi har en planet att bo på, även fortsättningsvis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
1/2/16, 2:42 PM
#16

Haft IKEAS i något år nu och är nöjd fortfarande :)
Har innan dess haft enbart gamla metallsymaskiner köpta på loppis och de har funkat…ett tag. Behövt pillas på osv lite då och då.  Försökt lämna in en av dem när den gick sönder, men det kostade mer än 4 ikea-maskiner så det hade jag bara inte råd med. När den senaste till slut gav upp så valde jag att testa Ikeas. Jag är inte så bra på symaskiner, men har ändå försökt vaa mån om dem, oljat där jag ska, kollat upp och googlat om det varit oljud, dammat av dem och försiktigt lyckats pilla rätt på spolar eller annat det blivit glapp i. (skönt med simplast möjliga konstruktion, mindre som kan gå sönder)

Sydde 8 lager fleece + 1 lager kökshanduk senast i förrgår.  Även vikt upp nederdelen på min vinterkappa, eftersom den var lite ång, och sytt upp. Mycket tjockare än så tror jag inte man syr om det gäller rått hängmattor eller vardags pyssel ibland.

Det är ingen kvalitetssymaskin, men jag var trött på begagnade (singer och husqvarna i helmetall) som bara krånglar för mig och ganska snabbt börjar bli oanvändbara. Så jag provade nåt nytt. Förutom att spolarna som följer med är otroligt veka och går av när man fyller med undertråd, så har den funkat bra. Använder spolarna från mina gamla maskiner. Har även en kompis som haft den lite längre än mig och fortfarande är nöjd med sin.

Men visst, överlag är det bättre att skaffa riktiga maskiner. Blir bara trött på att allt nytt även med högre prislapp tycks gå sönder efter bara några få år.. kan inte mycket om just symaskiner, men överlag med maskiner. Man har ju inte alltid råd att lägga tusenlappar om det ändå går sönder inom samma tid… trots att jag gör mitt bästa för att vårda dem rätt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: